TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2016 Mercedes E220d

Mercedes E 220d: Dette er terningkast 6

Vi har testet en av årets store bilnyheter.

Hva er dette?
Mercedes er midt i en solid offensiv. Det handler om en rekke nye modeller, samtidig som de ”gamle traverne” har blitt løftet mange hakk de siste årene.

Design er viktig her. Noen Mercedeser har slitt litt med en gubbete image, sammenlignet med konkurrentene. Det har de målrettet jobbet med å endre, gjennom å satse på langt mer sporty design enn tidligere.

E-klasse er for mange nærmest definisjonen av Mercedes. En stor, trygg og komfortabel bil. Den har i flere generasjoner hatt en unik standing blant taxieierne, men har også solgt jevnt bra til over snittet bemidlede privatkunder.

Nå er turen kommet til en helt ny E-klasse, og vi har dratt til Portugal for å teste den for første gang. I forkant har det lekket en god del informasjon som tyder på at Mercedes her har tatt omfattende grep med sin bestselger. Det startet med en egen, eksklusiv visning av interiøret. Den avslørte at Mercedes virkelig hadde dratt på med både design, materialer av høy kvalitet og finish.

Siden har vi fått en rekke smakebiter på ny og avansert teknologi. Det er derfor med spenning vi er klare for to dager med nye E-klasse.

Mercedes har lagt opp til en svært variert testløype. Fra bytrafikk i Lisboa, via raske motorveier, til svingete småveier langt kysten. I tillegg kommer en rekke demonstrasjoner av sikkerhetssystemer og ny teknologi, på lukket bane.

Etter alt dette bør vi ha godt grunnlag for å kunne vurdere om Mercedes har lykkes med ambisjonen. Å gjøre E-klasse til klassens beste bil.

LES OGSÅ: Vi dro til Tyskland, for en liten sniktitt

Hvordan er den å kjøre?

E-klasse har alltid vært en velkjørende bil, men noen stor

har den egentlig ikke stått for. Her har det handlet om komfort og evnen til å sluke mange mil på motorvei ubesværet, framfor knivskarpe kjøreegenskaper.

Men nå har det sannelig skjedd ting! Mercedes tar konkurransen fra Audi og særlig BMW på alvor. Det handler naturligvis om elektroniske hjelpemidler, men også et understell som er perfeksjonert mot presise kjøreegenskaper. I testbilene med luftfjæring er det betydelig forskjell fra komfort til Sport +. I førstnevnte innstilling er bilen svært komfortabel, i Sport strammer den seg opp og byr på kjøreglede vi ikke har opplevd i en vanlig E-klasse tidligere.

Støydempingen er særdeles god. Det er tyst inne i bilen, selv i høye motorveihastigheter. Det er med på å underbygge følelsen av påkostet luksusbil. Her kan du virkelig sluke mange mil uten å bli sliten.

Mercedes tilbyr også siste versjon av sin Drive Pilot i denne bilen. Et imponerende system som i praksis gjør bilen nesten helt selvkjørende. Vi har naturligvis testet det ut, her kan du lese mer om det:

Hvordan er plassen?

E-klasse har vokst litt i denne generasjonen. 4,3 cm i lengden, mens akselavstanden er strukket med 6,4 centimer.

Foran er det svært rommelig, noe som underbygges av dashborddesignet. Det er lyst og luftig, samtidig som det er bra med oppbevaringsrom til saker og ting. Baksetet er rommelig for to voksne, men i forhold til bilstørrelsen er det ikke noen plassorgie. Beinplassen er ikke spesielt imponerende, samtidig som brede dørpaneler også begrenser bredden en del.

Bagasjerommmet i denne sedanutgaven er på 540 liter. Her får du inn mye, men du må strekke deg langt for å få tak i det som er helt innerst. De som virkelig trenger mye plass, venter nok til høsten, når stasjonsvogna kommer. Den har rike tradisjoner som plassmester og er også den varianten de fleste privatkjøperne kommer til å velge.
 

LES OGSÅ: Topp 10 - disse har størst plass

Går den bra?

Underveis i prøvekjøringen får vi teste flere motorer. E 400 betyr voldsomme krefter fra en 3-liters bensinmotor (gjett om det er morsomt!). E 350 d betyr dieselkraftverk med et voldsomt bunndrag. Norske avgifter gjør at ikke mange kjøpere kommer til å unne seg en av disse motorene.

Da er det ekstra gledelig å kunne fastslå av E 220 d også fungerer veldig bra. Her snakker vi en ny 2-liters dieselmotor på 194 hestekrefter. Den gir nok krefter til å underbygge følelsen av påkostet bil. Motoren er kvikk, samtidig som den har det overskuddet som skal til for å kunne ta trygge forbikjøringer på motorveien. 0-100 km/t går for eksempel på 7,3 sekunder. Rett og slett et veldig fint kompromiss.

I tillegg er forbrukstallet oppsiktsvekkende bra, 0,39 liter/mil. Akkurat det fikk vi ikke sjekket i testperioden, men du skal nok kjøre særdeles pent for å klare det i praksis.
 

LES OGSÅ: Den store familiedrømmen - her er testen vår av E-klasse stasjonsvogn

Finest utenpå eller inni?

Det litt konservative og satte som preget Mercedes-designet for noen år siden, er nå borte. Det ser vi også på E-klassen, den har aldri vært så sporty som nå. Samtidig er det umiskjennelig Mercedes.

Designmessig glir den ikke helt uventet rett inn mellom C-klasse og S-klasse. Ja, det er høy S-klasse-faktor over dette og det er naturligvis ikke tilfeldig. Bilen ser eksklusiv ut, på en litt diskret måte.

Diskret er det imidlertid ikke innvendig i de velutstyrte testbilene. Her løfter Mercedes nivået i denne klassen med flere hakk. Det ser lekkert ut, samtidig som alt du tar og kjenner på underbygger følelsen av solid kvalitet.

De doble høyoppløselige skjermene er lekkert integrert. Det ser hi tech-ut, men ikke på en måte som kan skremme bort mer konservative kjøpere. Materialvalg, farger og en lang rekke detaljer, alt er med på understreke følelsen av luksusbil. Her er den i en klasse for seg akkurat nå, det er ingen liten prestasjon i et så tøft segment som dette.

LES OGSÅ: Brukt luksus – og bankdirektøren har tatt verditapet

…og hva er konklusjonen?

Det skal litt til for å bli overrasket når man er på lanseringen av en helt ny Mercedes E-klasse. Men her blir vi faktisk det. Mercedes har overgått seg selv med denne bilen. Det er tydelig at hele prosjektet har startet med en klar ambisjon om å lage klassens beste, mest moderne og mest avanserte bil. Det har de også klart.

E-klasse har som ventet ingen klare svakheter, samtidig som komfort og luksusfølelse er på nivå med biler en klasse over. Den er gjennomført ned til de minste detaljene. Hvis Mercedes har spart på noe som helst her, har de sannelig vært gode til å skjule det. I tillegg er den altså proppet med det siste av teknologi, du skal slite med å finne en mer avansert bil i 2016.

Slik sett kan man spørre seg om ikke denne kommer til å stjele salg også fra storebror S-klasse. At det blir tøft å være biler som Audi A6, BMW 5-serie og Jaguar XF er det i alle fall ingen tvil om.

Gledelig nok er det også slik at du ikke må ha en av de største motorene for å få ut det som bor i denne bilen. 220 d duger også veldig bra, og da er prislappen slett ikke avskrekkende.

Den starter på 539.900 kroner. Det er det nok ingen kjøpere av E-klasse som kommer til å ende på, men for 650.000 kroner begynner du å ha en godt utstyrt bil.

Lanseringen i Norge starter i disse dager. Til høsten kommer stasjonsvogn, da er også en ladbar hybrid på vei. Det kan bli en svært attraktiv bil i det norske markedet.

Nye E-klasse er rett og slett en sekser på terningen. Ett imponerende stykke nybil, og en bil som flytter grensene i denne klassen.

 

Modell: E 220 dMotor: 2-liter dieselEffekt: 194 hk/ 400 NmForbruk: 0,39 liter/mil0-100 km/t: 7,3 sekunderBagasjerom: 540 literLengde/bredde/høyde: 492/185/146 cm.Startpris: 539.900 kroner

På Broom-forsiden nå