TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2009 Mercedes-Benz A150

Test: Mercedes-Benz A150: Minstemann med stjerne

Mercedes-Benz A-Klasse kom veltende inn i våre liv i 1997, og forårsaket en av de største tyske industriskandalene i moderne tid. Nå er feilen rettet opp, men hvordan står det egentlig til med den minste bilen med stjernepryd på panseret?

Mercedes-Benz. Bare navnet i seg selv gjør at folk nesten løfter på hatten. Men klarer «Baby-Benz» å innfri forventningene? Mercedes-Benz A-klasse er liten utenpå, stor innvendig, den har tverrstilt motor, et hjul i hvert hjørne og «boksdesign». Ikke noe nytt, med andre ord. Det var nøyaktig de samme tankene Sir Alec Issigonis hadde i hodet sitt da han en gang på slutten av 1950-tallet satt på en restaurant og skriblet på en serviett, på det som senere viste seg å være de aller første skissene til Austin/Morris Mini. Funker konseptet fortsatt – femti år senere?

3 Kjøreglede

A-Klasse trives i byen. Den er lettkjørt, snerten og oppleves som forholdsvis oversiktlig. Når jeg sier forholdsvis, er det fordi man ikke ser hvor det svært skrå panseret slutter. Vår testbil er utstyrt med aktiv parkeringshjelp (tilleggsutstyr). Dette er et system som ved hjelp av ultralydsensorer skanner potensielle parkeringsplasser og manøvrerer bilen på plass for deg! Det eneste du som fører behøver å gjøre, er å betjene gass og brems.

På motorvei kjennes det at A-Klasse fortsatt har et høyt tyngdepunkt. Jeg trodde den skulle være enda mer retningsstabil og gi en tyngre og mer gedigen kjørefølelse enn den gjør. Dette skyldes nok i stor grad styringen, som er for lett og dermed gir litt for dårlig respons tilbake til føreren. Den forholdsvis korte akselavstanden er en av de fysiske begrensningene som direkte påvirker retningsstabiliteten.
På halvdårlig, svingete landevei med snø og slaps, er imidlertid bilen overraskende god. Den drar seg trygt gjennom svingene, og styringen kjennes også mye bedre når hastigheten ikke er for høy. Bilens oppsett er innrettet mot komfort i langt større grad enn det er sporty. Garantert et bevisst valg som helt sikkert er riktig i forhold til kundegruppen.

2 Interiør/plass

Skal man lage en fleksibel og praktisk bybil til barnehage og butikkjøring osv, er første bud å ha nok antall dører. Det har ikke vår testbil, med sine tre. Med fire velfylte handleposer i hendene klarer jeg så vidt å fiske nøkkelen opp av lomma og få åpnet døra, men øvelsen med å vippe fram seteryggen slik at jeg får posene inn den trange spalten til baksetet, klarer jeg ikke uten å måtte sette posene fra meg. Skikkelig upraktisk!

På plass bak det skinnkledde rattet og i de gode setene, er det lett å finne en bra kjørestilling. Det er mange justeringsmuligheter på ratt og seter, og plassen foran er raus. De store vindusflatene gir mye lys og stor romfølelse. Det oppleves imidlertid som litt merkelig at det i en bil hvor man sitter så høyt, er så liten avstand mellom sittepute og gulv – sånn at man nesten sitter på gulvet. Grunnen er at A-klasse, av sikkerhetsmessige årsaker, har dobbelt gulv. For å si det slik: Hadde dette vært en kjempesmart idé, ville vi vel kanskje sett det hos andre produsenter også…?

Bagasjerommet er stort til biltypen å være. Bakseteplassen er også god, men følelsen ødelegges noe av den vanskelige inn- og utstigningen i vår 3-dørs testbil. Materialkvalitet og finish forøvrig er i stjerneklasse (bokstavelig talt), selv om design og utførsel er alt annet enn utagerende. Pent, ryddig og funksjonelt er stikkordene.

