Det hender at vi får noen spesielle biler som skal testes. For eksempel Mercedes S-klasse. Selve flaggskipet til den tradisjonsrike premiumbilprodusenten, som i sommer fikk en facelift.
Det finnes ulike utgaver av S-klasse også. Denne gangen har vi fått hendene på en skikkelig godbit: En forlenget, velutstyrt og svært potent 400 CDI.
En slik direktørbil handler naturligvis først og fremst om å gjøre velbemidlede businessmenn og -kvinner komfortable på tur. Gjerne toppsjefer i store konsern eller statsoverhoder. Folk som har andre til å kjøre bilen, slik at de selv kan sitte i baksetet.
Akkurat det siste har jeg tatt konsekvensen av. Bli med på en litt annerledes biltest.
Test fra baksetet
Det er ikke alle sjefer og statsoverhoder som går i dress og bærer på en stresskoffert. Sjefen i familien vår er 9 år, heter Eirik – og bærer på en bamse som heter Konrad.
Eirik er stort sett veldig blid og fornøyd, men holder ikke tilbake hvis han er misfornøyd, heller. Han lever greit under mottoet, det er ingen grunn til å lide i stillhet. En egenskap han ser ut til å dele med mange i samme alder.
Han og jeg skal begge teste S-klasse fra baksetet, for å gi svaret på hvordan S-klasse fungerer som både hjemmekontor og SFO.
Høyre baksete
Vi skal på langtur fra Lørenskog til Sauda og tilbake igjen – en tur som inkluderer flotte motorveier, to fjelloverganger og massevis av sliten riksvei.
Selv skal jeg tilbringe mesteparten av tiden i det høyre baksetet. Der skal jeg rett og slett ha rullende hjemmekontor for å se hvordan det fungerer. Eirik skal ha "SFO" i venstre baksete.
I rollen som sjåfør finner vi en annen person som nok også helst omtales som sjefen. Katharina er i alle fall familiens selvutnevnte overhode.
Joda, dette kan bli en interessant tur.
Førsteinntrykk
Helt i starten kjører jeg selv. Jeg plukker opp bilen på Lørenskog, og skal hente resten av familien i Vikersund. Dermed er det jeg som får gleden av å ratte bilen de første 90 minuttene.
Førsteinntrykket er lovende. Bilen ser virkelig bra ut. Designet på S-klasse var vellykket fra før. Men etter faceliften er den blitt enda mer sjef. Og selv om det bare er snakk om små designendringer har Mercedes gjort en grundig jobb med faceliften. Det er over 6.500 deler som er ulike sammenlignet med utgående modell.
AMG-stylingen, som inkluderer en heftig frontfanger og 20" felger, gjør at den blir både sportslig og elegant. De nye LED-lysene, med tre "signaturstriper" ser også veldig bra ut.
Selvsagt er den sort – eller, en sortaktig metallikk. Vinduene har begrenset innsyn takket være en speilaktig refleks. Sånn skal det være!
Velvære
Den gode følelsen fortsetter på innsiden. Forskjellene fra forrige modell handler først og fremst om det nye rattet og det nye infotainmentsystemet.
Her er det nå to like store skjermer som ruver foran oss på dashbordet. Alle funksjoner kan styres via touchpad og knapper på rattet, eller via det tradisjonelle menyhjulet i midtkonsollen.
Den ene skjermen fungerer som digitale instrumenter, mens den andre har en mer tradisjonell funksjon med tanke på infotainmentsystemet.
Vi har sagt det før, men gjentar det gjerne: Absolutt ingen andre merker har et bedre infotainment/instrument-system enn det Mercedes har her. Ganske enkelt genialt!
Interiøret er for øvrig lyst, noe vi skulle ønske mange flere valgte. Det ser veldig eksklusivt ut. Det er dessuten perforert skinn med diamantmønster og polert treverk over alt. Luksusfølelsen er i særklasse.
Stille som graven
Ved oppstart, vi snakker altså den kraftigste dieselmotoren Mercedes har laget, er det tyst. Ikke en vibrasjon eller så mye som et lite "knatr" å høre. Jeg må sjekke turtelleren for å se at vi faktisk har startet i det hele tatt.
Og i det vi ruller avgårde er det fortsatt bemerkelsesverdig hvor stille det er. Mercedes tar ikke lett på støydemping. De vet hvor viktig det er i slike biler.
Selv under pådrag er det kun nedtonet vellyd fra motoren som slipper inn. Skyvet er imidlertid formidabelt. Denne bilen sparker godt ifra!
Her har du da også 340 hk til rådighet. Det gir deg 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder, hvis det skulle knipe ...
Du kan senke skuldrene på vinteren også, takket være 4Matic firehjulsdriften.
Kjører selv
Gjennom og ut av Oslo er det rushtrafikk. Da passer det fint å teste ut "autopiloten". Det virker tryggere og mer ferdigutviklet enn da jeg prøvde det samme i E-klasse.
