TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2012 Mazda 6 2,2 D 129 hk Sport Stasjonsvogn Diesel

Test: Mazda 6: Denne bilen er et mysterium

Det er ett spørsmål vi ikke klarer å finne svaret på ...

 

Hva er dette?

Mazda 6 er en outsider i klassen med VW Passat, Toyota Avensis, Skoda Octavia, Ford Mondeo og Peugeot 508. En klasse som bare ble mye tøffere da Hyundai i40 meldte seg på i fjor.

6-eren kom første gang i 2002, og var et langt steg videre fra 626. Men det var først med andre generasjon at det virkelig begynte å bli imponerende. Den kom i 2008 – og som forgjengeren ble også denne tilgjengelig som kombi, sedan og stasjonsvogn.

Da melder plutselig Mazda for alvor med i konkurransen om "familiekundene" i markedet. Andre generasjons Mazda 6 er både romslig, byr på høy komfort og naturligvis god driftssikkerhet. Dessuten ser den barsk ut.

Men selv om den er blitt faceliftet, begynner den nå å bli moden for utskifting. Akkurat nå ser det ut til å skje en gang i 2013.

Så hvordan holder den nivået nå? Noe av svaret skulle en tro ligger i salgstallene. Per første kvartal lå ikke modellen, som burde være en volummodell, ikke engang inne på Topp 50-listen. Er det så ille?

LES OGSÅ: Takiri blir neste Mazda 6

 

Hvordan er den å kjøre?

6-eren er en komfortabel bil å sitte bak rattet i. Kjøreegenskapene er også gode. Den tar svingene uten å mukke – og sporing er omtrent helt fraværende. Det gjør bilen avslappende å kjøre.

Spesielt sportslig vil vi ikke påstå at den er – men den har en fin blanding av komfort og fasthet.

Giringen er kort og presis – og sjettegiret fungerer fint for cruising på motorveien.

Det er ikke veldig mye motorstøy under kjøring – men litt dekkstøy er det fremdeles. Ikke mer enn at du fint kan leve med det, men nok til å være mer påtrengende enn i for eksempel VW Passat.

LES OGSÅ: Mazda RX-8: En billegende takker for seg

 

Hvordan er plassen?

Her sitter du godt – både i for- og baksetet. Setene er, som resten av bilen, sportslige. Selv med mine 190 cm har jeg god lårstøtte – og sidestøtten i ryggen er bra nok så lenge du ikke skal kjøre veldig aktivt.

Baksetet er sågar større enn en skulle tro – med rikelig med plass både til knær og skuldre. Dessuten er takhøyden ypperlig.

Prisen du må betale for den gode plassen i baksetet kommer i form av mindre plass i bagasjerommet. Det er på 519 liter er rommelig og lett å utnytte – men det er mindre enn de fleste konkurrentene.

Fordelen til Mazdaen er at det inn- og utlasting er veldig enkelt. I tillegg er spakene som sørger for at du får lagt ned baksetene enkelt tilgjengelig ved åpningen av bagasjerommet. Og når setene først er lagt ned, får du hele 1751 liter til rådighet. Mer enn både Ford Mondeo og Toyota Avensis.

LES OGSÅ: Mazda CX-5: - Konkurrentene har grunn til å skjelve i buksene

 

Finest utenpå eller inni?

Det er sannelig ikke lett å svare på. Vi liker nemlig begge deler veldig godt. Faceliften er såpass marginal at du skal være veldig godt kjent med bilene for å se forskjell. Rett forfra ser den sint ut – med aggressive lykter og profilerte luftinntak i frontspoileren.

Interiøret er også i klart sportslig stil. Det er dype instrumentklokker – med rød bakgrunnsbelysning og hvite nåler. Resten av belysningen er også i samme stil – altså knall rødt. Ellers er listene pene og elegante.

Det største aberet er at den smale skjermen øverst på dashbordet, som viser radio, klokke og kjørecomputer blir litt liten.

Midtkonsollen og plasseringen av knappene krever en viss tilvenning – og er ikke like lett å bruke som hos mange av konkurrentene. Heldigvis kommer du langt med knappene på rattet.

Vi hadde heller ikke mulighet til å koble opp blue tooth på telefonen – og det er litt trist i 2012.

Til slutt er det derfor eksteriøret som stikker av med seieren.

LES OGSÅ: Mazda CX-7: Hvorfor kjøper ingen denne SUV-en?

 

Går den bra?

Testbilen har den nyeste 2.2-liters dieselen på 129 hk. Det er en relativt beskjeden økning i antall hestekrefter fra forrige variant, men dreiemomentet har steget betydelig, og er nå på 340 nm. Det gjør absolutt en forskjell. Bilen trenger lite turtall for å sparke ifra – og selv om vi har manuell girkasse, er det sjelden vi må i aksjon med clutchpedalen.

Forbruket er heller ikke så verst med tanke på at dette er en godt voksen stasjonsvogn. 0,52 l/mil er helt klart til å leve med – men det finnes modeller som er enda mer gjerrige.

CO2-utslippet er på 139 g/km – heller ikke det er nok til å være best i klassen. Ford Mondeo med 140 hk har for eksempel akkurat like lavt utslipp.

LES OGSÅ: Mazda 6: Bilen som ble et skikkelig vendepunkt

 

Og hva er konklusjonen?

Det vi søkte svar på i denne testen er følgende: Hvis bilen er så bra, hvorfor selger den ikke bedre? Noe av forklaringen har prøvekjøringen gitt oss. At Mazda 6 nå begynner å trekke på årene, mens det har ankommet stadig nye modeller er kanskje den største utfordringen.

Mazda 6 har svært få mangler, og vi kan si mye positivt om den, men den er ikke aller best på noen områder. Dette er naturligvis positiv i den forstand at den tilbyr mye av det meste – men negativt fordi Mazda ikke kan banke i bordet på noen av de viktige områdene og si: Se her, på dette området er INGEN like gode som vår bil!

Men bilen i seg selv er nok bare deler av forklaringen. For det at klassen har fått mange nyheter på banen det siste drøye året, forklarer ikke hvorfor 6-eren solgte dårlig også før det. Så Mazda generelt, og 6-eren spesielt, er fortsatt et lite mysterium.

 

Bil: Mazda 6 Modell: Sport Motor: 2.2 diesel, Effekt: 129 hk/340 nm 0–100 km/t: 10,9 sek. Forbruk: 0,52 l/mil CO2-utslipp: 139 g/km Bagasjerom: 519 liter Pris fra: 329.000 kroner Pris testbil: 359.800 kroner

Mazda-interessert? Her finner du masse interessant stoff!

Lenker

På Broom-forsiden nå