Mitsubishi har hatt teft for å treffe godt når de lanserer nye modeller i Norge. De siste ti årene har de hatt stor suksess med kompakt-SUVen ASX, elbilen i-Miev og den ladbare SUVen Outlander.
Sistnevnte er nok den som har truffet aller best. Den kombinerer SUV med ladbar drivlinje, noe det japanske merket var alene om en god stund.
Derfor er det verdt å følge med, når de nå lanserer en ny modell. Ikke minst siden det er snakk om en kompakt-SUV. Eclipse Cross går rett i strupen på etalerte storselgere som Nissan Qashqai, Toyota RAV4 og Honda CR-V.
Kjent navn
Om du har fulgt litt med i Mitsubishi-timen, vil du vite at Eclipse-delen av navnet på nykommeren er kjent fra før. Det var nemlig en sportslig coupe i hine hårde dager.
Mitsubishi er opptatt av å vektlegge det sporty også i Eclipse Cross – og viser til et sporty design og en relativt kraftig motor på 165 hk.
Bilen lanseres i Norge i disse dager, og Mitsubishi forventer å selge rundt 500 eksemplarer i 2018.
Norges-lansering
Mitsubishi valgte faktisk å legge pressekjøringen for Eclipse Cross til Norge! Sånt skjer ikke så ofte. Men på usaltede vinterveier i Geilo, får den virkelig anledning til å vise seg fram.
Vi får til og med kjøre den et par timer på isbane!
Litt spesielt er det forresten at Broom faktisk har kjørt denne bilen før, også. Allerede i 2017. Den gangen var den kamuflert både utvendig og innvendig. Da var den nemlig ikke helt ferdig – men vi fikk som de første i Europa kjøre den likevel. Les mer om det her:
Hopp og inn og les hvordan Eclipse Cross oppleves på veien:
Hvordan er den å kjøre?
Tilfeldighetene ville ha det til at vi testet en av markedets største og dyreste SUVer på vei opp Eclipse Cross-testen på Geilo. Da kan overgangen til en liten og folkelig priset bil fort bli litt nedtur.
Men vi lar oss overraske postivt av førsteinntrykket av Eclipse Cross. Setene er for eksempel veldig gode. De er myke og komfortable, men også med solid sidestøtte.
Bak rattet sitter vi høyt og har god oversikt. Den todelte ruta i bakluka er faktisk ikke så ille å se ut av, som vi fryktet. Men ryggekamera ville vi helt klart sørget for på denne bilen.
Ute på isete og humpete vinterveier, imponerer bilen med å virke godt sammenskrudd. Hadde det vært knirkelyder og annen uønsket støy, ville vi merket det her, for å si det sånn. Her har Mitsubishi gått et hakk videre i opplevd kvalitet og støydemping, også sammenlignet med for eksempel Outlander.
Det er ulike kjøreprogram å velge mellom - Auto/Winter/Sport. Men veldig stor forskjell er det vanskelig å finne i løpet av testperioden. Generelt oppleves bilen solid og trygg. Den har fin balanse, og den elektronisk styrte firehjulsdriften gir god framkommelighet.
Hvis du forventer en sporty og leken kjørefølelse, tror vi imidlertid du blir litt skuffet. Og du må jobbe litt for å få sleng på rumpa – selv på isbane. Her skal det imidlertid nevnes at vi bare har kjørt bilen på glatte veier. Opplevelsen kan nok være litt annerledes på asfalt.
Du kan også få Eclipse Cross med manuell girkasse. Men denne var ikke tilgjengelig for testing, og blir nok heller ikke solgt veldig mye av.
Hvordan er plassen?
Eclipse er 4,4 meter lang. Det er omtrent som de andre i klassen. Mitsubishi har imidlertid klart å utnytte plassen veldig godt, og byr på flere smarte løsninger.
Ikke minst gjelder det for andre seterad. Her er det mulig å justere hele- eller deler av seteraden i lengderetningen. I bakerste posisjon, mener vi dette må være klassens suverent beste beinplass.
Eclipse Cross er såpass kompakt at du må prioritere hvor du skal ha det romslig. Du får ikke i pose og sekk. Så når baksetene er flyttet helt bak, blir bagasjerommmet ganske snaut. Mens det er meget romslig når baksetene flyttes framover. Men da er det til gjengjeld vanskeligere å sitte komfortabelt i baksetet ...
