Hva er dette?
Facelift i bilbransjen er egentlig ganske likt det som skjer i kjendisverden; en "godt voksen" modell får forlenget liv.
Ved å fikse litt på "ansiktet" kan en gi bilen et friskere utseende. Ofte er denne typen endringer så små at du må se ny og gammel bil ved siden av hverandre for å merke forskjell. Andre ganger er endringene større. Et slikt tilfelle er siste generasjon av Mercedes C-klasse.
Sviktende salg fikk gjengen i Stuttgart til å ta godt i. Fronten har fått andre lykter, panser og fangere, interiøret er mer eller mindre helt nytt og det er mer effektive og miljøvennlige motorer.
Totalt er rundt 2000 deler byttet ut i forbindelse med faceliften. Men er det nok til å ta opp kampen mot bestselgerne i klassen, Audi A4 og BMW 3-serie?
LES OGSÅ: Kjøpe C-klasse brukt? Dette må du vite om forrige generasjon
Hvordan er den å kjøre?
Det blir aldri helt feil å kjøre Mercedes. Vår testbil var dessuten smekkfull av utstyr, for å vise hva som er tilgjengelig på markedet. Det er ikke lite! Men det innebar også at bilen som starter på 374 000 (136 hk diesel/stasjonsvogn), får en prislapp som er fem lapper unna 700 000 kroner.
Blant det mer kostbare på den lange listen, er full AMG-pakke. Det gir en stilig stylingpakke utvendig og innvendig, og et sportslig understell som lar deg kjøre aktivt gjennom svingene.
Dette med sportslige kjøreegenskaper er Meredes blitt flinke på, men vi er usikre på om det er verdt pengene. Norske veier er som kjent ikke skapt for understell som lar deg merke alle humper og spor i veien. AMG-pakken er for lite komfortabel, etter vårt syn.
Vi vil heller ha den komforten vi vet Mercedes kan aller best - og den får du "gratis" ved å gå for standard understell.
Sportssetene er gode. Her får du god sidestøtte i ryggen og god komfort. Vi savner justerbar lårstøtte, og setene er faktisk litt små for en kar på 190 cm. Men ankepunktene er ikke mange nok til å ødelegge et godt inntrykk.
LES OGSÅ: Test av Mercedes E-klasse Coupe
Hvordan er plassen?
Her er det ingen endringer fra sist. Bagasjerommet på 485 liter med setene oppe, og 1500 med setene nede. Det er bra - og større enn konkurrenten 3-serie (460/1385) og fullt på høyde med A4 (490/1430).
Plassen i baksetet oppleves noe trangere enn hos Audien, mens det er mer enn nok alburom i foran.
Det er ingen grunn til å se bort ifra C-klasse basert på plassen, i alle fall.
Finest utenpå eller inni?
Vi har skikkelig sansen for faceliften. Nye lykter foran og bak gir bilen et helt annet utseende. Den var ikke stygg i utgangspunktet heller, på ingen måte, men har nå fått et helt nytt og moderne preg. LED-lykter både foran og bak understreker endringene.
Kvalitetsfølelsen blir forøvrig forsterket av at dørene dunker på plass med en lyd som oser premium. Sånn skal det være!
De største endringene har likevel kommet på innsiden. Redesignet dashbord, med innfelt skjerm til navigasjonen, pyntelister, ferske knapperader og imponerende grafikk i skjermen inni speedometeret.
Vi synes imidlertid ting er litt omstendelig å finne ut av.
Command-systemet oppleves noe tungvint, uten hurtigknappene rundt menyhjulet, slik som både Audi og BMW har fått.
Og selv om grafikken i speedometeret er imponerende, tar det tid å bli vant med og sette pris på all informasjonen der. Den er rett og slett litt nedlesset.
LES OGSÅ: Hvor fort kan vi kjøre C-klassen vår i ferien?
Går den bra?
Den oppleves sprek nok med 136-hester og et dreiemoment på 360 NM (1.600-2.800 o/min). 0-100 km/t går unna på 9,6 sekunder, og du har en toppfart på 206 km/t. Sammenlignet med innstegsmodellen (180CDI) er det over ett sekund raskere til 100 km/t.
Automatgiret fungerer også ypperlig ved normal bruk, men det tar litt for mye tid når det gires ned ved kick down. Det samme gjelder om du vil gire selv ved å bruke hendlene bak rattet eller girspaken i "manuell" modus. Den må liksom tenke seg om før den finner ut at det du ber om er greit. Det kan være irriterende - og ødelegger litt av kjøregleden.
Forbruket ved blandet kjøring er 0,51 l/mil, mens CO2-utslippet med automat er 134 g/km/127 g/km med manuelt gir.
Hva er konklusjonen?
C-klassen har fått en skikkelig oppgradering, ingen tvil om det. Den står nå bedre rustet til å ta opp kampen med sine to tyske premiumkonkurrenter.
Innstegsmodellene med dieselmotor (120 og 136 hk) koster omtrent det samme som BMW sine tilsvarende modeller. Med stjerne på panseret koster "Norges-valget", med diesel og stasjonsvogn, 380 900 og 407 500 kroner, mens BMW tar 382 000 og 402 000 kroner for sine biler.
Billigst er imidlertid A4, som starter på 360 000 kroner.
Prisen og mengden av ekstrautstyr avgjør hvilken modell som kommer best ut for deg.
Så langt har Audi hatt et godt grep om kundene i dette segmentet. Men C-klasse øker salget i 2011 - sammenlignet med i fjor - mens både Audi og BMW går i motsatt retning. Et tegn i tiden?
Bil: Mercedes Benz C-klasse Modell: 200TCDI Motor: 2.0-liter, diesel Effekt: 136 HK/360 NM 0-100 km/t: 9,6 sek. Forbruk: 0,51 l/mil blandet kjøring Pris: Fra 380 900 kroner (180TCDI) 407 500 (200TCDI) |
LES OGSÅ: Snart kommer C-klasse Coupe i AMG-versjon