TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Aut. Coupe Bensin

Test: Mercedes CLA 250 4Matic: Mindre rampete enn den ser ut

Lekkert og kompakt – og dyrt.

 

Hva er dette?

CLA er altså sedanversjonen, eller firdørscoupeen om du vil, av Mercedes storselger i Golf-segmentet, A-klasse.

Oppskriften er like enkel som den er genial: Gjør designet mer særegent ved å fjerne den tradisjonelle bakenden, gi den heller formen til en litt ekstra lang coupe – og legg til bakdører som gjør det hele mer brukervennlig.

Vi har allerede kjørt den med innstegsmotoren – CLA 180 – nå tester vi den langt sprekere 250 4Matic-varianten

Les også: Rimelig design-Mercedes utsolgt på et blunk

 

Bil. Mercedes-Benz Modell: CLA 250 4Matic Motor: 2-liter bensin Effekt: 211 hk / 350 Nm 0–100 km/: 6,6 sek. Toppfart: 240 km/t. Forbruk: 0,56 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 470 liter Tillatt tilhengervekt: 1500 kg. Pris fra: 313.900,- (CLA180) Pris 250 4 Matic: Fra 532.900,- 

 
Les vår test av Mercedes A-klasse her:
 
Prøv også:

Audi A3: Dette er også en liten, tysk premiumbil med litt sporty image

Volvo V40: På denne Volvoen har også design vært svært viktig

 

 

5 Kjøreglede

4Matic-systemet til Mercedes er permanent – det vil si at den ikke trenger noen betenkningstid på å gripe inn. Det er bra for framkommeligheten – og grepet på veien i svingene.

Men noen leken bil er det ikke snakk om. 250 har krefter nok til å blande seg inn med biler i GTI-klassen – men firehjulstrekken er såpass god at kjøreegenskapene heller klart mer mot trygghet enn leken.

Det er ikke noe uregjerlig eller rampete over denne bilen – den biter seg fast, også hvis du gjør et forsøk på å få den til å slippe. "Ordnung muss sein". Ferdig snakka.

Men du kan så absolutt kose deg gjennom svingene likevel. Understellet og styringen tillater aktiv kjøring – og småveier kan være morsomme å teste ut dette på. Ut av svingen er det bare å gi jernet – innenfor rimelighetens grenser da, selvsagt. Kremt.

Det stive sportsunderstellet og de voksne felgene gir imidlertid også en litt uønsket bieffekt – nemlig at det kan bli noe hardt i humper og over ujevnt underlag.

Vil du unngå det, så styr unna sportsunderstellet og velg mindre felger ...

5 Interiør/plass

CLA er ingen fullverdig sedan. Det er faktisk en grunn til at en bruker uttrykk som firedørscoupé – for dette minner mest om en coupe når du kommer inn i baksetet.

Takhøyden er såpass begrenset at her bør du egentlig bare plassere dine mest vennligsinnede venner. Det er også begrenset med plass til bena – men det er ikke like prekært som takhøyden.

Dessuten er det unektelig en fordel å ha egne dører til de der bak. Både for å gjøre inn- og utstigning lettere, og fordi du får en smalere dør til forsetene, som er enklere å åpne på trange parkeringsplasser.

Interiøret foran er upåklagelig. God plass, høy komfort og ikke minst skyhøy kvalitetsfølelse.

Med A-klasse satt Mercedes en ny standard for klassen på dette området.

Bagasjerommet, jo det rommer voksne 470 liter. Det er bra. Men det er litt lavt og vanskelig å utnytte.

5 Motor

I testbilen er det en 2-liters-, firesylindret bensinmotor på 211 hk. Det er ikke småtteri det, altså. Turbo og et dreiemoment på 350 nm bidrar til å gi skikkelig friskt fraspark. Den fikser 0–100 km/t på 6,6 sekunder – og det holder i massevis for folk flest.

Samtidig er den ikke på noen måte glupsk. Den gjør jobben for 0,64 l/mil i snitt – og klarer seg med 0,54 l/mil på langkjøring. Dette er offisielle tall, vel å merke.

Kreftene blir godt utnyttet gjennom en 7-trinns automatgirkasse. Men, som alltid med Mercedes, den trenger akkurat den lille ekstra tiden med betenkningstid før den skifter gir. Litt irriterende, særlig i en slik bil. Det gjelder for øvrig både om du setter den til å gire selv, eller bruker hendlene bak rattet.

5 Design

Den grå testbilen, med svarte felger, skapte mye oppmerksomhet. Det er ingen tvil om at de aller fleste omfavner det nye designet – en slags mini CLS.

AMG-pakken gjør seg helt klart – og gir bilen et sint og sportslig uttrykk. Den særegne grillen er et vellykket sprang bort fra normalen. Det koster naturligvis også – den letter deg for rundt 30.000 kroner.

Vi synes de har lykkes med å lage en tøff taklinje og hekk også – som skiller seg nok til at det ikke ligner verken en kombi eller en sedan.

Prisen du betaler for det tøffe eksteriøret er som tidligere nevnt at takhøyden blir snever. Men all skjønnhet har sin pris ...

Interiøret er lekkert – noe av det penere og mer solide på markedet. Det er fortsatt ikke like enkelt å bruke infotainmentsystemet som hos Audi og BMW – men bedre enn det Mercedes selv hadde for noen få år siden.

4 Miljø/økonomi

Startprisen på CLA er ganske humane 313.900 kroner. Da uten utstyr, med minste motor og manuelt gir.

Hvis du vil ha firehjulstrekk, og det er det jo mange som vil, starter moroa med testbilen, altså 250 4 Matic.

Prisen begynner da på 532.000 kroner. Men mange vil nok ende på over 150.000 kroner over det, når de har raset fra seg på ekstrautstyrslista.

Dermed er ikke dette en billig bil.

Men miljøaspektet er vel ivaretatt – i alle fall om en tenker lokal skala. Siden det er bensinmotor er Nox-utslippet kun 31mg/km – mens CO2-utslippet er på 151 g/km. Også sistnevne er relativt snilt, med tanke på hvor stor motor det er snakk om.

Konklusjon

CLA har aldri vært tiltenkt å være det fornuftige valget. Dens misjon er å appellere til følelsene – så kan de praktiske godene være en hyggelig bonus som følger med og som kan brukes til å forsvare kjøpet til andre, mindre bilinteresserte venner.

Faktum er at Mercedes har truffet godt med imaget med CLA – og nesten hvem som helst kan kjøre den, uten at det blir "feil".

Men 250 4 Matic er såpass dyr at den likevel vil være forbeholdt de ganske få. Konkurrentene er dessuten svært få – unntaket er kanskje Audi A3 sedan.

Men de som har råd, og ikke har så mange venner at baksetene må brukes av voksne, kan virkelig nyte denne bilen til det fulle.

Totalt: 5/6

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå