Hva er dette?
Mercedes har virkelig bestemt seg for at BMW ikke skal få regjere i SUV-coupe-markedet alene. Først sørget de for å gi BMW X6 en særdeles verdig konkurrent med sine GLE Coupe. Nå bruker de samme oppskrift for å gå i strupen på BMW X4.
GLC er blitt en skikkelig storselger for Mercedes, etter at den kom på markedet i fjor. Coupe-utgaven har bare såvidt ankommet. Dette er kort fortalt en litt trangere, litt mindre praktisk og mer kostbar variant av GLC.
I utgangspunktet høres jo ikke det spesielt lovende ut. Men det har vist seg at markedet for de som prioriterer design og image høyere enn mest mulig plass, faktisk er ganske stort. Også i Jantelov-landet Norge.
Bli med på testen og finn ut om GLC Coupe virkelig bare er en jålebil ...
LES OGSÅ: Se hva de gjør med bestselgeren!
Hvordan er den å kjøre?
GLC er blant de mer kjøreglade SUVene på markedet.
Med GLC Coupe er det mer av det samme. Like sportslig som BMW er det ikke, og rattet kjennes tidvis litt for lett. Styrefølelsen kan bli litt vag.
Men til gjengjeld er det mer komfortabelt enn hos konkurrenten.
Vi testet Coupe-utgaven like etter å ha kjørt en vanlig GLC, og forskjellen mellom disse er ikke stor. Men Coupeen oppleves som litt mer engasjerende å kjøre.
Den leveres med sportsunderstell som standard, og har fem kjøreprogram inkludert. Luftfjæring er på ekstrautstyrslisten.
LES OGSÅ: Det var BMW som startet SUV-coupe-ballet – med denne!
Hvordan er plassen?
Dette er jo ankepunktet på denne bilen. For det skjer naturligvis noe med plass, både i bagasjerom og baksetet, når en vanlig SUV får coupe-lignende taklinje.
For undertegnede, som er 190 cm, føles takhøyde for lav i baksetet. Og utsynet til siden blir også hindret. Men de som er noen centimeter kortere finner seg fint til rette.
Bagasjerommet er på 500 liter, og det er ekstra plass i et eget rom under gulvet (reservehjul finnes ikke). Men stort er det ikke. Og langt mindre anvendelig enn i en vanlig GLC.
I forhold til BMW X4 er det imidlertid nøyaktig de samme tallene, både med baksetene oppreist og når du legger ned seteryggen (øker da fra 500 til 1.400 liter).
Foran er det ypperlig med boltreplass, og bra med oppbevaringslommer også. Men koppholderne er ikke noe å skryte av...
LES OGSÅ: Her er årets påske-SUV
Finest utenpå eller inni?
Folk snur seg. Ofte. GLC har den effekten på mange. Ikke så rart heller, synes jeg, for dette er en linjelekker bil. Mer oppsiktsvekkende og stilig enn en vanlig GLC.
Testbilen har dessuten en dyp, vinrød metallic-farge, kombinert med AMG-styling og nattpakke. Sistnevnte betyr at speilhusene og listene rundt vinduene blir sorte, i stedet for krom. Vi synes den looken passer bilen ypperlig!
Samtidig er likheten både med en vanlig GLC og storebror GLE Coupe tydelig. Ikke minst bakfra må du følge godt med for å skille sistnevnte fra GLC Coupe.
Interiøret er lekkert, og skiller seg ikke fra en vanlig GLC i det hele tatt. En kunne kanskje ønsket litt særpreg også på innsiden, men samtidig er dette blant de mest vellykkede interiørene på SUV-markedet. Dermed er det vanskelig å være veldig kritisk.
Men vær obs på at det er særdeles begrenset utsikt bakover. Godt at ryggekamera er standard, for å si det sånn.
Eksteriøret er det som skiller seg ut her, og som vi liker aller best.
LES OGSÅ: Topp 5: SUV-ene med de mest fornøyde eierne
Går den bra?
Testbilen er en 220d. Det vil si at 2,1-literen som har pustehjelp fra to turboer. Den yter 170 hk – og har et dreiemoment på 400 Nm.
Det er nok til at den ikke kjennes undermotorisert, men ikke nok til at den blir skikkelig frisk i frasparket. Kanskje mest fordi vi forventer litt ekstra sportslig moro når jeg ser designet.
0-100 km/t er gjort på 8,3 sekunder, og det er slett ikke verst. For eksempel burker BMW X4 med 163 hk 9 sekunder.
Motoren er koblet opp mot den gode, 9-trinns G-tronic automatgirkassen. Det fungerer også veldig bra, selv om den i noen få tilfeller oppleves litt treg i responsen.
Forbruket er imponerende lavt. Oppgitt blandet forbruk er faktisk 0,5 l/mil. Det er lavere enn BMW X4 klarer med sin motor på 163 hk.
LES OGSÅ: Her er Mercedes nye SUV – og sjekk prisene
...og hva er konklusjonen?
Du må kaste fornuft litt ut av vurderingen, om du skal ende opp med en GLC Coupe. For det er ikke til å unngå at den er både dyrere og mindre praktisk enn en vanlig GLC. Faktisk er prisen rundt 40.000 kroner høyere enn GLC med vanlig bakluke.
Men det er noe med Coupe-utgaven som gjør at det ikke er så lett å snu ryggen til den, likevel. Linjene er lekre, og den har en helt annen tilstedeværelse enn sin nære slektning.
Så hvis du ikke har all verdens behov for plass, og liker å parkere en bil som både du og andre gjerne hviler øynene på, så hvorfor ikke?
Ja, også må du ha bra med penger. Ikke minst siden det koster å legge på utstyr. Og slike biler bør være godt utstyrt, for at annenhåndsverdien skal bli bra. Testbilen koster nesten 950.000 kroner. Det er MYE penger for en såpass kompakt bil, og du må ikke ha så mye utstyr som dette.
En attraktiv konkurrent til BMW X4 er den i alle fall. Det som dessuten kan sende GLC Coupe langt forbi X4 i Norge, er muligheten for ladbar hybrid. GLC 350e. Den starter nemlig på bare drøyt 600.000 kroner, og har 320 hk ...
Motor: 2,1-liter, turbo, diesel
Effekt: 170 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 8,3 sek.
Forbruk: 0,5 l/mil
Toppfart: 210 km/t
Bagasjerom: 500 / 1.400 liter
Lengde x bredde x høyde: 473 x 189 x 160 cm
Pris: Fra 664.000 kroner
Pris testbil: 939.400 kroner