Bakgrunnen for denne bilen startet spektakulært tilbake i 1954. Da kom verdens første superbil, Mercedes-Benz SL – kanskje bedre kjent som Gullwing. Bakgrunnen for navnet er dørene, som åpnet seg rett opp som måkevinger, i stedet for utover som på en vanlig bil.
Siden den tid har SL alltid vært en prestisjemodell for det tyske premiummerket. Sport Leicht, som SL står for, forteller hvilke ambisjoner som ligger bak disse bilene.
Vi kan ikke helt se for oss hvilken bil som skal bli flottere enn originalen fra 1954 – men at det fremdeles er lekre biler er det ingen tvil om.
Vår testbil har modellbetegnelsen 350 – som innebærer en 3,5-liters V6-er med 306 hk. Det er mindre effekt enn utgående modell, som hadde 315 hk, men nye SL har vært igjennom en slankekur, og framstår mer veltrent enn noen gang. Opptil 140 kilo dødvekt er blitt fjernet sammenlignet med forrige generasjon. Vi er spent på hvordan det vil påvirke bilen i praksis.
Lyst på SL anno 2002-2009? Sjekk vår bruktbilguide her
Hvordan er den å kjøre?
SL er en cruiser, mer enn en racer. Det merker du også når du sitter bak rattet. Det er komfortabelt på det viset Mercedes er kjent for – det er stille (når taket er oppe) og mykt.
Det er fullt mulig å snakke normalt sammen med taket nede – også på motorveien. Selv sveisen holder seg rimelig bra når du har vindskjermen oppe. Imponerende!
Den tåler sportslig kjøring også. Men den er ikke fullt så leken som vi kanskje hadde forventet – selv med Active Body Control som bidrar til å hindre krenging.
Det er imidlertid ikke nødvendigvis en negativ egenskap. For det bidrar altså til å gjøre den svært så godt egnet for lange turer – uten at du blir støl, sliten eller lei.
Og misforstå ikke, med tanke på hvor stor og tung bilen er, så kan du absolutt ha det moro også i svingene. Men noe leketøy på linje med de mer kompakte cabrioletene er det ikke.
Hvordan er plassen?
Tja, vi snakker om en toseters cabriolet. Plass er neppe det viktigste for potensielle kjøpere.
Men det skal nevnes at bilen har vokst betydelig, både i bredde og lengde. Så både sjåfør og passasjer har albuerom i rikt monn – med mindre du legge seteryggen veldig langt bakover.
Skal du ut på langtur har du dessuten et stort bagasjerom. 504 liter med taket oppe er svært bra – og du har 364 liter tilgjengelig også når taket er nede. Men tallene lyver litt – for det er vanskelig å få utnyttet plassen til det fulle.
I tillegg finnes det overraskende mange, og smarte, oppbevaringsrom rundt omkring i kupeen også. Spesielt viktig i en cabriolet.
Med glasstak føles det dessuten ekstra luftig og lyst også når taket er oppe.
LES OGSÅ: Mercedes SL: Dette er en av verdens mest verdifulle biler
Finest utenpå eller inni?
Tradisjonen tro er SL en svært elegant bil å se på – både med taket oppe og nede. Aller tøffest er den faktisk med taket oppe!
AMG-stylingpakken på testbilen løfter det sportslige inntrykket ytterligere – det samme gjør "gjellene" i frontskjermen.
Vi sliter imidlertid med å bli fortrolig med de nye frontlyktene – som naturligvis preger utseendet ganske mye. De ser litt klumpete og rare ut. Det passer ikke helt med resten. Men kanskje er det en vanesak?
Baklyktene er store og dominerende – men mindre kontroversielle enn frontlyktene. De bretter seg rundt hekken – og er med på å gi bilen litt særpreg bakfra.
Interiøret er typisk for de nye modellene. Det er ikke like lekkert som Audis – og infotainmentsystemet mangler en del på å være like brukervennlig som sine tyske rivaler. Kartvisningen på navigasjonen kunne også vært mer detaljert.
Med unntak av rekken av "sølvknapper" i midtkonsollen, som ser litt vel "bling" ut, er imidlertid kvalitetsfølelsen i særklasse. Og setene er utsøkte – en nytelse både å sitte i og å se på. Testbilen har dynamiske seter, som altså blåser seg opp på alle de riktige stedene for å sikre deg den beste støtten til enhver tid.
Likevel liker vi eksteriøret best.
LES OGSÅ: Mercedes SL: Blir 170.000 kroner billigere
Går den bra?
Tallenes tale er ganske utvetydige – 0–100 km/t fikses på 5,9 sekunder, mens toppfarten er 250 km/t (elektronisk begrenset). Slett ikke verst i en bil som tross alt veier 1.686 kilo!
Kreftene oppleves ikke rått og brutalt – men kontrollert og sikkert. 306 hk er egentlig akkurat passe. Bensinmotor er naturligvis "riktig" når det kommer til cabriolet – og lyden er en V6-er verdig. Men stort sett hører du veldig lite av motor-"støyen".
Forbruket er dessuten imponerende lavt – kun 0,68 l/mil ved blandet kjøring. Det er ikke mange år siden den typen forbruk i en slik bil var fullstendig urealistisk.
Mercedes-Benz har da også jobbet mye med dette – og leverer nå klasseledende forbrukstall i flere segmenter.
LES OGSÅ: Mercedes-Benz SL 63 AMG: 564 hk – og under liter'n på mila
Og hva er konklusjonen?
Om bilen er tøff, elegant, rar eller sågar stygg vil det være mange meninger om. De nye frontlyktene krever litt tid å bli vant med – og fremdeles er vi usikre på om de er vellykket eller ikke.
Men selve bilen er det lite å utsette på. Den leverer varene når det kommer til de egenskapene som blir etterspurt: Nydelig kjørekomfort, høy sikkerhet, lavt forbruk og gode ytelser.
170.000 kroner i avslag sammenlignet med forrige modell gjør den litt rimeligere, men det er fremdeles en bil for de som er godt bemidlet – startprisen er nemlig 1.236.700 kroner.
Bil: Mercedes-Benz SL Modell: 350 Motor: 3,5 liter V6 bensin Effekt: 306 hk/370 nm 0–100 km/t: 5,9 sekunder Forbruk: 0,68 l/mil (blandet) Toppfart: 250 km/t (sperret) Pris: Fra 1.236.700 Pris testbil: 1.552.600 |
LES OGSÅ: Mercedes SL: Denne tar "bling" til et nytt nivå