Hva er dette?
Cabrioletsalget har falt kraftig både i Norge og resten av Europa de siste årene. Samtidig har også utvalget blitt mindre. Toppløse biler er rett og slett mindre ettertraktet, både som nye biler og bruktbiler.
Men blant dem som holder stand, finner vi Mini. De har rike cabriolet-tradisjoner og har akkurat nå lansert tredje generasjon av "nye" Mini med stofftak.
Du skal ha bra greie på Mini for å se det. Her snakker vi veldig små endringer fra generasjon til generasjon, men bilen har altså blitt helt ny.
Testbilen er en Cooper S. Det betyr 2-liters bensinmotor på 192 hestekrefter i den lille bilen. Startprisen er likevel ikke verre enn 377.800 kroner. Men Mini har lært ett og annet av eierselskapet BMW når det gjelder å ta seg betalt for utstyret. Slik den står, kommer testbilen nemlig på 538.510 kroner. Da kan vi ikke akkurat kalle det billig lenger.
Hvordan er den å kjøre?
En viktig grunn til at BMW har hatt så stor suksess med relanseringen av Mini, har vært kjøreegenskapene. Her har tyskerne rett og slett gjort en knalljobb. Et avansert understell, kombinert med presis og knivskarp styring underbygger følelsen av morsom kjørebil.
Slik er det fortsatt. Nye Mini deler plattform med flere av de mindre BMW-modellene. Den har vokst litt i størrelse, men uten at det går ut over de morsomme kjøreegenskapene.
I Cooper S-utgave har den også kreftene som skal til for å matche resten av bilen. I sum blir det rett og slett veldig mye morofaktor. Svingete småveier er en vanedannende lek med denne bilen.
På motorvei er den ikke riktig like mye hjemme. Noen vil nok oppfatte den som litt for stiv og stump der. I tillegg er støynivået overraskende høyt. Det er ganske mye rumling fra dekkene og i tillegg slipper taket gjennom endel støy. Her er flere konkurrenter bedre, årsaken kan neppe være annet enn at Mini har valgt å spare litt på dette punktet.
LES OGSÅ: Lite bil for pengene – men hva så?
Hvordan er plassen?
Utgangspunktet er greit: Du kjøper ikke Mini hvis mye plass er viktig for deg. Og du kjøper i alle fall ikke Mini cabriolet! Som vanlig på cabrioleter stjeler tak-konstruksjonen plass.
Innvendig går det akkurat greit med to voksne og to barn, så lenge ingen trenger veldig mye boltreplass. For voksne er ikke baksetet noe hyggelig sted å være på mer enn småturer. Med taket på er adkomsten også litt kronglete.
Bagasjerommet er på beskjedne 160 liter. Her får du plass til noen handleposer eller et par bager til helgeturen, så er det stopp. Selve bagasjelokket minner om en komfyrdør. Du vipper den ned, så er det bare å stappe inn det du skal ha med. Det er ikke noen spesielt praktisk løsning, men igjen: Noe må du ofre for å kjøre cabriolet!
LES OGSÅ: Liten, men trenger du egentlig større bil?
Går den bra?
Alle Minier blir ekstra morsomme når det står en S etter Cooper-logoen. Cooper S betyr altså 2-liters bensinmotor på 192 hestekrefter. Den er kjapp, turtallsvillig og har massevis av overskudd. 0-100 km/t går på 7,1 sekunder. Det er ikke oppsiktsvekkende kjapt, men i kombinasjon med de gode kjøreegenskapene gir det virkelig følelsen av sporty bil. Automatkassa henger også veldig bra med på notene og anbefales virkelig, med mindre du er veldig opptatt av å gire selv.
Noe av årsaken til at den ikke er enda kjappere, er vekten. Minien veier faktisk nesten 1.300 kilo, det er mye for en så liten bil. En solid konstruksjon koster kiloer. Bilen er kraftig stivet av for å unngå den tradisjonelle cabriolet-fleksingen, i tillegg veier tak-konstruksjonen naturligvis en god del.
Hvis du "nøyer deg" med vanlig Cooper, sparer du faktisk 70.000 kroner. Da sitter det en 1,5-liters bensinmotor under panseret, den klarer 0-100 km/t på 8,6 sekunder. Ikke verst det heller.
LES OGSÅ: Brukt Mini? Nå er de billige!
Finest utenpå eller inni?
Mini-interiøret er fullt av særpreg. Her er du overhodet ikke i tvil om hva slags bil du sitter i. Retro-faktoren er høy. De ovale formene går igjen en rekke steder, kombinert med vippebrytere som trekker røttene tilbake til klassisk Mini. Det kan nok umiddelbart virke litt rotete og alt er ikke like intuitivt. Men det Minien taper på det, tar den igjen på sjarm.
Materialkvalieten i interiøret har vært et ankepunkt helt siden Mini gjorde comeback. Det har blitt bedre, men fortsatt er det ikke mye premiumfølelse her inne, til tross for prislappen. Her har BMW helt tydelig tillatt seg selv å spare litt.
Utvendig er det en Mini – så mye mer er det egentlig ikke å si. Testbilen har taket som heter MINI Yours, her som på en rekke andre steder på bilen handler det om å skreddersy etter egne ønsker. Vi har sans for Union Jack på taket!
Spørsmålet som nødvendigvis melder seg, er om Mini burde utviklet designet sitt litt mer fra generasjon til generasjon? I styrerommene hos BMW er svaret tydeligvis et klart og tydelig "Nein!".
LES OGSÅ: Dette er det viktigste når vi skal kjøpe nybil
...og hva er konklusjonen?
Mini har gjort det igjen. Oppskriften på den nye cabrioleten er nøyaktig som før, bare med forsiktige videreføringer. Det vil si at den har fått mer utstyr, er blitt litt mer komfortabel og føles litt mer påkostet innvendig. Men det er altså snakk om små skritt.
Det kan være fristende å beskylde Mini (og BMW) for å være i overkant forsiktige og konservative. Men samtidig: Hvorfor endre på en oppskrift som er en så stor suksess? Slik sett er det forståelig at de nøyer seg med å finpusse, selv om det er snakk om en helt ny bil.
Det betyr også at du kan spare mye penger på å kjøpe en brukt utgave av forrige generasjon – uten at du på noen måte får følelsen av å kjøre gammel bil.
Men kjøper du ny Mini cabriolet får du altså en sommerbil som er breddfull av sjarm og kjøreglede. Du får en kjøremaskin som elsker svingete småveier og som kan gjøre hver kjøretur til en liten fest.
I Cooper S-utgave har du også kreftene som virkelig underbygger både understell og styrefølelse. Det koster litt, men har du pengene, er dette helt klart det mest attraktive utgaven.
Noe negativt? Plassen er begrenset, men det er endel av pakken her. Det er neppe noen som kjøper Mini cabriolet for å bruke den som familiebil uansett. Støynivået er i høyeste laget, særlig når vi tar prisen på testbilen i betraktning. Og billigfølelsen i interiøret står ikke helt i forhold til prislapp på over 500.000 kroner. Men når du sitter bak rattet her med taket nede, ja da føles det rett og slett ganske uviktig.
Modell: Cooper S automatMotor: 2-liter bensinEffekt: 192 hk / 280 NmForbruk: 0,56 l/mil0-100 km/t: 7,1 sek.Toppfart: 228 km/tBagasjerom: 160 literLengde x Bredde x Høyde: 385 x 172 x 141 cmPris fra: 377.800 kronerPris testbil: 538.510 kroner