TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2017 Mercedes-Benz GLC AMG 43 MATIC Sport Utility Vehicle Bensin

Mercedes-AMG GLC 43: SUV-en for deg som vil ha alt på én gang

Dette er en av årets villeste!

Hva er dette?

Mercedes er medvind om dagen. Det er omtrent som de lykkes med alt de gjø. A-klasse, GLA, CLA, E-klasse, S-klasse og ikke minst GLC. Suksessmodellene har stått i kø. Det er litt som med ketchup-flaska, når det først løsner, så tyter det ut. De kunne nesten designet biler i blinde, bygget dem av gress og priset dem høyere enn gull, og LIKEVEL truffet blink! Nesten ...

Medgangsbølgen er også blitt tydelig når det kommer til de mer ekstreme bilene. AMG-modellene. Den ene mer hardcore enn den andre.

Derfor er det med en viss forventning jeg plukker opp AMG-utgaven av Norgesfavoritten, GLC.

Førsteinntrykket blir imidlertid ikke det beste, etter å ha trykket på startknappen. Hvor blir det av AMG-brølet? Dette var ikke det jeg forventet. Er det HER de skal trå feil?

Bli med på test, og finn ut!


Hvordan er den å kjøre?

Den raspende V6-eren er på langt nær like ekstrem i lydbildet som mange av de andre AMG-modellene. Men når den første skuffelsen har lagt seg, og du hører etter, skjønner du likevel at denne rampete. Gir du litt gass, går raspingen over i litt mer påtrengende snerring. Digg! Men fortsatt, til AMG å være er dette diskret.
 

Gassresponsen, derimot, er alt annet enn diskret. Og det er ikke bare akselerasjonen som imponerer. Det er hvordan den kaster seg fryktløs inn i svingene, og mestrer dem – til tross for at den er ganske stor, tung og har et høyere høydepunkt enn sportsbiler.

Fullt så komfortabel som de andre GLC-ugavene er den ikke, selv i komfortmodus og med luftfjæring. Men den er slett ikke kompromissløs. Vi hadde den med på et par skikkelige langturer, og selv etter mange timer bak rattet på norske vinterveien, ville jeg fortsatt kjøre videre da jeg var framme.

Litt av forklaringen på det, er forresten at jeg IKKE er blitt halvt døv av et gneldrende eksosanlegg.

Luftfjæringen gjør det også mulig å heve den – slik at du kommer deg helt fram til hytta, også hvis veien er dårlig.

Både komfort og sportslighet er rett og slett av ypperste klasse. Den er kanskje ikke like hvass og balansert som Porsche Macan. Men om vi ser bort fra akkurat den, som jo nærmest bryter fysikkens lover, kan jeg ikke huske å ha kjørt noe som takler svingene bedre i denne klassen.

LES OGSÅ: Her er årets påske-SUV


Hvordan er plassen?

Et av de store ankepunktene mot forgjengeren til GLC, var plassen. Det var rett og slett alt for lite plass i forhold til både konkurrentene og bilens fysiske mål. Det tok Mercedes til etterretning.

Nå er bagasjerommet på solide 550 liter. Legger du ned ryggen på baksetene, øker volumet til 1.600 liter.

Dessuten er det blitt svært så romslig i baksetet. Tre voksne kan fint sitte her, selv om det midterste setet ikke er like bra som de to andre på lengre turer.

I forsetene er det heller ingenting å klage på. Her har du plass nok både til sjåfør og passasjer, og til oppbevaring av kaffekopper, brusflasker og småting.

LES OGSÅ: Topp 5: SUVene med de mest fornøyde eierne

 

GLC AMG er rett og slett en lekker bil. Endringene fra en vanlig GLC med AMG-pakke er ikke store, men blant annet er det en helt spesiell grill. Noen emblemer her og er avslører også hva som bor i denne bilen. Også er det fire enderør helt bakerst.

I sort ser den veldig sint ut! Det er rett og slett veldig lite med denne bilens utseende vi ikke liker.

Innvendig er det mer av det samme, noen små forskjeller fra en vanlig GLC, men nok til at kjennere vil forstå at dette er noe utenom det vanlige: Karbon i midtkonsollen, sportsratt med flat bunn og girhendler, røde konstrastsømmer og sportspedaler.

Setene er ypperlige - og gir solid støtte. Skal vi klage på noe, måtte det være at de kan bli litt vel faste på langturer. Men nå leter vi etter feil med lupe!

Eksteriøret stikker av med seieren, takket være "prikkegrillen". Den er steintøff!

 

Går den bra?

Frasparket i denne bilen er episk. Det brenner av gårde i et hesblesende tempo, som nærmest virker litt surrealistisk. En SUV skal da virkelig ikke gå så fort?

Når du ser på tallene, kommer forklaringen på den hårfeste-flyttende opplevelsen. 0-100 km/t tar kun 4,9 sekunder. I løpet av de få sekundene rekker du å ydmyke en god porsjon sportsbiler ...

Takket være det avanserte firehjulsdrift-systemet, klarer den dessuten å plante det aller meste av kreftene i bakken. Men på alt annet enn knusktørr asfalt kommer ESP-lampa på under hard akselerasjon.

Minst like morsomt som 0-100, er 60-110 km/t. Mellomaskelerasjonen er så brutal at den må oppleves. Det er et nesten skremmende brutalt skyv når du tar kickdown. Forbikjøringer går F-O-R-T.
Girkassen kjenner vi fra andre Mercedeser. Det er ikke den raskeste på markedet, men fungerer godt likevel. Forbruket er dessuten bemerkelesverdig lavt. Vi klarte fint å komme ned på 0,8-tallet på langkjøring, med tre voksne og masse bagasje i bilen. Mercedes selv opplyser at den har et blandet forbruk på 0,69 l/mil. Men det kan du bare glemme på norske vinterveier i alle fall …


Konklusjon:

Vi har kjørt GLC med en rekke ulike motoralternativer. Fra diesel og ladbar hybrid – til denne, verstingutgaven selv: 43 AMG. Denne er best. Kort og godt. Det er en fryd, og ikke baaaaare fordi den er så rasende morsom, rask og rå. Men også fordi den er komfortabel, gjerrig på drivstoff når du ønsker det, har massevis av plass og framkommeligheten som trengs også når det kniper.

Den er for andre biler det Jennifer Lawrence er for andre skuespillere: Dyktig i alt den foretar seg, og irriterende flott å se på mens den gjør det!

Dessuten får du den billig. Ja, for drøyt millionen er lite for denne bilen. Konkurrentene fra BMW og Porsche er betydelig dyrere. Hvis avgiftene til Siv Jensen klarer seg gjennom budsjettforhandlingene, kan den dessuten få redusert avgiftene med ytterligere 79.000 kroner. Snadder!

Har du pengene, kan vi bare si: Løp og kjøp (etter 1. januar, slik at du får med deg en eventuell avgiftslette).

 

Motor: 3-liter, to turboer, V6

Effekt: 367 hk / 520 Nm

0-100 km/t: 4,9 sek.

Forbruk: 0,69 l/mil

Toppfart: 250 km/t

Bagasjerom: 550 / 1600 liter

Lengde x bredde x høyde: 465 x 189 x 163 cm

Pris: 975.000 kroner

Pris testbil: 1.240.000 kroner

På Broom-forsiden nå