Hva er dette?
Mazda MX-5 – intet mindre enn en levende billegende.
Men det var britene som startet ballet, med små, åpne roadstere som både var tøffe å se på og morsomme å kjøre. De hadde imidlertid et problem med driftssikkerheten. Et stort problem.
Så stort var det at enhver britisk gentleman med respekt for seg selv egentlig burde være utdannet mekaniker for å være sikker på at ikke den romantiske pikniken skulle ende med å bli hentet av tauebilen.
Så, helt på slutten av 80-tallet, kom japanerne på banen, med sin lille MX-5. Den skulle komme til å snu opp-ned på hele segmentet!
Vi har masse godt Mazda-stoff her
Prisen og kjøreegenskapene var de viktigste argumentene for at kundene skulle velge nettopp denne bilen – og det gjorde de. Salget skøyt til værs umiddelbart.
Den kjørte uten å mukke også. Uansett. Dette er en bil du kan helle skummet melk på tanken, bytte olje med parfyme og kjøre på fullt turtall fra Lindesnes til Nordkapp – og du vil likevel måtte leie den bak låven og skyte den for at den skal gi seg. Nesten, i alle fall. La oss bare si det sånn – trass sitt hyggelige og søte utseende er den en hardhaus!
Første generasjon selges i over 400.000 eksemplarer – en åpen toseter!
Andre generasjon blir ikke den samme åpenbaringen som første. Men det gode salget fortsetter. Og i 2006 blir den etterfulgt av dagens modell – tredje generasjon MX-5.
På drøyt 20 år har dermed MX-5 rukket å bli verdens mest solgte roadster.
LES OGSÅ: Mazda MX-5 Rat-look: Dette er egentlig en 15 år gammel Mazda
Hvordan er den å kjøre?
Jo da, dette er omtrent som jeg forventer. Bakhjulstrekk, 50/50-vektfordeling og en liten, åpen bil der du omtrent subber nedi asfalten med baken gir helt klart go cart-assosiasjoner.
Når taket er nede kommer godfølelsen for fullt. Og vi hadde naturligvis timet prøvekjøringen til de varmeste sommerdagene siden før krigen – så det ble ikke mye kjøring med takket oppe.
MX-5 egner seg ypperlig til småkjøring, og elsker svingete bakveier. Fullt så sjarmerende er det ikke på motorveien – der vinden etter ikke altfor lenge blir ganske slitsom. Selv med ståltaket oppe er det en del støy i coupeen – men så snakker vi jo også om en roadster da.
Men fullt så hvass i svingene som jeg hadde ventet er den ikke – den kunne enda vært hakket mer sportslig. Men da ville nok prisen fort blitt at komforten ble vesentlig dårligere – så prioriteringen er forståelig.
LES OGSÅ: Får 40-årskrise og trenger cabriolet
Hvordan er plassen?
He, he, jo da, hva skal en si – dette er ikke akkurat det sterkeste kortet til en liten roadster. For en kar på drøye 190 cm er det ikke bedre plass enn det må være. Det er i starten noe klaustrofobisk i kupeen når taket er oppe. Men det blir litt bedre etter hvert som jeg blir vant med det.
Litt verre er det at for langstrakte personer kan det være vanskelig å finne den optimale sittestillingen.
Med taket nede glemmer jeg imidlertid det meste av småproblemene og nyter kontakten med elementene – og vinden i håret – selv om jeg nesten kan kikke OVER rammen på frontvinduet.
I bagasjerommet er det plass til litt av hvert – med vekt på litt. Riktignok har det ingen betydning for plassen om taket er oppe eller nede, da det faller ned i en egen skuff, men utgangspunktet er heller ikke all verden. Helt konkret snakker vi 150 liter.
LES OGSÅ: Mazda MX-2: Det kan komme en enda mindre roadster fra Mazda
Finest utenpå eller inni?
I den brunlilla metallic-lakken (det høres kanskje ikke så flott ut – men bare se på bildene!) og "sota" felger er dette en skikkelig tøff bil. Den vekker oppsikt og vi får mange lange blikk i testperioden.
Jeg liker designet på MX-5-en – den har blitt litt mer barsk med årene. Noen vil nok fremdeles mene at den tenderer mot å være for snill – men ikke jeg. Den er både tøff og sjarmerende – uten å være prangende. En hyggelig kombinasjon.
Den kler dessuten den vesle kuppelen av et tak. Den ser faktisk stilig ut da også. Ikke alle cabrioleter kan si det samme.
Interiøret er rimelig spartansk – men funker helt greit. Men en navigasjons/entertainment-skjerm som er rotet og ganske slitsom å bruke trekker ned.
Det er også litt plundrete å finne knappen som åpner bensinlokket – den er gjemt i et rom mellom setene.
Ellers er interiøret helt greit – men mangler litt av finishen som gir et topp kvalitetsinntrykk.
Vi liker eksteriøret best.
SE VIDEO: En Mazda MX-5 helt utenom det vanlige
Går den bra?
Motoren i testbilen er en 1,8-liter på 126 hk. Vi skal ikke legge skjul på at vi gjerne skulle hatt 2-literen som byr på litt mer trøkk (160 hk), og et kraftigere lydbilde. Særlig i en cabriolet er det fint å ha litt godlyd i motoren. Det er ingen ulyd i 1.8-literen heller, men den blir litt tam.
0–100 km/t tar 9,9 sekunder – som ikke akkurat er lynkjapt. Men det holder til at den ikke oppfattes som treg – så vidt.
Du må også jobbe litt med giringen for å ha kreftene tilgjengelig. Akkurat det er imidlertid greit – dette er en bil du skal kjøre litt aktivt. Og den vesle girspaken sjalter raskt og effektivt – og du trenger bare å bruke håndleddet.
Fordelen med 1,8-literen er at forbruket naturligvis er lavere enn 2-literen. 0,7 l/mil ved blandet kjøring i en så liten bil er imidlertid ikke spesielt imponerende sammenlignet med hva andre klarer med like stor eller større motor.
Kombinert med en relativt beskjeden tank, på 50 liter, betyr det at vi må fylle drivstoff litt oftere enn ønskelig.
Toppfarten er bare 2 km/t unna 200 km/t. Men vi anbefaler ikke å kjøre denne bilen så mye over 100 km/t over tid – i alle fall med taket nede – i den farten blåser det mer enn nok rundt ørene.
Lurer du på å kjøpe første generasjon MX-5? Se vår bruktbilguide her:
Og hva er konklusjonen?
MX-5 leverer varene – men kanskje ikke fullt så overbevisende som første generasjon.
Det er imidlertid ingen tvil om at du får svært mye moro for pengene om du kjøper en MX-5. Særlig jubileumsmodellen vi har prøvd er et godt kjøp – der mye utstyr følger med i prisen. 308.000 kroner for denne pakken er imponerende rimelig.
Verdens mest solgte cabriolet holder koken – 20 år etter at den tok verden med storm.
Bil: Mazda MX-5 Modell: Sport Edition Motor: 1,8 liter, bensin Effekt: 126 hk/167 nm 0–100 km/t: 9,9 sekunder Toppfart: 198 km/t Bagasjerom: 150 liter Pris: Fra 308.000 kroner
|
Les vår komplette kjøpeguide på Mazda MX-5 her