TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2017 Mercedes-Benz E-klasse E220d T aut Stasjonsvogn Diesel

Mercedes-Benz E220d: Her kjører hele familien på første klasse

Mercedes E-klasse stasjonsvogn imponerer.

Mercedes løftet virkelig nivået i klassen da de kom med sin nye E-klasse i fjor. En oppvisning i luksus, plass og komfort, slo vi fast da vi testet sedanen første gang i Portugal.

I Norge er det stasjonsvogn som gjelder for de aller fleste kjøperne, og nå begynner den for alvor å gjøre seg bemerket på salgsstatistikkene.

Testbilen er en E 220T d. Det betyr 2-liters dieselmotor på 194 hestekrefter. Den har startpris på 594.900 kroner, men slik den står koster testbilen hele 934.200 kroner. Da har den til gjengjeld det meste Mercedes kan tilby av ekstrautstyr. Riktig så dyrt trenger det ikke bli, mer om det senere.


Hvordan er den å kjøre?

E-klasse har alltid vært en kjøremaskin, med fokus på høy komfort. Slik er det fortsatt, samtidig som kjøreegenskapene ble løftet flere hakk med denne generasjonen.

Det handler om mer presis styring enn tidligere, samtidig som understellet er et finsiktet kompromiss mellom komfort og sportslighet. Fortsatt er en bil som BMW 5-serie både mer sporty og mer involverende å kjøre, men E-klasse har rykket nærmere.

Bak rattet føles bilen både trygg og solid. Den innbyr til lange kjøreturer, meget bra støydemping er også med på å understreke følelsen av at dette er tvers gjennom premium. Hvis Mercedes har spart på noe her, har de skjult det godt!

E-klasse er også langt framme på selvkjørende teknologi. Systemet er lagt opp til at du må berøre rattet ganske ofte, men bortsett fra det klarer bilen seg selv over lengre avstander. Det er det lett å bli hekta på!

I denne klassen ønsker mange seg firehjulstrekk. Det har testbilen ikke, på glatte veier merkes det at all kraften går til bakhjulene.

LES OGSÅ: Lovforslag: De vil ha selvkjørende biler på norske veier


Hvordan er plassen?

Stasjonsvognene i denne klassen har blitt stadig større, og E-klasse har lenge ledet an i bagasjeromsvolum. Slik er det fortsatt. Her får du inn hele 640 liter. Det er mye!

Det er også lett å utnytte plassen optimalt, med rette kanter. Stabler du i høyden, kan du virkelig få inn mye. Under gulvet er det forresten en ekstra ”kjeller”.

Foran er det svært god plass og god sittekomfort. Det samme gjelder i baksetet. Det er rikelig med beinplass, og god takhøyde. Også her sitter voksne godt. En smart detalj: I testbilen kan du justere passasjersetet foran fra førerplassen. Lurt hvis ingen sitter der, og du ønsker å gi passasjerene i baksetet ekstra god beinplass.

Det er rikelig med oppbevaringsrom rundt om i bilen, flaskeholdere i dørene og skikkelige koppholdere i midtkonsollen. Alt er ryddig og intuitivt, som det skal være når tyske ingeniører og designere har gjort jobben sin.

LES OGSÅ: Topp 10: Stasjonsvognene med størst bagasjerom


Går den bra?

2-liters dieselmotor på 194 hestekrefter er et veldig riktig valg på E-klasse. Til at dette er en såpass stor og tung bil, byr den på overraskende bra overskudd. Du har de kreftene du trenger på all normal kjøring, forbikjøringer går også kvikt unna. Med fullastet bil merkes det at vi ikke snakker det største motorvolumet, men for veldig mange kjøpere er dette mer enn tilstrekkelig.

0-100 km/t går unna på 7,7 sekunder. Det sier sitt om hvor bra denne motoren er.

Offisielt tall for gjennomsnittsforbruk, viser 0,42 liter/mil. På pen langkjøring holder vi oss rundt en halvliter på mila. Det er slett ikke verst for en bil i denne klassen.


Finest utenpå eller inni?

Det skjedde ganske mye med det utvendige designet til denne generasjonen E-klasse. Likevel ser bilen nesten overraskende anonym ut når jeg går fra den på parkeringsplassen. Her kunne kanskje Mercedes dratt til mer for å understreke at det virkelig er snakk om ny bil.

Men samtidig er litt av poenget at E-klasse ikke skal være en utagerende bil. Til det har Mercedes andre modeller. Fargen på testbilen er også med på å forsterke det diskrete preget.

Innvendig er det imidlertid alt annet enn diskret. Her er det gjennomført luksusfølelse, med lekre materialer og mange fine designelementer. Mercedes har virkelig løftet nivået i klassen, og akkurat nå er det ikke mange som kan matche dette interiøret.

Testbilen har dobbel skjerm, med en rekke digitale visninger i synsfeltet til sjåføren. Det krever kanskje litt tilvenning i starten, men fungerer veldig bra når du har blitt kjent med det. Dette interiøret er rett og slett et veldig bra sted å være.

LES OGSÅ: Millionbil? Nei, denne Mercedesen koster halvparten


…og hva er konklusjonen?

E-klasse er stasjonsvogn på første klasse. Den innfrir på alle områder, samtidig som den er proppet av luksus og teknologi. Det er som Mercedes underveis i utviklingen bestemte seg for at NÅ skal de vise konkurrentene – og det gjør de virkelig.

Plass, komfort og luksus er helt i toppklasse. Interiøret er gjennomført lekkert og gjør at det blir litt nedtur å sette seg inn i de fleste andre biler etterpå. Så høyt nivå holder E-klasse.

Ikke overraskende koster det naturligvis også. Rimeligste E-klasse stasjonsvogn starter på 570.000 kroner kroner, da får du 2-liters dieselmotor på 150 hestekrefter. Testbilen starter altså på 594.900 kroner, men det blir dyrere før du er i mål.

Ifølge Mercedes-importøren selges de fleste bilene med ekstrautstyr for et sted mellom 135.000 og 150.000 kroner.
Det betyr at du får en bra utstyrt og ”ferdig” bil med denne motoren for i underkant 750.000 kroner. Da er det naturligvis også mye annet fint å velge mellom i markedet. Men for dem som er på stasjonsvognjakt og har et rommelig budsjett for bilkjøp er det vanskelig å komme unna E-klasse akkurat nå.

 

 

Modell: 220d T

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 194 hk / 400 Nm

Forbruk: 0,42 l/mil

0-100 km/t: 7,7 sek.

Toppfart: 235 km/t

Bagasjerom: 640 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 493 x 185 x 147 cm

Pris fra: 594.900 kroner

Pris testbil: 934.200 kroner
 

På Broom-forsiden nå