Volumet i bagasjerommet starter på 378 liter med setene i bakerste posisjon, og øker til 466 liter når setene skyves helt fram. Vinkelen på ryggen i baksetene kan for øvrig justeres.
Hvis en velger å legge ned baksetene, blir volumet 1.140 liter.
Finest utenpå eller inni?
Det er umiskjennelige Mitsubishi-linjer over Eclipse Cross. Det merkes særlig på fronten, der grill, frontfanger og lykter sladrer tydelig om hvilket merket dette er.
Men jo lenger bakover på bilen man kommer, jo mer særpreg blir det over designet. Den coupeaktige taklinjen er de i stor grad alene om i denne klassen. Skrått forfra synes vi det blir litt vel mye karosseri mellom vindu og bakre hjulbue. Men i utgangspunktet en tøffere bil i virkeligheten enn på bilder.
Hekken minner litt om noe Honda kunne funnet på. Bakluka er delt i to av en tversgående spoiler, med vindusflater både over og under – og stående baklykter på sidene. De har i alle fall lyktes med å gi den et sporty design.
Men det er på innsiden man vil merke de største forandringene. Blant annet får du her det helt nye infotainmentsystemet – som fungerer langt bedre enn i tidligere modeller. Og ikke minst: Du har en berøringssensitiv flate og hurtigknapper i midtkonsollen, slik at du slipper å bruke touchskjermen.
Responsen i det nye systemet er raskere. I tillegg kan både iPhone og Androide mobiler kobles sammen med skjermen.
Digitale instrumenter får du imidlertid ikke, og grafikken på skjermen er ikke best i klassen.
Går den bra?
Enn så lenge er det en 1,5-liters bensinmotor som gjelder. Her kommer vi til bilens største ankepunkt: Du får den ikke med ladbar drivlinje. I alle fall ikke enda. Men plattformen er tilrettelagt for dette – og det er berettiget håp om at den får samme drivlinje som Outlander etterhvert.
Nå er det imidlertid bensinmotor som gjelder. 1,6-literen har 165 hk, og jobber sammen med en trinnløs CVT-girkasse. Disse CVT-løsningene er ikke noe vi har spesielt sansen for. Men Mitsubishi har programmert den til å oppleves som en vanlig 8-trinns automat. Og det fungerer rimelig bra. Du slipper unna mye av turtallsmaset mange av disse girkasene sliter med, og kan skifte gir med hendler bak rattet.
Forbruket er imidlertid ikke noe å rope hurra for. 0,7 l/mil er høyere enn man forventer av en såpass kompakt bil.
0-100 km/t trenger den 9,8 sekunder på oppnå. Det er ikke ille, men samtidig ikke noe å rope hurra for.
… og konklusjonen er?
Vi kan nok slå fast med en gang at dette i første omgang ikke blir en suksess på linje med ASX og Outlander. Forklaringen har du gjettet deg til for lengst: Den mangler en ladbar drivlinje. Hadde man hatt det, ville det gjort store utslag på pris. I tillegg ville Mitsubishi være eneste merke med den muligheten i dette segmentet også.
Allerede mot slutten av neste år er det lov å håpe at det skjer. Men innen den tid kan det jo ha skjedd mye med konkurrentene også ...
Prisen på topputgave, Instyle +, er 456.600 kroner. Det er ganske mye. Du får for eksempel hybridutgaven av Toyota RAV4 (197 hk) til samme pris – og den er raskere, har større bagasjerom og lavere forbruk.
Og fordi dette er eneste motoralternativ på Eclipse Cross, er det ingen veldig billig utgave å velge heller. Det starter på 335.600 kroner, men da med kun forhjulstrekk og manuell girkasse.
Rimeligste utgave av Nissan Qashqai starter for eksempel på 277.000 kroner (115 hk / manuell / forhjulstrekk).
Motor: 1,6-liter, bensin
Effekt: 163 hk / 250 Nm
Forbruk: 0,7 l/mil
0-100 km/t: 9,8 sek.
Toppfart: 200 km/t
Bagasjerom: 359-466 liter / 1.140 liter
Lengde x Bredde x Høyde: 440 x 180 x 168 cm
Vekt: 1.555 kg
Startpris: 335.600 kroner (manuell girkasse + FWD)
Pris testbil: 456.000 kroner