4 Motor

Jeg blir faktisk litt imponert over den lille «vepsen» som bor under panseret i A150! Den har, størrelse og effekt tatt i betraktning, et utrolig godt moment på lave turtall. Testbilen, en energisparemodell kalt BlueEFFICIENCY, er utstyrt med en girskiftindikator. Når denne ber meg legge inn femtegiret allerede ved 1900 o/min, blir jeg litt skeptisk. Men godt oppdratt som jeg er, gjør jeg som jeg får beskjed om. Og lar meg overraske. Den lille maskinen drar uanstrengt videre fra 1400 o/min, uten antydning til protester av noe slag. Veldig bra!

A150 har en 1,5-liters bensinmotor på 95 hk med et dreiemoment på 140 Nm. 0 til 100 km/t gjøres unna på 12,6 sek, så det er absolutt nøkterne fakta vi her har med å gjøre. Bensinforbruket oppgis til 0,58 l/mil og CO2-utslippet på 139 g/km er også veldig bra til bensinbil å være.

3 Design

3-dørsmodellen preges av et stilrent og moderne design. Den skrått stigende fronten, den buede taklinjen og den tverre akterenden gir umiskjennelig A-klasse-silhuett. Detaljer som frontlykter med klart glass og moderne design og den pilformede grillen, understreker de moderne trekkene ytterligere. Bilen er både for høy og for kort til å utstråle den typiske, elegante Mercedes-looken, men den står både trygt og godt på egne ben.

Jeg velger likevel å tro at modellen har større appell hos kvinner som er ferdige med puberteten for en stund siden, enn hos menn med masse hår på brystet og Harley Davidson i garasjen.

4 Miljø/økonomi

Med startpris på 193 000 kr er dette den billigste nye Mercedesen du får kjøpt. Tradisjonelt holder biler med stjerne på panseret seg godt i pris. Ulempen med testbilen er de tre dørene. Jeg er villig til å vedde en god slump penger på at du glatt får igjen de ekstra kronene du må ut med for å få en 5-dørs, når du bestemmer deg for å selge bilen.

Når det gjelder kvalitet og driftsikkerhet, må ikke den nye modellen (kom i 2004) sammenlignes med forrige generasjon. Dette er en bil med en helt annen kvalitet, heldigvis. Service- og vedlikeholdskostnader er omtrent midt på treet, og drivstoffkostnadene er lave.

BlueEFFICIENCY-modellen har en såkalt «ECO start/stop-funksjon» for å redusere CO2-utslippet. På den vinteruka vi testet bilen, var det ikke over null grader, og da fungerte ikke systemet. Det er for dårlig. Det er lett å tenke at dette bare er dilldall for å tekkes miljøsaken. Skal man være miljøvennlig, kan man for eksempel velge en A-Klasse med 180 CDI dieselmotor. Da får du en sprekere, sterkere og ikke minst mer CO2-vennlig bil – uten dette fjaset.

Konklusjon

En pen, sikker og trendy bil med god plass, tross små ytre mål. Likevel upraktisk på grunn av tre dører. Kjøreegenskapene er komfortable, men mer egnet for by- og landeveiskjøring enn som rask milsluker på motorvei. Drivstoffgjerrig bensinmotor, men nok en gang ser vi at det bommes på miljøgevinsten med kostbart og «ubrukelig» fjas. Dette er en billig bil, så ikke regn med full Mercedes-følelse til denne prisen. Bilen har imidlertid absolutt mange kvaliteter – i alle fall når du velger en 5-dørs.

Totalt: 3/6

For deg

Du bare MÅ ha en ny Mercedes, men har begrenset med midler.

Ikke for deg

Du har tanker om å montere taksameter og jobbe på kveldstid i helgene.

Vårt førstevalg

Du har sikker forstått det allerede. Det koster deg 30 000 kr ekstra, men det er penger du får igjen den dagen du ikke skal ha bilen lengre. I mellomtiden kan du kose deg med en femdørs A-Klasse.

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå