Finn biler og biltester

2017 Mercedes-Benz GLS 350d 4MATIC Sport Utility Vehicle Diesel

Mercedes-Benz GLS 350d: Wow - for en bil!

GLS er en av de største SUV-ene du kan kjøpe.

SUV-ene har blitt de nye folkebilene i Norge. Der stasjonsvogn tidligere var det naturlige valget for norske familier, har SUV-ene nå tatt over. Biler som VW Tiguan, Mitsubishi Outlander og Toyota RAV4 dominerer, og de fleste kundene bruker opp mot 500.000 kroner på bilene sine.

Men noen nøyer seg naturligvis ikke med. Markedet for SUV-er til rundt en million kroner har vokst kraftig de siste par årene, med god hjelp av at flere av dem har blitt ladbare hybrider.

Og så har vi noen få SUV-er som koster enda mer, og som ikke så mange velger. Som denne testbilen: Mercedes GLS 350 d 4Matic. Et digert beist av en bil og den største personbilen fra Mercedes (hvis vi ser bort fra V-klasse, som er basert på varebilen Vito).

Det amerikanske markedet er ikke overraskende svært viktig her, men noen eksemplarer havner også på norske skilter. Som denne testbilen. Den kommer på hele 1.545.900 kroner, da er riktignok ganske mye ekstrautstyr på plass.


Hvordan er den å kjøre?

Jeg har aldri kjørt et lokomotiv (heldigvis trengs det utdanning for sånt), men jeg innbiller meg at det må føles litt som å ratte rundt i en GLS.

Bilen ligger tungt og massivt på veien. I niende gir (ja, denne automatkassa har ni trinn) sluker den unna motorvei-mil på ytterst komfortabelt vis. Det er fint lite å høre til motoren, men det kommer litt vindstøy i høye hastigheter, selv Mercedes-ingeniører klarer ikke å trylle med et høyt og kantete design.

Et par dager av testperioden er det tett snøvær og glatte veier. Da kommer bilen virkelig til sin rett. Følelsen av å sitte der hevet over de de fleste andre bilene på veien, i en liten boble av luksus og med vissheten at denne bilen kommer seg fram omtrent overalt hvor det er tendenser til vei – den er ganske unik.

Så må det også legges til at den ikke er riktig like mye på hjemmebane når vi tar den med på noen mil med svingete og smale landeveier. Da merkes størrelsen i negativ forstand. Vi tar den også med inn i et av Oslos trangeste parkeringshus. Da gjelder det å tenke sporvalg! Her trives hverken vi eller bilen spesielt bra. Vanlige parkeringsluker blir også snaut for en bil som dette.

GLS er en habil offroader, med lavgir og en rekke andre, elektroniske hjelpemidler. Det er neppe mange av kjøpere som noen gang utnytter det til fulle, men samtidig: Det er naturligvis kjekt å ha!

LES OGSÅ: Dette er den mest amerikanske bilen av alle


Hvordan er plassen?

Bilen er godt over fem meter lang, og det gjenspeiler seg naturligvis i plassen. Her kan seks personer dra på langtur, det er til og med plass til et par kofferter i tillegg helt bakerst.

Når vi sier seks og ikke sju personer (som den er registrert for), er det fordi midtplassen i andre seterad kan bli litt for begrenset i bredden. Men er ikke passasjerene altfor storvokste, går det greit med tre der. De to bakerste setene felles opp og ned elektrisk. De bygger litt når de ligger i gulvet, men bagasjerommet som femseter er til gjengjeld veldig langt.

Det rommer 680 liter opp til vinduene, MYE mer hvis du pakker i høyden. Oppbevaringsrom og koppholdere er naturligvis på stell i en bil som skal selges mye av produksjonen i USA. Blir dette for smått, er minibuss neste.


Går den bra?

350 d betyr sekssylindret dieselmotor på 258 hk og 620 Nm. Såpass bør det faktisk også være. GLS oppleves ikke som spesielt kjapp med denne motoren, men når du ligger i 70 km/t og tråkker gassen i bånn for å kjøre forbi, ja da våkner det skikkelig til liv under panseret.

Vi opplever heller ikke stor forskjell på godt lastet bil, kontra bare sjåfør på plass. Det forteller om momentstyrke og godt overskudd.

Det offisielle gjennomsnittsforbruket ligger rundt 0,75 liter/mil. Det er en god del høyere enn de mindre SUV-ene, men ikke så galt, bilstørrelse og motor tatt i betraktning.

LES OGSÅ: Denne startet som en krigsmaskin


Finest utenpå eller inni?

Det utvendige designet handler i stor grad om størrelsen. GLS er hele 1,95 meter høy. Med det ruver den over ”småbiler” som Mitsubishi Outlander og Mazda CX-5. Hele bilen utstråler machofaktor og Mercedes-designerne har ikke gjort noen forsøk på dempe voumet på bilen.

Noen synes den blir vulgær, andre at den er steintøff. Oppsikt vekker den i alle fall, omtrent overalt. Men i forhold til mer utagerende design som for eksempel BMW X6 og Mercedes´ egen GLE Coupe, er GLS på et litt underlig vis mer folkelig og jordnær, hvis det går an å bruke de ordene om denne bilen..?

Innvendig hadde vi i utgangspunktet forventet oss litt mer luksusfaktor, særlig med denne prislappen. Det merkes også at bilen ikke er helt ny, GLS er i praksis en facelift av GL som kom på markedet i 2012.

Alt er skikkelig, solid og funksjonelt, men hard plast og litt billige knapper trekker ned. Kommer du fra nye E-klasse og over i denne, er det som å gå ned flere bilklasser, og mange år i tid. Men kundene godtar kanskje dette bedre i en "offroader", enn de ville gjort i en annen biltype.

LES OGSÅ: De skal lage verdens beste offroader


…og hva er konklusjonen?

– Hva er egentlig vitsen med denne da, spør kona – når hun ser GLS-en stå parkert på gårdsplassen. Det er naturligvis et godt spørsmål. Men det er også et helt feil spørsmål. Dette er en av de bilene du ikke skal bruke mye tid på å analysere i hjel.

Det handler om å føle seg litt uovervinnelig bak rattet, ha plass til alt du måtte finne på å ta med deg – og kunne krysse en ørken, hvis det skulle bli nødvendig.

Ja, en VW Sharan eller Ford Galaxy med 4x4 gir deg i praksis mye av det samme, til en mye lavere pris. Men samme godfølelsen? Nei, det kan du naturligvis bare glemme.

Startprisen er på snaut 1,2 millioner kroner, mens testbilen altså ender på 1,54 millioner. Det er mye penger, for en bil som ikke helt klarer å skjule at den begynner å bli noen år gammel.

Men likevel...

– Vow, for en bil, tenker jeg når jeg suser avgårde på glatte veier, mens snøen laver ned. Oppførselen på svingete småveier og i trange parkeringshus er naturligvis glemt. Der GLS er hjemme, der er den så til de grader hjemme!

 

 

Modell: 350 d 4Matic

Motor: 3-liter diesel

Effekt: 258 hk / 620 Nm

Forbruk: 0,71 l/mil

0-100 km/t: 7,8 sek.

Toppfart: 222 km/t

Bagasjerom: 680 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 513 x 193 x 185 cm

Pris fra: 1.187.000 kroner

Pris testbil: 1.545.900 kroner
 

På Broom-forsiden nå