TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2010 Mazda 6 2,2 D 125 hk AdvancePlus Stasjonsvogn Diesel

Test: Mazda 6 2,2D AdvancePlus: Denne bør du sjekke ut

Mazda 6 stasjonsvogn med 125-hesters diesel er et bra og velkjørende valg. Billig er den også.

Mazda 6 er blitt selve fornuftsvalget i denne klassen. Den skiller seg kanskje ikke så veldig ut i noen retninger, men dette er samtidig veldig mye bil for pengene.

Vi har kjørt Mazda 6 AdvancePlus med skinnseter, en bil til 357 000 kroner. Testbilen har 125-hesters diesel og dette er den mest populære utgaven av bilen. Dette er en veldig kurant stasjonsvogn, men konkurrentene er både mange og tøffe. Hvordan klarer den seg?

5 Kjøreglede

Mazda har valgt den gylne middelvei og truffet spikeren rett på hodet. Styringen er presis og akkurat passe tung. De har valgt et oppsett som gjør at du får litt underholdning bak rattet, samtidig som du ikke blir sliten på langturer.

Støynivået er lavt og bidrar til en fin kjørekomfort. Det er selvfølgelig litt hjulstøy på grov asfalt, men det kunne vært mye verre. Fjæringskomforten er god, samtidig som bilen føles fast og fin. Det er lett å finne en god kjørestilling, selv om du skulle være lang. Her er det veldig bra lårstøtte til å være japansk.

Egentlig er det bare kløtsj og girkasse som trekker litt ned. Vi blir aldri helt venner med pedalfølelsen og det har litt lett for å rykke litt.

4 Interiør/plass

Mazda 6 er en stor bil, men langt fra størst i klassen hvis vi snakker bagasjerom. Det sluker 519 liter med oppslåtte bakseter. 1751 liter når du slår dem ned, noe som er såre enkelt. Du får et fint og flatt gulv.

Vi er imponert over skinnkvaliteten, dette er noe helt annet enn tidlige Mazda 6. Selv om det koster litt – 16 000 kroner for skinnseter med elektrisk justering – synes vi helt klart du skal unne deg dette.

Bakseteplassen er god, og på kortere turer kan du ta med deg fire voksne. Med det er ikke noe tvil om det er aller best å holde seg til tre passasjerer. Da kan de i baksetet slå ned midtarmlenet hvor det skjuler seg to koppholdere.

På noen småting er ikke finishen helt på topp. Det finnes lokk og smådetaljer som føles litt billige. Men helheten er pen, om noe kjedelig og uinspirert. Vi liker de dype instrumentklokkene som minner om Alfa Romeo.

4 Motor

Testbilen er utstyrt med en 2,2-liters dieselmotor på 125 hestekrefter. Den passer bilen veldig godt. Du har akkurat nok krefter, og den går veldig stille og pent. Kreftene er tilgjengelig fra et lavt turtall og 0-100 km/t skal kunne gjøres unna på 10,9 sekunder. Og 310 Nm sørger for at du kan ta med familien på hytta uten at bilen blir for andpusten.

Vi skulle bare ønske at den hadde fått en bedre kløtsj. Det er vanskelig å finne bitepunktet og det har lett for å bli litt hakkete kjøringen. Vi er heller ikke helt fornøyd med girkassa, men det er bare fordi vi vet hvor bra Mazda kan være på dette punktet. Har du noensinne kjørt Mazda MX-5, skjønner du hva vi snakker om.

4 Design

Mazda 6 er en pen stasjonsvogn. Den er en videreutvikling av forrige generasjon, men ser mer moderne ut. Mazda har turt å dra linjene litt lenger og gi den et mer distinkt utseende. Mazdas peneste front.

Du er aldri i tvil om at du ser på en Mazda, familielikheten er gjennomført. Helheten er helt på høyde med konkurrentene, uten at det er noen designbombe av den grunn

6 Miljø/økonomi

Her kommer vi til trumfkortet. Testbilen koster 357 000 kroner, ferdig utstyrt. Da har du utstyrsnivået AdvancePluss: 17-tommers alufelger, bi-xenon, parkeringssensor, cruise control, tosone klimaanlegg og Bose-stereoanlegg med CD-skifter og åtte høyttalere, for å nevne noe.

I tillegg kommer skinnseter (16 000 kroner) og metallic-lakk (5 000 kroner). Testbilen er ikke utstyrt med navi, og det skjønner vi. Det er ikke verdt 19 900 kroner.

CO2-utslippet er på 147 g/km og blandet forbruk oppgis til 0,55 liter per mil. Det er godkjent, selv om vi har sett bedre. Heldigvis er motoren smidig nok til at forbrukstallene er realistiske i den virkelige verden.

Mazda har en tendens til å komme svært godt ut når det gjelder driftssikkerhet. Det kan du være glad for når nybilgarantien går ut. Det er mange som kan tenke seg en brukt Mazda, siden det med rette oppfattes som et trygt kjøp. Det eneste som trekker bruktbilprisene ned er at Mazda er et merke som mangler litt status.

Konklusjon

En godt utstyrt Mazda 6 stasjonsvogn med dieselmotor er et bra kjøp. Mazda har gått den gylne middelvei og laget en bil som alle kan finne seg til rette med. Vi er ganske sikre på at du blir fornøyd, men entusiastfaktoren er ikke veldig høy. Det er en bil som tiltaler hodet mer enn hjertet, uten at det er noe galt med det.

Har du to barn og jakter på en fin familiebil bør du absolutt titte på Mazda 6. Ikke minst med tanke på at du får veldig mye bil for pengene. Det er likevel veldig viktig at du tenker litt over kløtsjen. Kan du leve med at den er unødvendig hard, eller vil det irritere deg grønn i lengden?

Totalt: 5/6

For deg

Du verdsetter driftssikkerhet fremfor status.

Ikke for deg

Du er vill og gal.

Vårt førstevalg

Testbilen er midt i blinken for de fleste. Mazda 6-kjøpere velger seg gjerne 2,2-liters diesel, 125-hester og AdvancePlus, og svært mange plusser på skinnseter. Da har du minnefunksjon og flere innstillingsmuligheter. Vi hadde nok valgt det samme.

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå