TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2010 Mitsubishi Lancer Instyle+ 1.8-140 AT Combi-Coupè Bensin

Test: Mitsubishi Lancer: Stor - men liten

Den ser rett og slett litt småbøllete ut, nye Mitsubishi Lancer Sportback. Men hva skjuler seg egentlig under det tøffe ytret?

Mitsubishi har over lengre tid fått mye kritikk for i overkant kjedelig og traust design. Det har de tydeligvis tatt til seg, for nå ruller det stadig friskere og penere modeller ut av samlebåndet. Både Colt og Outlander er eksempler på det. Aller tøffest er i våre øyne er nye Lancer Sportback.

4 Kjøreglede

Lancer bygges på samme plattform som SUV-en Outlander. Det gjør at bilen både er lengre og bredere enn de fleste av sine konkurrenter, noe som påvirker kjøreegenskapene positivt. Bilen kjennes både stabil og trygg med et ganske sporty fjæringsoppsett. Den er lett på rattet og gir god styrerespons, noe som igjen understreker de litt sporty egenskapene. Vår testbil sto på vinterhjul, men 18-tommers sommerhjul (standard), hadde nok kvikket opp kjøreegenskapene ytterligere.

3 Interiør/plass

De fleste er enige om at Volvo S60 er en ganske stor bil, både utenpå og inni. Faktum er at Lancer Sportback er større! Utvendig, altså – ikke inni. Der er den ikke i nærheten en gang. Og jeg lar meg regelrett overraske over hvor dårlig den innvendige plassen er utnyttet.

Plassen i forsetene er god, og i baksetet helt grei. Så langt er alt vel. Bagasjerommet er imidlertid for lite i forhold til bilens mål. VW Golf, som er hele 39 cm kortere, har større bagasjeplass. Men for all del, du får da med deg handleposene hjem med Lancer også.
Baksetene er enkle å legge ned, og gir et nesten helt flatt gulv. Litt mer praktiske og fleksible løsninger hadde vi ventet å finne i form av knagger til handleposer og noen praktiske smårom.

Mitsubishi har vært rause med utstyret i Instyle +-utgaven. Skinnseter, navigasjon og stor stereo med subwoofer i bagasjerommet inngår i standardpakka. Pent, moderne design uten store sprell, men materialkvaliteten når ikke helt opp i våre øyne. Det ser litt billig ut.

3 Motor

Under panseret finner vi en 1,8-liters bensinmotor på 143 hk og 178 Nm. 0 til 100 km/t på 11,7 sekunder matcher på ingen måte det småfrekke utseendet. Noe av skylden for dette må den trinnløse CVT-girkassa ta. Med manuelt gir er bilen over et sekund raskere, og da begynner det å ligne noe.

Girkassa er som sagt en trinnløs automatvariant, men kan også veksles manuelt i seks trinn, enten med ratthendler eller med girspaken. Kjører du i automatmodus legger girkassa seg i den til enhver tid høyest anvendelige utvekslingen, og er ikke veldig rask med å veksle opp/ned. Det gjør bilen treg. Vil du ha raskere respons, må du gjøre jobben selv. Prisforskjellen med vanlig manuell kasse og CVT-kassa er 13 000 kroner. Du skal være ekstraordinært glad i automatgir før du velger sistnevnte.

5 Design

Langt panser, sterkt vinklet frontrute og ikke minst den aggressive fronten, gjør sammen med de friske, brede og lave linjene bakover at Lancer Sportback oppleves svært vellykket, visuelt sett. Spoileren over bakluka er nesten litt harry, men vi lar den passere…
Det friske designet har dessverre også et par bivirkninger. Takhøyden i baksetet er én, og sikten bakover fra førerplassen er én annen. Den gjør det til alt annet enn en drøm å lukeparkere bilen.

3 Miljø/økonomi

324 400 kroner er prislappen på testbilen. Da blir du eier av stor bil med liten plass. På tross av svært gode garantier og et frisk utseende, tror jeg ikke at Lanceren klarer mer enn middels når det gjelder verditap. Jeg mener, når hørte du sist noen si: «nei, nå tror jeg jammen jeg bytter ut gamlebilen i en Lancer»? Dette er nok mer nøktern fornuft enn et drømmeobjekt.

Serviceprisene er omtrent som hos konkurrentene, og selv om du skulle ha et tiårsperspektiv på bilholdet ditt, tror vi Lancer absolutt er en bil som innfrir når det gjelder driftsikkerhet.
Drivstofforbruket ligger med CVT-girkassen på 0,8 l/mil ved blandet kjøring. Det er i våre øyne for høyt. Det samme er CO2-utslippet på nesten 198 g/km. Dette er altså ikke på noen måte noen miljøvinner.

Konklusjon

Mitsubishi er kjent for både god kvalitet og gode garantier. Så er du ute etter et forutsigart og trygt bilhold, er denne et godt alternativ. At den ser såpass barsk ut, er jo heller ingen ulempe! Er du derimot ute etter masse plass for pengene, må du lete videre. Instyle + gir deg massevis av utstyr, uten at du nødvendigvis havner i premiumklassen av den grunn.

Totalt: 3/6

For deg

Du er opptatt av utseendet.

Ikke for deg

Du velger bil kun ut fra gode garantier.

Vårt førstevalg

Lancer finnes i to utgaver: firedørs sedan og Sportback. Sistnevnte er en femdørs kombicoupe. Av disse to er uten tvil Sportback både den peneste, mest praktiske og den som vil holde seg best i pris. Og den er selvfølgelig vårt førstevalg. Stasjonsvogn, sier du? Det finnes ikke – eller jo, på en måte i Outlander, men det er en helt annen bil, til en helt annen pris, selv om plattformen er den samme.

Prøv også

På Broom-forsiden nå