Finn biler og biltester

2017 Mercedes-Benz GLC 350e 4MATIC aut Sport Utility Vehicle Bensin/Batteri

Mercedes-Benz GLC 350e: Dette er Norges mest etterspurte Mercedes

Og kanskje det største kuppet på SUV-markedet akkurat nå.

Hva er dette?

Jo, dette er rett og slett den mest ettertraktede Mercedesen på markedet i Norge, akkurat nå. Nordmenn står i kø for den ladbare SUV-en. Ikke så rart heller, for den er som et kupp å regne, takket være det norske avgiftssystemet.

Men det er ikke bare prisen som gjør det. Den har en totalpakke kjøpesterke nordmenn gjerne vil ha: Ren miljøsamvittighet (på papiret i alle fall), SUV, bra plass, 4x4, og så er det premiumbil.

Nå skal vi teste den. GLC har vi kjørt før, og det er en bil som gir et svært positivt inntrykk. Spørsmålet er om den ladbare utgaven klarer å innfri forventningene.

LES OGSÅ: Så langt går den ladbare hybriden i kulda


Hvordan er den å kjøre?

Mercedes har gjort en grundig jobb med GLC. Kjøreopplevelsen er rett og slett bunnsolid. Ulike kjøreprogram lar deg velge oppsett etter humøret, og særlig i Sport + blir dette en hissig krabat. For nå handler det ikke bare om komfort, hvor Mercedes har vært i førersetet lenge, men også om det som kalles dynamiske kjøreegenskaper. Altså hvor sportslig den er.

Kontant styring og et stramt understell sørger for at GLC 350e leverer varene på en god måte her også.

Men girkassen er ikke den raskeste på markedet. Og husk at du kjører rundt i en SUV – som faktisk veier drøyt 2 tonn. Det kan fort overraske deg i svingene, særlig på vinterføre.

Aller best er den uansett på å ta deg med på langtur i en stillhet og komfort som ingen i klassen matcher. Og tross alt, det er det de fleste kjøperne vil sette størst pris på.


Hvordan er plassen?

Når en "vanlig" bil går over til å være ladbar hybrid, må det gjøres plass til batteriene. Det gjør nødvendigvis noe med plassen. I GLC, som i de fleste andre, er det bagasjerommet det går utover.

Her har du nemlig bare 395 liter til rådighet, mot 550 liter i modellene uten ladbar drivlinje. Det er naturligvis en betydelig forskjell. Rent fysisk er forskjellen at gulvet er hevet noen centimeter.

Hvis du legger ned baksetene øker volumet til 1.442 liter.

Jeg tror mange familier likevel kan leve greit med dette som hovedbil. Det gjelder bare å pakke litt smart – og ikke handle de største barnevognene ...

I baksetet er plassen ypperlig, både til bena og hodet. Her sitter to voksne helt fint, også på langtur. Det midterste setet er ikke ikke ideelt, men det går greit å sitte der også.

Foran har hverken sjåfør eller passasjer noe å klage på.

LES OGSÅ: Utsolgt til mai neste år – her kan du snike i køen


Finest utenpå eller inni?

Interiøret er helt i tråd med den nye looken til Mercedes. Det innebærer at det er elegant, moderne og stilig. Opplevd kvalitet er skyhøy, og da særlig i utgaver som er litt påkostet, slik som testbilen.

Infotainment-systemet er ikke like brukervennlig som BMW og Audi sine, men grafikken i menysystemet er blitt veldig bra – og når du har brukt det en stund, begynner ting å sitte.

Det eneste ankepunktet vi har, skyldes rett og slett Mercedes' egen utviklingstakt. For i det samme de lanserte nye E-klasse, med de to nye, store skjermene, føles særlig de analoge instrumentene i GLC ganske utdatert.

Ekseriøret er lekkert. Den tar med seg trekk både fra luksusbilen S-klasse Coupe og S-klasse. Men mest av alt ligner den på lillebror C-klasse.

Designet er på ingen måte utfordrende eller nyskapende, det bare sitter som et skudd! AMG-pakken er prikken over i-en, og gir den et mer sportslig utseende.

Vi gir seieren til eksteriøret – takket være AMG-pakken.

