TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2011 Mitsubishi ASX Instyle+ 1.8-116 ClearTec Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Mitsubishi ASX Instyle+: Den nye SUV-bestselgeren

ASX er billig – på mer enn én måte.

Mitsubishi fikk en skikkelig jackpot her hjemme da de lanserte andre generasjon Outlander. Nå kan det virke som de gjentar suksessen med lillebror ASX som kom på markedet i Norge tidlig på høsten. September var første hele salgsmåned og da tok ASX en knallsterk andreplass på salgsstatistikkene. Over 3000 har skrevet kontrakt – og dermed har Mitsubishi virkelig fått en flying start med sin nye kompakt-SUV.

I sommer testet vi den med Mitsubishis nye, 1,8-liters 150-hesters dieselmotor. En motor som gir masse overskudd i en såpass liten bil, men som også blir uforholdsmessig dyr.

"Folke-motoren" i ASX er samme 1,8-liter med 115 hk og det er den vi har testet her.

Et av de sterkeste salgsargumentene til ASX er prisen og her kjører vi versjonen som er skreddersydd til norske forhold. ASX 1,8 Instyle + med firehjulstrekk. Til 337 900 kroner får du "ferdig utstyrt" bil, med utstyr mange konkurrenter tar veldig mye mer for.

4 Kjøreglede

Det er absolutt merkbart mindre trøkk i 115-hesteren enn i utgaven med 150, men vi snakker likevel på ingen måte om undermotorisering.

ASX har lang akselavstand (2,67 meter) og det bidrar til å gi rolige og komfortable kjøreegenskaper. Som vi skrev i testen av 150-hesteren: "Det er forutsigbart og skikkelig, men verken morsomt eller særlig involverende". Styringen er veldig lett og du mangler nærkontakt med veien under deg.

En ting som legger en klar demper på kjøregleden er støynivået. Her er det rett og slett slitsomt mye dekkstøy. På lande- og motorvei med piggslitt asfalt er det så mye romlestøy i kupeen at det for eksempel er vanskelig å føre samtaler med dem som sitter i baksetet. Her gjelder det å velge dekk med omhu. Synd at Mitsubishi har spart så mye på støydempingen.

4 Interiør/plass

ASX er veldig nært biler som Toyota RAV og Ford Kuga i størrelse, men er priset en liten klasse under. Det gjør at du får mye bil for pengene. Den innvendige plassen imponerer. Baksetet fungerer fint for to voksne. Takhøyden er god og beina får også plass under forsetene. Bare bredden setter begrensninger.

Men Mitsubishi har dessverre ikke tatt seg råd til skyvbart baksete. Det er kjempesmart på biler som dette og øker fleksibiliteten mye.

Bagasjerom på 420 liter er helt ok for bilstørrelsen. Mitsubishi har også fått inn reservehjul i full størrelse under gulvet. Skal vi tippe noen ASX-eiere vil ta sjansen på å hive ut det for å få inn all feriebagasjen? Også to smarte rom på hver side nede i gulvet.

Interiøret for øvrig minner deg veldig om at du sitter i en ganske billig bil. Her er det mye svart hardplast og designet er funksjonelt, men alt annet enn spenstig.

I baksetet er det rett og slett litt stusslig å sitte, innvendig er dørene trukket med nesten bare svart plast, unntaket er noen små felt med skinn, også det svart. Ryggen er veldig rett og sitteputa steinhard.

5 Motor

Mitsubishis 1,8-liters diesel kommer som sagt i to utgaver. Dette er den minste, her har 1,8-literen 115 hk å rutte med. Det gir ikke voldsomt kraftoverskudd i en bil på drøye 1,5 tonn, men det holder absolutt. Du har de kreftene du trenger, under de fleste forhold.

ASX er kvikk og lett på foten – og forbikjøringer går helt ukomplisert. Raske, fine girskift gjør det enkelt å utnytte motoren optimalt. Mitsubishi kan (i alle fall ikke foreløpig) levere denne motoren med automat. Synd, for akkurat den kombinasjonen er svært ettertraktet i denne klassen. Motoren har litt gammeldags dieselrakling under akselerasjon, men støyer ikke plagsomt mye. Det som er av motorlyd, blir uansett totalt overdøvet av dekkstøyen.

3 Design

Et trist interiørdesign følges dessverre litt opp utvendig også. Den karakteristiske Mitsubishi-fronten gir særpreg foran og hekken er heller ikke så verst. Men fra siden kunne dette like gjerne vært Hyundai Tucson fra 2004 (og det er en av de mest anonyme SUV-ene vi kan tenke oss).

Litt synd, for her kommer ASX veldig i skyggen av mye mer vellykkede Outlander. Det er neppe mange som kommer til å kjøpe ASX på grunn av designet, og da har Mitsubishi strengt tatt rotet bort noen muligheter .

6 Miljø/økonomi

ASX starter på 231 900 kroner. Det er svært gunstig, men neppe en modell mange kommer til å kjøpe. Da får du nemlig bilen med bensinmotor – og må "nøye" deg med forhjulstrekk.

Men 297 900 for utgaven med 115-hesters diesel og firehjulstrekk er mye mer interessant. Av konkurrentene er det bare Skoda Yeti som er i nærheten, resten priser seg minst 50 000 kroner over.

Vår testbil er altså Instyle + til 337 900 kroner. Da får du en rikholdig utstyrspakke "inkludert" i prisen, med blant annet skinnseter, navigasjon og musikkserver, ryggekamera, nøkkelløs start, bi-xenon, panoramaglasstak (som forresten gjør at du ikke har leselys i taket bak, litt merkelig "forglemmelse" og Rockford Fosgate lydanlegg. Prøv å skreddersy en av de europeiske konkurrentene med dette – så får du en helt annen pris!

Verditapet bør bli hyggelig, dette vil for eksempel være en kjempekurant nummer to-bil om noen år.

Co2-utslippet med firehjulstrekk er blant de beste i klassen, 150 gram/km. Mitsubishi tilbyr fem års garanti og har generelt høy kvalitet. I så måte er dette et svært trygt kjøp.

Konklusjon

ASX er mye bil for penga og det er en bil som passer veldig mange norske bilkjøpere, det ser vi allerede på salgstallene. Når VW Golf er Norges suverent mest solgte bil, viser det at langt fra alle nybilkjøpere trenger stor bil med masse plass.

I ASX får de en høyreist bil med firehjulstrekk til en pris veldig få kan matche – i alle fall når den er så velutstyrt som vår testbil. Men samtidig er det ikke tvil om at du vil oppleve ASX som en billigere bil hvis du kommer direkte fra en tilsvarende priset Golf.

Det som trekker ned er i hovedsak veldig høyt støynivå og et interiør som tross godsaker som navigasjon og panoramaglasstak, fortsatt gir billigfølelse. Fleksibiliteten kunne også vært bedre. Til gjengjeld er det skikkelig skrudd sammen og er sikkert også svært holdbart: Det bare ser og føles litt simpelt ut.

Totalt: 4/6

For deg

Du vil ha mest mulig kompakt-SUV for pengene dine.

Ikke for deg

Du er sensitiv for støy og vil ha det eksklusivt rundt deg når du kjører bil.

Vårt førstevalg

Her er det for en gangs skyld veldig enkelt: Vår testbil er et lite røverkjøp og det smarteste ASX-valget. Diesel, firehjulstrekk og veldig mye utstyr – til 337 900 kroner.

Prøv også

På Broom-forsiden nå