TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 Mercedes-Benz CLA 200 aut Coupè Bensin

Test: Mercedes-Benz CLA: Dette har ingen gjort tidligere

Mercedes har lagd en helt ny biltype. Vi har testet den:

 Litt sporty biler med snertent coupe-karosseri er slett ikke noe nytt. At disse kan være relativit små heller ikke noen nytt - snarere tvert i mot. Men da med kun to dører.

De siste årene har vi også sett coupemodeller med fire dører. Både VW passat CC og Mercedes CLS er eksempler på det. Men de er store.

En liten bil med fire dører og coupe-karosseri er Mercedes først ute med. CLA heter nykommeren og bygger i bunn og grunn på mer velkjente Mercedes A-klasse.

At Mercedes traff blink med nykommeren er det liten tvil om. De 300 bilene som Norge fikk tildelt ble revet unna på et øyeblikk.

Les også: Rimelig design-Mercedes utsolgt på et blunk

 

Vi har imidlertid fått tak i et eksemplar for å se hva som bor i denne bilen.

Prisene starter på 319.900 for en CLA 180, mens testbilen - en CLA 200 som er både velutstyrt og har AMG-pakke - der får du akkurat igjen penger til et par iskrem av den halve millionen.

Motoren er en 1,6-liter på 156 hk, og girkassen en 7-tinns dobbeltclutchkasse med rattbetjening.  

Mer plass? Les vår test av E-klasse stasjonsvogn her: 

 

Bil: Mercedes-Benz Modell: CLA200 Motor: 1,6-liter bensin Effekt: 156 hk / 250 Nm 0-100 km/: 8,5 sek. Toppfart: 230 km/t. Forbruk: 0,56 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom. 470 liter Tillatt tilhengervekt: 1500 kg. Pris fra: 313.900,- (CLA180) Pris testbil med utstyr: 497.900,-

 
Les vår test av Mercedes A-klasse her:
 
Prøv også:

Lexus LS 300h: En sterk konkurrent som nettopp har blitt lansert i ny drakt

Audi A3: Dette er også en liten, tysk premiumbil med litt sporty image

Volvo V40: På denne Volvoen har også design vært svært viktig

 

5 Kjøreglede

Man sitter lavt, men godt i de sorte sportssetene med røde sømmer. Fjæringen er også lav og stiv ettersom bilen har AMG-pakke. Hjulene er velvoksne 18-tommere og gummien rundt bred, men lav.

Legg også til en presis styring og giring med paddleskift på rattet. Det lukter nesten litt sportsbil...

Sporty er også kjøreopplevelsen. Den lille motoren på 156 hk holder akkurat til å lokke fram smilet. Dette er gokart light og det er gøy bak det tykke, treekede sportsrattet.

Men det går utover komforten. Hver eneste ujevnhet kjennes, og dekkstøyen er påtakelig på grov asfalt. Er du mer ute etter komfort enn fart og moro, styrer du unna den omtalte AMG-pakka - og sparer i tillegg nesten 30 lapper på det.

Men den er tøff, altså... Og som kjent må man lide litt for skjønnheten.

5 Interiør/plass

Den er liten, men det er en Mercedes - og det er tysk premium. Det gjør at både finish og materialkvalitet er fin-fin. Sittestillingen er lav, men på plass sitter man ikke bare godt, men svært godt. Man har god plass alle veier.

Coupekarosseriet til tross har den bakdører, og dermed også bakseter. At takhøyden her ikke er all verden overrasker neppe. Dette er nok mest for unger. Hverken beinplass eller utsikten er noe å skryte av. Slik har det igrunnen alltid vært med coupebiler - og slik er det fortsatt.

Men lettere adgang og utgang blir det jo av å ha egne dører til baksetet.

Bagasjerommet derimot svelger unna imponerende 470-liter, men er litt trangt og knotete tilgjengelig. Det er ikke noen kombi-luke her, for å si det slik...

5 Motor

Motoren på 1,6-liter kjenner vi fra A-klasse. 156 hk / 250 Nm er helt greit, det. Men det er klart - større motor er mer moro. Og dyrere...

