TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2012 Mercedes-Benz B-klasse B 180 CDI BlueEfficiency Combi-Coupè Diesel

Test: Mercedes-Benz B-klasse 180 CDI: Større, mindre og bedre

Mercedes treffer blink i flerbruksbilklassen – men én ting overrasker stort. Les testen:

Flerbruksbiler – en egen bilklasse for de som ikke er så opptatt av design og kjøreegenskaper. Her er det fokus på helt andre ting – og da hovedsakelig plass og praktiske egenskaper.

Følgelig skal du lete lenge etter en råtøff flerbruksbil, som har knivskarpe kjøreegenskaper og som klatrer høyt på wow-skalaen. Vi kan vel like godt slå fast først som sist at du rett og slett vil lete forgjeves.

Klassen fikk sin opprinnelse med Renault Espace i 1982 – og senere har mange kastet seg på suksessoppskriften. Den består kort fortalt i å utnytte bilens plass til det maksimale. Det gjøres gjerne ved å øke takhøyden og ved å ha anledning til å "ommøblere" innredningen.

LES OGSÅ: Mercedes B-klasse: Nå blir flerbruksbilen billigere

  

Nordmenn sier ja takk

Mercedes ga liv til B-klassen i 2005. Det de gjorde var egentlig bare å forstørre den lille A-klassen noe. Begge disse bilene har forhjulstrekk, som de eneste fra Mercedes, foreløpig, og de benytter høyde for å gi ekstra plass.

Formelen har truffet ganske bra – flerbruksbilene til Mercedes har solgt godt. Men ikke fantastisk.

Nå har de altså kommet med nyeste generasjon av B-klasse. At forventningene til B-klasse er store også blant de norske kundene, er det ingen tvil om. De 200 første bilene ble nemlig revet bort, alt før bilen ble lansert.

LES OGSÅ: Fire billige med MYE plass! 

 
Vi tester storselgeren

Neste år er målet å øke på til 1300 solgte B-klasser. Med tanke på at forrige generasjon lå på en gjennomsnittlig årlig omsetning på noe under 600 eksemplarer, tilsier det at gjengen hos Bertel O. Steen både er optimister og at de har klokkertro på den nye modellen.

Vi er blant de første som får teste bilen skikkelig i Norge – og modellen vi har kjørt er naturligvis den de aller fleste i Norge vil kjøpe: 180 CDI. Den betegnelsen betyr at du får dieselmotor på 109 hk – til 299.900 kroner.

LES OGSÅ: Prisbombe med 4x4 og sju seter 

 

Bil: Mercedes B-klasse Type: 180 CDI Motor: 1,8 liter, 4 syl., dieselEffekt: 109 hk/250 nm 0–100 km/t: 10,9 sek. Forbruk: 0,44 l/m Pris: Fra 299.900 kroner 

  

Prøv også:

 

VW Golf Plus

Begynner å dra på årene, men fungerer fremdeles godt som en praktisk og rommelig flerbruksbil.

 

Ford Grand C-Max

Praktiske skyvedører, kan fås som syvseter, men imponerer ikke på plass og design.

Les vår test av Ford C-Max her

 

Toyota Verso

Billig, gode kjøreegenskaper og mye plass – men begynner å bli gammel.

Les vår test av Toyota Verso her

4 Kjøreglede

I denne sammenheng må vi forsøke å vri litt på ordet kjøreglede. Denne bilen er ikke egnet for å velge den svingete veien hjem når du har lyst til å kjøre litt aktivt. Til det er den for høy og smal – og understellet vektlegger heller ikke muligheten til å suse gjennom svingene i høy fart.

Men, det den i stedet gjør, mye bedre enn svært mange andre, er å levere trygge og komfortable kjøreegenskaper. Den ruller av gårde uanstrengt og fint selv med den minste motoren, og leverer komforten du forventer av Mercedes. Eller sagt på en annen måte, langt mer komfort enn du forventer i en flerbruksbil.

Det er stille i coupeen, humper og ujevnheter spises uten å mukke, alt er godt sammenskrudd og vei- og dekkstøy er minimal.

Testbilen er for øvrig utstyrt med manuell gir – og det passer motoren ypperlig. Du blir ikke sittende og gire unødvendig, takket være godt dreiemoment. Men vi er ikke avvisende til den nye 7-trinns automaten heller, som vi antar vil gjøre en ypperlig jobb i kombinasjon med denne motoren.

Styringen er presis – men ikke sportslig. Dette ble nok også påvirket av 16" tommers vinterdekk – med rikelige mengder myk "vintergummi".

4 Interiør/plass

Her kommer den negative overraskelse. At det skjer i punktet som omhandler plass er selvsagt ikke bra i en flerbruksbil. Faktum er nemlig at bagasjerommet i utgangspunktet har blitt mindre siden forrige generasjon. Nå skal det sies at utgående modell faktisk kunne svelge smått utrolig 544 liter – så det var slett ikke lett å overgå. Men at det skulle bli hele 56 liter mindre, altså 488 liter hadde vi ikke trodd.

Årsaken er blant annet at den nye bilen er lavere enn den første. Litt mer fokus på design enn plass – men det gir store utslag på en så kompakt bil.

Det er riktignok slik at du kan senke gulvet i bagasjerommet noe, og om du bestiller det, kan baksetene justeres i lengderetningen.

Det siste er helt klart en viktig nyhet – og vil naturligvis gjøre underverker med plassen. Ikke er vi redd for at det blir krampaktig trangt for passasjerene i baksetet heller. Der er det nemlig rikelig med plass i utgangspunktet. Hvis du skyver baksetene 14 centimeter framover, vokser bagasjerommet til 666 liter, altså betydelig mer enn før.