Hvordan det fungerer i høyere fart på vanlig landevei, kommer jeg tilbake til.
Men nå er det altså tid for å flytte seg en seterad bakvoer. I baksetet er det komfortstoler som kan justeres i de fleste retninger, og noen himmelske ekstraputer på nakkestøttene.
For å gjøre reisen enklest mulig, er det også full underholdningspakke, som inkluderer to skjermer montert på ryggen av forsetene. Dette kommer Eirik til å elske!
God plass
Katharina er ambulansemedarbeider på Smestad i Oslo. Hun har årevis med erfaring med utrykning – og kan kjøre bil. Det er greit å vite, når man skal forsøke å koble av fra kjøringen og sitte og jobbe.
Vel på plass i baksetet er det bare å fryde seg over særlig én ting: Jeg kan justere setet foran meg fra min posisjon i baksetet. Og siden ingen sitter i det setet, kan jeg kjøre det helt fram og frigjøre en gymsal av plass til bena min. Digg!
Den forlengede utgaven av S-klasse er strukket 13 cm, noe som i all hovedsak kommer bakseteplassen til gode.
Komfort for store og små
Som nevnt kan både sitteputen, ryggen og nakkestøtten på baksetene justeres. Men dt mangler fotskammel på ryggen av venstre forsete, så du får ikke lagt deg helt i horisontalen. Og det er ikke et bord her, noe som ville vært praktisk.
I denne klassen kan imidlertid alt kjøpes for penger. Så det handler mer om hvordan du velger å spekke bilen. Testbilen koster 1,7 millioner når alt ekstra summeres opp. Det betyr ekstrautstyr til 500.000 kroner.
Og fortsatt finnes det altså mer ...
Ved siden av sitter Eirik og fordyper seg i Biler-filmen sin, med Konrad i armkroken. Gardiner både i sideruter og bakruta gjør at skjermen foran han har lite gjenskinn.
Etter noen timer med jobbing og lett duving, tar jeg meg selv i tenke at jeg sitter i et fly. Det oppstår "turbulens" i form av dårlig asfalt innimellom – og jeg sitter egentlig bare å venter på å høre kapteinen varsle om at vi går inn for landing på vei ned fra Røldalsfjellet.
Denne bilen er et glimrende alternativ for de med flyskrekk!
Hva? Ingen massasje?!
Det er både USB-kontakter og uttak til sigarettenner, slik at du har tilgang på strøm. Men for de som sitter og jobber på en bærbar PC, hadde det vært gull med en vanlig stikkontakt.
Jeg merker også at jeg blir litt misunnelig på Katharina, som sitter i timevis og får massasje i ryggen. Hvorfor har jeg ikke det i baksetet?
Men strengt tatt har jeg veldig lite å klage over på turen fra øst til vest. Og vel framme tenker jeg at jeg gjerne kunne kjørt lenger.
Ja, bortsett fra at Eirik ikke er helt enig. Han er blitt grundig utålmodig etter å komme seg fram til besta. All verdens DVD-er hjelper ikke da.
S-klasse er en fantastisk bil, men mirakler kan den tross alt ikke utrette.
Selvkjørende til en viss grad
Når det gjelder autonom kjøring, lovet jeg altså å utdype det. For selv om systemet fungerer glimrende i rushtrafikk, har den noen mangler.
Fortsatt er det nemlig Tesla som gir oss den tryggeste følelsen når vi slipper rattet (men ja, vi har fått med oss at de får kritikk etter en dødsulykke i Florida i mai 2016).
S-klassen virker nervøs når det blir skarpe svinger og høyere fart enn 60-70 km/t. Og når det er sånn, virker hele systemet mot sin hensikt. Det blir ikke avslappende, og det er enklere å heller kjøre selv.
Vi tviler egentlig ikke på at Mercedes har teknologien til å gjøre noe med dette. Men det virker som de holder litt igjen, og vil ikke slippe mer selvkjørende biler ut på markedet enda.
Ikke som BMW
Før jeg leverer doningen tilbake til Bertel O. Steen får jeg forøvrig også kjøre den litt alene. Da presser jeg litt grenser i svingene, men merker raskt at dette ikke er bilens paradegren.
Her er det mye vekt og ikke nok fasthet i understellet til at den kan måle seg med for eksempel en BMW 7-serie.
Men når det kommer til å kjøres slik en limousine vanligvis skal kjøres, er S-klasse i særklasse. Enkelte ting forandrer seg aldri.
Motor: 3-liter, rekkesekser, diesel
Effekt: 340 hk/700 Nm
Forbruk: 0,52 l/mil
0-100 km/t: 5,2 sek.
Toppfart: 250 km/t
Bagasjerom: 510 liter
Lengde x bredde x høyde: 525 x 190 x 149 cm
Egenvekt: 2.000 kg
Pris: 1.267.000 kroner
Pris testbil: 1.712.700 kroner