Uansett, her går 0-100 unna på 8,5 sekunder, og det er mer enn godkjent det med tanke på at bilen veier nesten 1.400 kg. Toppfarten er 230 km/t. Slik sett må 1,6-literen betegnes som rimelig effektiv.

Ganske nøysom er den også. Bare 0,56 l/mil som oppgitt forbruk ved blandet kjøring er bra.

7-trinns dobbeltclutchkassa gjør en utmerket jobb og passer både bilen og motoren fint. Er du allikevel ikke helt fornøyd overstyrer du den med girhendler bak rattet.

Den lille fislete girstanga ved rattet føles nesten som et sugerør å ta i og man er redd for at den skal brekke hver gang man tar i den.

Det er heldigvis ikke så ofte. Det burde da være mulig å lage noe litt mer karslig enn dette?

3 Design

Da det kommer til eksteriør design utfordrer denne bilen. Skikkelig.

Her er linjer i alle rettinger og en salig blanding av klassisk eleganse og retro, samt moderne, svepende linjer.

Fronten er knalltøff. Med klare hint tilbake til 50-tallets SL. Både grillen og de to lange pølsene på panseret viser med tydelighet det. Tøft - og det sitter som et skudd i kramt smør- eller hva det heter...

Fra siden er den nesten helt grei inntil vi passerer bakdøra. Det skjer noe med linjene bakover og ved baklampene. De siger liksom nedover som en brøddeig som har hevet for lenge og er på vei ut av bollen.

På den annen side: Det er lenge siden jeg har kjørt en bil som har fått så mye positiv oppmerksomhet på nettopp utseendet. Folk synes den er lekker.

Vi kan vel derfor igjen konstantere den gamle sannheten om at smaken er som baken.

Det må innrømmes at designet også vokste på undertegnede under testperioden fra "stygg bak" - til bare "litt rar"...

Innvendig derimot er den langt lettere å like. Rene flater, klassiske lufteveniler på dashbordet og instrumentene pent samlet i et ganske lite panel foran føreren.

Det at girspaken ikke står på gulvet gir også både større romfølelse og rene linjer på konsollen mellom setene, selv om de sorte plastlokkene på oppbevaringsrommene ikke akkurat oste av kvalitet og eksklusivitet.

4 Miljø/økonomi

Startprisen på CLA er altså på ganske humane 313.900 kroner. Da uten utstyr, med minste motor og manuelt gir.

I kjent stil baller det på seg når både "må ha" og "bør ha" krysses av på Mercedes like rikholdige som kostbare utstyrsliste.

Det blir nok ikke mange CLA på norske veier til under 400.000 kroner. Dyrt for en relativt upraktisk bil som mest av alt er design.

På den annen side - folk elsker den og er villige til å betale hva det koster. Vi har det godt i Norge, og mange realiserer luksusartikler slik som denne bilen må sies å være.

Det bør også borge godt for bruktbilprisen de første årene.

På miljøsiden er bensinforbruket snilt med bare 0,56 l/mil ved blandet kjøring og et CO2-utslipp på bare 130 g/km. Svært hyggelige tall til luksusbil å være det.

Konklusjon

Du vil ikke måtte slite mye med å finne en mer praktisk og romslig bil for det samme som en CLA med "riktig" utstyr koster.

Men det er ikke det som er greia her heller. Dette handler om noe annet. Om å gi folk noe annerledes, noe morsomt, noe som ikke alle og enhver kan (vil) kjøpe, om status, kvalitet - og ikke minst design.

Velger du AMG-pakka får du en sporty og morsom variant. Velger du den uten - en komfortabel og mer luksuriøs variant. Begge alternativer kan suppleres nesten i det uendelige med utstyr som er viktig for nettopp deg.

At bilen i tillegg er forholdsvis liten og lekker (i de flestes øyne) og samtidig er snill mot miljøet - er definitivt et stort pluss. En luksusbil trenger altså ikke lengre være en stor og vulgær miljøversting.

Samtidig byr CLA på det lille ekstra bak rattet. Det som gir "god-følelsen" og lokker fram et lite smil.

Derfor er det bare å ta av seg hatten. Mercedes var først og de har gått opp løypa på en måte som gjør det vrient for konkurrentene å komme etter. De har satt en ny standard i ett nytt segment.

Totalt: 5/6

Lenker

På Broom-forsiden nå