Bortsett fra klassikerne fra 70-tallet og bakover, har Mercedes cabriolet i manges øyne enten vært harry (personifisert ved SL-generasjonen som kom i 1989) eller gubbete (E-klasse og C-klasse cabriolet).
Mens både BMW og Audi har appellert til kjøreglade med sans for å ha taket nede, har Mercedes havnet litt i bakleksa. I alle fall inntil siste generasjon E-klasse kom. Akkurat i tide til sommeren 2013 har de nå kommet med faceliftet E-klasse cabriolet og den ser i det minste veldig lovende ut.
Elegant og sporty design som er umiskjennelig Mercedes, men på ingen måte hverken harry eller gubbete. Den ser rett og slett lekker ut - og i virkeligheten ser den også mye dyrere ut enn startprisen på 575.000 kroner.
Testbilen er en E200 cab. Det betyr 1,8-liters, firesylindret bensinmotor på 184 hestekrefter. Med en solid utstyrspakke innabords, ender prisen på 737.556 kroner.
LES OGSÅ: Ikke plass til to slike på et lite sted...
Hvordan er den å kjøre?
Svigerfaren min har forrige generasjon E-klasse med mye motor og firehjulstrekk. En særdeles komfortabel bil, men hver gang jeg sitter bak rattet i den, føler jeg meg minst 20 år eldre. Styrefølelsen er som på en middels ferge, det er liksom bare å lene seg bakover, holde rundt det store rattet og glemme det meste om aktiv kjøring.
Det sier litt om utviklingen og prioriteringene hos Mercedes når E-klasse en generasjon senere føles så forskjellig. Her er det presise og sporty kjøregenskaper, fin styrefølelse og kontant understell.
Men bevares - det er fortsatt komfortabel nok. Understellet er et vellykket kompromiss av alt det som skal til for at bilturen både skal være hyggelig for passasjerene og inspirerende for deg som sitter bak rattet.
LES OGSÅ: - Hvorfor kjører gamlinger hybrid?
Hvordan er plassen?
Foran sitter to meget bra. Bakseteplassen er i kjent cabriolet-stil litt snau. Beinplassen er OK hvis du ikke er mye over 1,80 meter lang. Men med taket nede, føles det som du har hodet i stiv kuling med en gang bilen er oppe i fart. Men igjen: Sånn er det å kjøre cabriolet, det er helt klart best å sitte foran. Der kan du også glede deg over Mercedes' smått geniale Airscarf-system. Dyser som blåser varmluft på nakken din. Spør en hvilken som helst kiropraktor som har hatt cabrioleteiere til behandling om det er smart!
Bagasjerommet svelger unna 390 liter med taket oppe, 300 liter når det er nede. Det virker mindre i praksis, men her gjelder det å pakke riktig. De store flykoffertene setter du igjen hjemme. Men det er absolutt tilstrekkelig plass til at to personer kan dra på ferietur med denne bilen.
LES OGSÅ: Store biler - men hvorfor så små bagasjerom?
Finest utenpå eller inni?
Dette er et vellykket cabrioletdesign. Den siste faceliften på E-klasse har gitt den litt mer stash og ornamenter, men uten at det blir rotete. Det er mange linjer her, men de henger sammen og gir helhet.
Den litt fallende hekken gir en eksklusiv avrundning, nesten litt Bentley-faktor. AMG-pakke er naturligvis ikke dumt, det gir det lille ekstra over hele linja.
Innvendig har det også skjedd mye hos Mercedes de siste årene. Alt ekstrautstyret er med på å gjøre testbilen ekstra påkostet innvendig. Det er høy kvalitetsfølelse. Alt du tar på kjennes solid og skikkelig - og det er en stilig kontrast mellom hitech-følelsen i instrumentklokker og display - og den analoge klokken med Mercedes-stjerne oppe på midtkonsollen. Så: Finest utenpå eller inni? Jeg tenker vi sier det er uavgjort.
Går den bra?
Takkonstruksjon og ikke minst avstiving av karosseriet gjør at cabrioleter fort blir tunge. Her er egenvekten på 1.635 kilo. Da høres det ikke spesielt mye ut med 1,8-liters, firesylindret bensinmotor.
Men Mercedes-ingeniørene skal ha skryt for hva de har fått ut av det utgangspunktet. Med 184 hestekrefter har bilen fint kraftoverskudd hele veien, og den sjutrinns G-Tronic automaten er både kjapp og sømløs. Den innbyr til aktiv og frisk kjøring. 0-100 km/t på 8,3 sekunder er kvikt, og det er vanskelig å se at noen virkelig trenger mer motor enn den som er i denne bilen.
LES OGSÅ: Stasjonsvognene som kjører fra det meste
... og hva er konklusjonen?
Mercedes har laget en strålende sommerbil. Lekkert design, passelig morsom å kjøre og med høy kvalitetsfølelse i interiøet. Gledelig nok er også minste motorisering mer enn tilstrekkelig.
Den har ikke veldig mange konkurrenter blant fireseters-cabrioletene på det norske markedet, men de som er der har absolutt grunn til å se opp. E- klasse cabriolet er rett og sett en komplett bil der alt fra design til kjøreegenskaper og motor stemmer. Den perfekte bilen til å nyte lange og fine sommerdager der du bare får lyst til å sette deg bak rattet, få ned taket - og kjøre langt, langt avgårde.
Med startpris på 575.000 kroner er den absolutt også god valuta for pengene - i alle fall så lenge værgudene stiller opp med litt flere fine sommerdager enn de har gjort de siste årene.
Pluss: Lekkert design, gode kjøreegenskaper.
Minus: Det kan fort bli veldig dyrt hvis du drar på med utstyr.
Merke: Mercedes-Benz Modell: E-klasse cabriolet E200 CGi Motor: 1,8-liter bensin Effekt: 184 hk / 270 Nm 0–100 km/t: 8,3 sekunder Toppfart: 231 km/t Forbruk: 0,67 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 300-390 liter Pris fra: 575.000 kroner Pris testbil: 737.556 kroner |
LES OGSÅ: Heftig cabriolet - den mangler bare en innstilling ...