AMG-modellene til Mercedes er blitt stadig mer populære. Merkevaren, og ytelsene de står for, er såpass etterspurt at den brukes i to ulike serier på flere av modellene.
Derfor kan du for eksempel få C-klasse Coupe både som C 43 AMG og C 63 AMG.
Mens 63-modellene er i en særklasse når det kommer til ytelser og effekt (476 eller 510 i C 63 AMG S), er 43-utgaven noe mer sivilisert med sine 367 hk.
For all del, den har rikelig med krefter, en raff AMG-stylingpakke og det låter friskt fra eksosanlegget. Men like bananas som 63-serien er den altså ikke.
Fordelen er at prisen er 200.000 kroner lavere, og dessuten at den har firehjulsdrift. Det siste gjør den langt mer praktisk enn storebror 63 AMG.
Men er den bøllete nok til å fortjene AMG-stempelet?
Hvordan er den å kjøre?
Kjøreegenskapene er i alle fall slik du forventer av en AMG-modell. Den er sportslig satt opp, med et svært kompetent understell. Den er stødig og sikker også når du presser den hardt gjennom svingene.
Den er ikke fullt så hard som 63-modellen, og det vil du være glad for i hverdagen. Du kan derfor fint legge i vei på langtur, uten å bekymre deg for å bli ristet rundt som en milkshake.
Velger Comfort-modus, blir C 43 AMG nemlig en fullverdig GT-bil, som kan kjøre i timesvis uten å oppleves som masete.
Dessuten har den altså firehjulsdrift. Det gjør at du får brukt mer av kreftene oftere. Litt mindre leken enn med ren bakhjulsdrift, men det er fullt mulig å slenge med rumpa, om du ønsker det. Fordelingen er nemlig 69 prosent til bakhjulene.
Dessuten er selvsagt 4x4 gull verdt når det blir frost og snø.
Finest utenpå eller inni?
Vi liker designet på C-klasse. Særlig rett forfra og rett bakfra synes vi den ser skikkelig barsk ut. Testbilen har dessuten nightpackage. Det betyr kort fortalt at speilhus og listene rundt vinduene er sorte. Som kontrast til den hvite lakken gir dette en tøff look.
AMG-grillen er stilig, 19” felger og diffusoren bak røper også at dette er noe litt utenom det vanlig.
Det eneste vi synes ikke heeelt sitter, er hoftene. Det er litt mye karosseri over hjulbuene bak.
Interiøret er blitt skikkelig stilig – den elegante buen på midtkonsollen, det flotte infotainementsystemet og de gode sportssetene. Alt sitter. Og du har skyhøy opplevd kvalitet.
Men de analoge instrumentene virker plutselig litt gammeldagse, etter at Mercedes selv har lagt lista med de flotte digitale instrumentene som brukes i E- og S-klasse.
Hvordan er plassen?
En coupe er naturligvis ingen fullverdig familiebil. Heller ikke denne. I baksetene er det noen klare begrensninger på takhøyden og benplass. Men det går an for voksne å kravle inn for å ta noen kortere turer. Barn sitter generelt helt greit i de to baksetene.
Foran er naturligvis masse plass og høy komfort.
Bagasjerommet er også stort nok for to personer på ferie. 400 liter er absolutt godkjent i denne klassen.
Ryggen på baksetene kan også legges ned for å frigjøre med plass, om det er snakk om å hjelpe naboen med flyttesjauen.
Går den bra?
Det er vel nesten et unødvendig spørsmål her. Den går som ei kule! 0-100 km/t er den viktigste valutaen når det gjelder akselerasjon. Her går det unna på 4,7 sekunder.
Det er selvsagt ikke like brutalt som den ekstremt hissige storebroren 63 AMG. Men til gjengjeld får du brukt kreftene mer i 43-utgaven. Med 4Matic klorer den seg fast også når du presser gassen i gulvet fra stillestående.
Selv om du KAN få den til å slenge med rumpa, er den stort sett stødig og forutsigbar hele tiden. Det er naturligvis positive egenskaper i utgangspunktet, men mange i dette segmentet setter også pris på litt mer moro – slik biler med ren bakhjulsdrift ofte byr på.
Det finnes heldigvis en løsning. Sett den i Sport+. Da kommer ekstra grom lyd, girkassen er klar for å slå til når som helst og styringen blir mer vektet. I tillegg strammes understellet opp og det tillates litt mer sidelengs kjøring.
DA er den akkurat så bøllete som en slik bil skal være, uten at du sitter med hjertet i halsen i annenhver sving.
Konklusjon:
Vi synes Mercedes har gjort en aldri så liten genistrek med 43 AMG. Den er en god porsjon tusenlapper rimeligere enn storebror 63 AMG / 63 AMG S (fra 855.000 kroner vs fra 1.059.000 kroner / 1.136.900 kroner), men likevel har den krutt nok i massevis. I tillegg har den firehjulsdrift.
Det er kanskje en litt nedtonet AMG-modell, men spørsmålet er vel om du egentlig trenger noe mer hårete enn dette? Hvor ofte får du egentlig anledning til å "rase" skikkelig i en C 63 AMG? I hverdagen tror vi du vil sette mye mer pris på 43-ens 4x4-system og mer siviliserte oppførsel.
Og som sagt, det går mer enn fort nok, når du er i humør til det ...
Motor: 3-liter, 6-syl, bensin
Effekt: 367 hk / 520 Nm
0-100 km/t: 4,7 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,78 l/mil
Bagasjerom: 400 liter
Lengde x bredde x høyde: 486 x 181 x 140 cm
Pris: Fra 855.000 kroner
Pris testbil: 1.133.600 kroner