Hvordan er den å kjøre?
Vel på plass bak rattet, får du raskt godfølelse. Du sitter høyt, har et ruvende panser som buler på de rette stedene foran deg – og en ypperlig kjørestilling.
Setene er gode – men kunne fortsatt hatt litt mer sidestøtte. Og vi savner forlengbar sittepute.
Når du begynner å kjøre, merker du hvor mye innsats Mercedes har lagt i understell og fjæring. Dette er bunnsolid. Luftfjæring, som er standardutstyr, gir skyhøy komfort. Men om du vil blir det mer sportslig ved å velge et dynamisk kjøreprogram. Dette er akkurat slik det skal være.
GLE Coupe er noe lavere enn en vanlig GLE, og det skal komme kjøreegenskapene på vanlig vei til gode.
Stillheten er også imponerende. Du skjønner hvordan det er mulig, når du åpner dørene og ser hvor mye polstring det er her. Ingenting er tilfeldig.
Totalinntrykket er at det rett og slett er få biler som gir mer "konge på veien"-følelse enn en GLE Coupe.
LES OGSÅ: Her er SUVen som spiser sportsbiler til frokost
Hvordan er plassen?
GLE Coupe er en svær bil. Den strekker seg 4,9 meter i lengden, og måler over 2 meter i høyden. Ikke rart den ruver i gatebildet.
Det gjør også sitt til at det er en romslig bil. Det er god plass til beina i baksetet. Takhøyden vil selv høyvokste voksne kunne leve fint med. Det er først og fremst utsynet til siden som begrenses av den skrånende taklinjen.
Bagasjerommet er på 650 liter. Også det er raust, og mer enn hovedkonkurrenten BMW X6, som stopper på 580 liter.
Men hvis du er ute etter mest mulig plass, går du naturligvis for en vanlig GLE. Der bakparten er mer tradisjonell.
Foran er det romslig, samtidig som du får en god følelse av å være pakket inn i coupeen. Det kommer nok av de tykke dørene og den høye midtkonsollen.
LES OGSÅ: Luksus-SUV på billigsalg
Finest utenpå eller inni?
Innvendig er det veldig lite som skiller GLE Coupe fra en vanlig GLE. Det er en høytsittende skjerm som er delvis integrert i dashbordet, bred og god midtkonsoll med en fancy, men litt innviklet kontroll til infotainmentsystemet. Hele kontrollen er delt opp i en touchpad øverst, med et menyhjul under. Det krever litt tilvenning, og selv da er det fort gjort å "trykke" på touchpaden uten egentlig å ville det.
Systemet er rett og slett litt mer kronglete enn hos BMW og Audi.
Men det oser stort sett premium lang vei av materialkvaliteten. Bare litt hardplast her og der rundt knappene på dashbordet og på midtkonsollen ødelegger litt av totalinntrykket.
Utvendig gir det coupeaktige taket et helt annet utseende enn vanlige GLE. Vi synes designet sitter helt klart best på GLE Coupe. Da blir det litt mer harmoniske linjer fra B-stolpen og bakover, mindre kryssende vinkler – og GLE Coupe her også mer elegante baklykter.
Testbilen har AMG-pakken, som gir passelig aggressivt utseende. Vi liker best eksteriøret.
LES OGSÅ: Når du vil skille deg ut blant SUVene
Går den bra?
Dieselmotoren på 258 hk er innstegsmodellen i Norge. Det er en bunnsolid kraftpakke, som gir et formidabelt fraspark.
Den har også et imponerende dreiemoment. 620 Nm er et nesten surrealistisk høyt, som gir et godt bunndrag. Så bra at du nesten ikke trenger å gire.
De gangene du skifter gir, går det raskt og effektivt. Forsinkelsen som vi kjenner fra de litt eldre modellene er borte. Endelig!
Likevel er den ikke fullt så kjapp ut av lyskrysset som X6 med tilsvarende motor (258 hk / 570 Nm). 0-100 km/t går unna på respektable 7 sekunder med GLE Coupe, men BMWen klarer øvelsen på 6,7 sekunder. X6en er også marginalt raskere, i den grad det er har betydning, med en toppfart på 230 km/t mot 226 km/t på GLE Coupe.
Ute på veien tror vi forskjellen oppleves som minimal. Men Mercedes har utvilsomt vektlagt komfort i oppsettet.
Verre er det at forbruket er en del høyere hos GLE Coupe. Den har oppgitt blandet forbruk på 0,69 l/mil. Det er slett ikke mye for en såpass stor og sterk SUV – men X6 klarer seg med 0,60 l/mil. NB: Begge deler er altså offisielle tall.
LES OGSÅ: Har du kontroll på navneendringene hos Mercedes? Få det her!
… og hva er konklusjonen?
GLE Coupe er en lekker bil, med mye luksusfølelse, skyhøy komfort og et design som setter standarden i klassen.
Den har imidlertid ett stort problem, med tanke på det norske markedet: Det finnes (enn så lenge), ikke en nedtunet variant, som er tilpasset våre avgifter.
BMW X6 har det. Den har 211 hk, og denne starter på 900.000 kroner blank. Det er hele 68.500 kroner mindre enn GLE Coupe med 258 hk.
Faktisk er det betydelig forskjell i pris på modellene med lik effekt også. X6 starter på 931.500 kroner, GLE Coupe på 968.500 kroner.
GLE Coupe blir altså ingen volumselger, men det blir garantert en drømmebil for mange, og en imagemodell som gjør seg i Mercedes-utvalget.
Det er bare å slå fast med en gang: Mercedes har krasjet BMW-festen, og satt en stopper for monopolet til X6en.
Motor: 3-liter, dieselEffekt: 258 hk / 620 NmForbruk: 0,69 l/mil0-100 km/t: 7 sek.Toppfart: 226 km/tBagasjerom: 650 liter / 1.710 literLengde x Bredde x Høyde: 490 x 200 x 170 cmStartpris: 968.500 kronerPris testbil: 1.289.900 kroner