Mazdas flaggskip, CX-7, er en japaner på størrelse med Honda CR-V og Nissan X-Trail, og et sjeldent syn på norske veier. Årsaken ligger i noe av det aller morsomste med bilen: motoren! Mens Honda og Nissan topper effektpakka med dieselmotorer på rundt 140 hk, har Mazda CX-7 en turboladet 2,3-liters bensin med 260 hk under panseret. Det betyr fryktelig mange avgiftskroner – og høy pris!
Jeg kjenner Mazda godt. Ikke minst fordi kona og jeg har en Mazda MX-5 som kjærestebil. MX-5 er kjøreglede fra ende til annen, og på mange områder oppleves CX-7 på samme måte. For det første er rattet det samme. Instrumentene med rødt lys, tallene, bokstavene, den doble koppholderen i midtkonsollen, den tettstegete manuelle girkassa – ja, til og med setene er ganske like!
Setene er forresten noe av det dårligste på CX-7. Skinnet er glatt, kaldt, og du mangler sidestøtte. Behovet for sidestøtte blir nok ikke like prekært når Mazda Norge snart kommer med mer prisgunstige motorer. Selve bilen sitter skikkelig på veien, og kjøreegenskapene innbyr til aktiv håndtering både av ratt, gir og pedaler. Det er en fryd å akselerere inn på motorveien i 100-sonen, og det er en fryd å kjøre svingete veier med godt asfaltdekke.
Girkassa har seks trinn, og det trekker ganske herlig på alle så lenge du holder deg på turtallet hvor motoren har tilgang på galskapen fra turboen. Noen av dere husker sikkert hvor begeistret Tommy og jeg var for Mazda 3 MPS da vi kjørte den på Arctic Circle Raceway i Mo i Rana. Det var spesiellt motoren vi fikk dilla på. Det er den samme som du finner i CX-7!
Interiøret og plassen i Mazda CX-7 er mindre enn du forventer fra utsiden. Den har verken størst bakseteplass eller bagasjerom i klassen. Likevel oppleves den stor fra førersetet. Kanskje det har noe med det lange panseret, den høye midtkonsollen eller den liggende frontruta å gjøre? Jeg tror uansett at plass ikke er det viktigste for potensielle CX-7-kunder. En familie på fire vil uansett trives godt i bilen, og de får med seg både bager og kofferter uten å måtte ty til takboks.
Kvaliteten på interiøret er noe blandet. Eksempelvis er innsiden av midtkonsollen trukket med filt og tepper. Innertaket derimot, er av det litt harde, hårete slaget som jeg minnes fra gamle Subaru Impreza og Mitsubishi Space Star. Her hadde det gjort seg med polstring og vevd stoff.
Navigasjon mangler på min bil, selv om den har høyeste utstyrsgrad. Varmeapparatet er imidlertid fenomenalt! Det er merkbart hvor mye fortere det blir varmt i en heftig bensinbil, kontra en dieselsuger.
Motoren i testbilen er rett og slett herlig, og gjør at du gleder deg til hver eneste tur. 2,3-liters bensinturbo på 260 hk, med et fraspark på 8 sekunder fra 0 til 100 km/t, er ganske sjeldent i SUV-klassen. På sett og vis representerer denne motoren noe som er i ferd med å forsvinne fra det norske markedet.
Den har altfor høyt CO2-utslipp til at vi miljøkrigere her i nord kan tolerere den. Vel og bra det, men det oppleves litt rart når nabolandet Russland virkelig har fått foten for de verste, heftigste, raskeste og mest forurensende modellene fra hver enkelt bilprodusent. Hvorfor tror du Audi valgte å vise sin nye RS6 i Russland først? Og sist vi telte, var det både flere mennesker og flere rike i Russland enn i Norge. Vi får kjøpe klimakvoter og prøve å stoppe dem!
Designet er et av hovedargumentene for å velge Mazda CX-7. Den har klare likhetstrekk fra begge sine sportsbilsøsken, RX-8 og MX-5. Mazda satser på utseende, og det gir resultater. Selv breddemodellen Mazda 6 velges av mange bare på grunn av design. Som kunde gis du følelsen av å få langt flottere bil enn du har betalt for. En god følelse, og det er jo nettopp det alt handler om: Følelse. Jeg fikk mange blikk og mange kommentarer av typen «åh, jøssameg for en lekker doning!» de dagene jeg kjørte CX-7. Den har noe «Porsche Cayenne-light» over seg! Bare mer politisk korrekt.
CX-7 med bensinturbo er ikke ment for Norge. Derfor taper den på miljø, den taper på nypris, den faller voldsomt i verdi – ja, den er rett og slett et dårlig kjøp om miljø og økonomi betyr noe for deg. Men denne bilen er bare en forsmak på hva som kommer! Snart lanseres Mazda CX-7 med 2,2-liters dieselmotor! Da blir bilen superaktuell for Norge, ikke minst om Mazda forsetter sin aggressive prispolitikk. Noe av kjøregleden vil naturligvis forsvinne med en mindre dieselmotor, men alt annet vil stemme langt bedre.
Dette er en kjempemorsom bil med en herlig motor. Når vi likevel ”bare” lander på terningkast 3 er det fordi prisen er altfor, altfor høy. Men når Mazda CX-7 om kort tid er klar med diesel, bør du også være klar for prøvetur. En mer sporty familie-SUV i denne prisklassen skal du lete lenge etter. Et lite ønske i forkant av diesellanseringen hadde vært om Mazda dro til et par knepp på materialkvaliteten i interiøret.
Du aldri fikk lov av kona å kjøpe Mazda RX-8 som familiebil, på tross av både baksete og «bakdører».
Du ikke vil bli mistenkt for å ha følelser for bil.
Dieselturbo kompensert med maks utstyr. Alternativt en brukt bensinturbo til «konkurspris».