Da BMW re-lanserte Mini med en helt ny modell tilbake i 2001, ble det starten på et skikkelig bileventyr – og det som etter hvert har vokst fra å være én modell til å bli en hel familie av biler.
BMW har blitt kritisert for å melke utgangspunktet i overkant mye og ikke bry seg så veldig om de opprinnelige Mini-verdiene etter hvert som de har kommet med stadig flere modeller.
Men når det gjelder størrelse på bilene, har de helt klart holdt seg i skinnet. ”Stasjonsvogna” Clubman er i praksis virkelig stasjonsvogn i anførselstegn med en kronglete/ubrukelig dørløsning og lite plass – mens Countryman er en av de mest kompakte bilene i crossoverklassen.
Det er heller ikke snakk om noen plassorgie når grunnfjellet i modellrekka – tredørs Mini – nå kommer i en ny utgave med fem dører. Den har lagt på seg 16 centimeter i lengden, bagasjerommet har vokst til 278 liter, men den største endringen er naturligvis antall dører. To ekstra dører gjør den anvendelig for langt flere enn tredørs-utgaven.
Dermed bør et også ligge an til mye høyere salgspotensial – i alle fall hvis en Mini med fem dører gir mening. Det skal vi finne ut nå. Vi har kjørt to toppmodeller, nemlig Cooper SD med 170 dieselhester, og Cooper S som har bensinmotor med 192 hestekrefter.
Hvordan er den å kjøre?
Tredørs Mini gir høy morofaktor for pengene, særlig med litt krefter under panseret. Morofaktor er det ikke mindre av, selv om bilen har blitt litt større. I praksis tror vi du skal slite med å kjenne særlig forskjell på de to utgavene.
Kjøreegenskapene er sporty, så sporty at noen nok vil mene at det tenderer mot ukomfortabelt. Men liker du å kjøre bil litt aktivt, vil du med stor sannsynlighet elske denne bilen. Her handler det om nær perfekt balanse, stramt understell og svært god styrefølelse.
Ikke råd til ny? Her kan du lese testen av forgjengeren
Hvordan er plassen?
Som nevnt er ikke dette noen plassorgie. Foran er plassen grei, i et intimt førermiljø, men baksetet egner seg ikke for voksne på stort mer enn småturer. Det er trangt alle veier.
278 liter bagasjerom er også beskjedent, men samtidig: Dette er primært en bil for single, par uten barn – eller de som vil ha en kul bil nummer to.
Dermed er begrenset bagasjeplass neppe noe som vil irritere mange. Men det er klart: Plassmessig får du i sum mye mer bil for pengene hos de fleste konkurrentene. Hvis plass er det viktigste velger du en av dem, i stedet for femdørs Mini.
Cabriolet som familiebil? Veeel ...
Finest utenpå eller inni?
Det er ikke lett å skulle endre på et design de fleste bilinteresserte har et forhold til. Den originale Minien er for mange per definisjon en liten bil med tre dører. Nå har den altså fått fem, og det har nok ikke vært noen veldig enkel jobb for Mini-designerne.
Fra siden er det ikke til å komme fra at dette blir både litt mer rotete og litt mer klumpete enn tredørs Mini. Man må rett og slett lide litt for mer praktiske egenskaper. Da blir klassisk design-pynt desto viktig. Her blir nok mange biler å se med striper over panseret, tak i kontrastfarge og speil som virkelig skiller seg ut.
Innvendig er det typisk Mini med massevis av særpreg. Materialkvaliteten har blitt vesentlig høyere opp gjennom generasjonene. Det er også svært gode muligheter for skreddersøm her, du kan få det akkurat som du vil – bare du betaler for det.
Fremtidsbilen vi aldri fikk se
Går den bra?
Begge de motoralternativene vi her har testet gir massevis av overskudd. Under selve testen, startet vi med dieselutgaven, og konkluderte med oss selv at det ikke er behov for mer krefter i denne bilen. Men så fikk vi kjøre Cooper S… Den ekstra råskapen på toppen, setter virkelig prikken over i-en. Her stemmer alt. Det voldsomme skyvet, fleksibiliteten i motoren – og ikke minst lyden.
Det er go kart-følelse så det holder. Cooper S D går kjempebra. Cooper S enda bedre. Så blir spørsmålet egentlig hva du kan ta deg råd til.
Nybilene blir dyrere - med bare ett unntak
Og hva er konklusjonen?
Med to ekstra dører blir dette en bil som appellerer til langt flere enn det tredørs Mini gjør. Men samtidig gjør de to ekstra dørene også at bilen plutselig får langt flere konkurrenter enn tidligere. Gir det da mening å bruke minst like mye – ja fort mer – penger på denne, enn en bil en størrelse over?
Det blir naturligvis en helt subjektiv avveining for hver enkelt bilkjøper. En godt utstyrt Mini med krefter under panseret blir fort kostbar – og det er veldig mange andre bilmodeller som gir deg mer bil for pengene. Men like mye moro for pengene? Nei, der har den ikke mange konkurrenter.
Cooper S starter på 322.500 kroner, her er det også verdt å ta med "starter på". Du må nok regne med minst 50.000 kroner til før bilen er det vi kan kalle ferdig utstyrt. Og det er ingen problemer å bruke mye mer penger enn det også. Du "sparer" tross alt litt på å velge SD, men heller ikke den er noe utpreget fornuftskjøp.
Femdørs Mini blir derfor en bil du nok kjøper aller mest med hjertet. Vil du ha en noenlunde praktisk bil med særpreg og utrolig underholdende kjøreegenskaper – da er det vanskelig å komme unna denne.
Vil du lese en hemmelig Mini-historie? OK - her er den!
Mini Cooper femdørs
Motor: 2-liter bensin (S), 2-liter diesel (SD ) Effekt: 192 hk (S), 170 hk (SD) 0-100 km/t: 6,9 sek (S), 7,4 sek (SD) Toppfart: 232 km/t (S), 225 km/t (SD) Forbruk: 0,59 liter/mil (S), 0,41 (SD) Lengde/bredde/høyde: 4005x1727x1425 mm Bagasjerom 278 liter Pris fra: 322.500 (S), 285.100 (SD)
Pluss: Herlig kjøremaskin, særpreg
Minus: Lite bil for pengene.
Mini-SUVen er en prisbombe - på en litt annerledes måte ..
.