Bestiller du dette, kan du også legge ned ryggen på passasjersetet foran. Kjempesmart hvis du skal ha med lange gjenstander inne i bilen.

Interiøret for øvrig fortjener terningkast 5. Her er det kvalitetsfølelse fra først øyeblikk. Ikke bare SER det solid og elegant ut, det kjennes sånn ut også. Alt du tar i og trykker på gir den rette motstanden.

Setene er tilpasset bilens kjøreegenskaper, hvilket betyr at vi gjerne kunne fått litt mer sidestøtte både til lår og rygg, men egentlig så er det ikke nødvendig.

Det midterste baksetet er ikke helt på nivå med de andre, noe som trekker ned helhetsinntrykket noe.

5 Motor

Mercedes har blitt flinke til å lage motorer som både er effektive og gjerrige på drivstoff. Det er kanskje SUV-en ML det fremste eksempelet på – en bil vi for øvrig snart kommer tilbake med en omfattende test av.

B-klasse er tilgjengelig med fire motorer i Norge, og alle fire er av det gjerrige slaget. Begge bensinmotorene (122 og 156 hk) har et snittforbruk på 0,59 l/m, mens begge dieselmotorene (109 og 136 hk) har snittforbruk på 0,44 l/m.

Testbilen har et Co2-utslipp på bare 114 g/km – det lar seg så absolutt høre.

Selv om testbilen er den tregeste, og bruker 10,9 sekunder opp til 100 km/t, vil de fleste oppleve den som frisk og rask nok. Igjen handler det om hva du ønsker og forventer av en slik bil. Den bringer deg trygt fram i trafikken – men er som tidligere nevnt ingen racer.

Skulle du ønsker storebror 200 CDI beholder du det lave forbruket, men skreller av nesten halvannet sekund på 0–100 km/t-tiden. 9,5 er betydelig raskere.

Prisen er da også betydelig høyere – og starter på 339.000. Men har du pengene, er det nok verdt å teste denne før du bestemmer deg. Her er dessuten prisnedgangen fra forrige generasjon større enn på 180 CDI. Mer om det under punktet miljø/økonomi.

4 Design

B-klasse setter en ny standard for flerbruksbilene hva gjelder design. I riktig farge og med nok utstyr framstår den faktisk som ganske tøff. Vår testbil blir litt anonym i grå metallic og med 16" toms felger, men i hvitt eller sort og med litt større felger så tar den seg absolutt godt ut.

Helhetsinntrykket får også hjelp av at bilen har blitt både lengre og bredere – og at høyden er noe redusert. Den står ikke fullt så mye på stylter som forrige generasjon.

Vi liker den nye fronten – som er umiskjennelig Mercedes – og bakfra er den også mer elegant nå enn tidligere.

På innsiden er det mye av det samme. Med riktig utstyrspakke blir det riktig så elegant og pent. Fargesammensetning blir en smakssak, men vi har veldig sansen for det kontrastene i det lyse og sorte interiøret i testbilen.

4 Miljø/økonomi

Vi har alt vært innom både forbruk og Co2-utslipp. Når det gjelder pris er den blitt billigere enn forrige generasjon. 12.00 kroner sparer du på den billigste utgaven med diesel.

Velger du 200 CDI, med 136 hk, sparer du 24.500 kroner. Dessuten kommer alle modellene med automatgir langt bedre ut prismessig enn forrige B-klasse. Faktisk blir den rundt 20.000 kroner billigere, fordi den syvtrinns automatgiren har redusert Co2-utslippet.

I tillegg følger det med en del hyggelig utstyr, som skjermen på dashbordet som blant annet gir deg trådløst blue tooth, stereoanlegg og som kan styres via multifunksjonskontrollen i midtkonsollen. Start/stopp hører også med – og ikke minst det radarbaserte antikollisjonssystemet.

Det siste fungerer gjennom en radar i grillen. Føreren blir varslet om potensielle kollisjoner, både ved blinkende lys og varsellyd, slik at det er mulig å bremse ned i tide. Systemet gjør ingenting før føreren selv har foretatt seg noe, men da trer det inn og forsterker bremseeffekten for å bidra til å hindre sammenstøt. Radaren varsler om både biler og fotgjengere.

Bilen har altså fått et betydelig løft med tanke på premiumfølelse, utstyrslista er lang, prisene lavere og kjøreegenskapene gode. Det burde være oppskrift på en betydelig bedre salgsstatistikk enn forrige generasjon hadde. Så kanskje er tidligere nevnte optimisme i Bertel O. Steen-systemet godt begrunnet?

Konklusjon

Et stort skritt i riktig retning. For dem som er i markedet etter en flerbruksbil, bør denne være høyaktuell – ikke minst takket være den gunstige prisen. Ingen andre typiske flerbruksbiler kan tilby tilsvarende grad av komfort og kvalitetsfølelse. Og nå er også de praktiske løsningene på plass, med justerbare bakseter og passasjersete foran som kan legges ned. Selv om du må betale ekstra for akkurat dette.

Det er også svært mye utstyr å velge i, om du skulle ønske å bygge ut grunnmodellen. Så her er det egentlig bare opp til deg hvor mye bilen skal koste.

Et minus som nok noen vil mene er ganske stort, er at bilen ikke er tilgjengelig som syvseter.

Totalt: 4/6

For deg

Du vil ha det nyeste nye på flerbruksbilmarkedet, og samtidig sikre deg en bil med premiumfølelse fra A til Å.

Ikke for deg

Du trenger en syvseter eller vil ha like mye bagasjeplass som i forrige generasjon, uten å flytte baksetene framover.

Lenker

På Broom-forsiden nå