LES OGSÅ: Denne Mercedesen er oppsiktsvekkende billig


Går den bra?

Den går rett og slett som ei kule! Særlig når du setter opp et av Sport-programmene. 0-100 km/t tar kun 5,9 sekunder.

For ikke mange år siden, var det AMG-tider. Bensin- og elmotoren jobber meget godt sammen, og overgangene er sømløse. Men du merker så vidt lyden av bensinmotoren når den kicker inn. Det er for øvrig en 2-liter på 211 hk, resten sørger elmotoren på 116 hk for. Samlet effekt oppgis til 320 hk.

Forbruket er et helt eget kapittel. Oppgitt blandet forbruk er 0,25 l/mil. Det er naturligvis helt urealistisk.

Vi forsøkte først å kjøre rundt uten å lade i det hele tatt. En god del kommer faktisk til å gjøre det også. De fleste kjøper den ikke først og fremst fordi den er så miljøvennlig, men fordi den er billig i innkjøp.

Da lå forbruket på 0,90 liter/mil, med mye småkjøring i miksen.

Er du flink til å lade, og stort sett kjører korte distanser, kan du imidlertid slippe langt billigere unna. Nå som det er vinter, blir rekkevidden på ren strøm begrenset. Vi klarte 15 km, mens oppgitt rekkeviddde er 40 km. Det siste kan du like godt glemme først som sist – enten det er sommer eller vinter.

Når batteriene er tømt, øker forbruket jo lenger du kjører. Det skal imidlertid være mulig å havne et sted godt under literen på mila på langkjøring også. Ikke helt som offisielle tall skulle tilsi, men likevel ikke så verst, alt tatt i betrakning.
Det skal imidlertid nevnes at fleksible kjøreprogram gjør det lett å planlegge turen. Du kan for eksempel velge å bare kjøre på strøm så langt det går (E-mode). Da oppleves den fort undermotorisert – men det passer til småkjøring. Du kan også velge at bilen skal lade batteriene mens du kjører (Charge), eller du spare på strømmen (Save).

Standardoppsettet, som bilen står i når du starter, er imidlertid Hybrid. Da overlater du til bilen å styre batteri og kjøreprogram.

LES OGSÅ: Mercedes-nyheten avslørt på test i Norge


Konklusjon:

Det er vanskelig å skulle nevne et større kupp i SUV-segmentet enn dette når det kommer til startpris. Og kanskje blir den enda billigere etter nyttår! Den går som ei kule, har best komfort i klassen, grei plass til tross for batteriene og ser veldig bra ut.

Men et par ting må du huske: Det koster å spekke opp til ”riktig” utstyrsnivå. Vår testbil, med en prislapp på over 800.000 kroner, manglet for eksempel nøkkelfri adgang og start! Hvordan det er mulig i en premiumbil i 2016 er vi rett og slett mektig forundret over.

Om du skal ha en passe utstyrt modell, ville vi gått for i alle fall skinninteriør (ca 20.000 kroner), AMG-plus-pakke (interiør og eksteriør, ca 44.000 kroner), Teknikkpakke med kamera (inkluderer blant annet adaptic fjernlys, ryggekamera, LED-lys, ca 40.000 kroner), Driving Assistance Package PLUS (inkluderer blant annet adaptive cruise og en rekke sikkerhetssystemer, ca 25.000 kroner). Legg til navigasjon og nøkkelfri adgang/start så ender du på rundt 150.000 kroner i tilleggsutstyr.

Husk også at det først og fremst er prisen som virkelig gjør den til et kupp. Miljøeffekten er ikke mer enn sånn passe. Du skal ha kort vei til jobb og gode lademuligheter for å bruke den optimalt, for å si det sånn.

Motor: 2-liter turbo bensin + elmotor

Effekt: 320 hk

Forbruk: 0,25 l/mil

0-100 km/t: 5,9 km/t

Toppfart: 222 km/t

Bagasjerom: 395 / 1445 liter

Lengde x bredde x høyde: 465 x 189 x 163 cm

Startpris: 559.900 kroner

Pris testbil: 823.200 kroner

På Broom-forsiden nå