De av oss som har levd en stund husker Datsun Cherry, som var en veldig populær småbil på 70- og 80-tallet. Grunnen til at jeg skriver det er egentlig ikke noen annen at det var forgjengeren til den bilen vi i dag kjenner som Nissan Micra.
Både Cherry og Micra er biler med en viss suksess. Små, enkle – men gode biler begge to. Cherry har etter hvert blitt en liten klassiker og det er lenge mellom hver gang man møter et eksemplar. Micra derimot triller det jevnt og trutt av fortsatt – vi tester nyeste skuddet på stammen.
Hva er dette?
Micra stiftet vi bekjentskap med for første gang i 1982 – da fortsatt med Datsun-logo i grillen. Fra 1984 ble bilene hetende Nissan. Fjerde generasjon av den populære småbilen er ny av året – og vi tester den helt nye Dig-S modellen i den topputstyrte Tekna utgaven.
Nissan Micra får du ifra 169 900 kroner. På testbilens prislapp står det 207 500 kroner.
Du finner også Micra på listen under over de beste, brukte billigbilene, se linken under:
Bruktbil: Dette er de beste billigbilene
Hvordan er den å kjøre?
Ofte er små, billige biler ganske uten den helt store personligheten. Slik er det ikke med Micra. Den påkostede Tekna-utgaven har et utstyrsnivå som får mange andre og langt dyrere biler til å blekne. Det kan kjapt nevnes blant annet: Nissan Connect – som er Nissans genialt enkle navigasjon, stereo og telefon anlegg, Look-pakke som er 15-tommer aluminiumsfelger og tåkelys, og parkeringspakke med ryggesensorer og parkeringsmåler – er standard på denne.
Bare det i seg selv gjør livet bak rattet i en liten bil morsommere! Bilen er lettkjørt og snerten, kjøreegenskapene trygge og forutsigbare, men på tross av at bilen er liten oppleves den ikke som veldig oversiktlig. Da er det genialt med parkeringspakken som loser deg trygt på plass i et trangt parkeringshus.
Hvordan er plassen?
Plassen foran er god, selv om testbilens glasstak stjeler litt plass, oppleves heller ikke takhøyden som noe problem – selv for en på godt over 190 cm. Bak undertegnede blir det riktignok litt snaut med plass for de i baksetet, men om den i forsetet ikke er like langbeint som meg, er plassen i baksetet helt akseptabel. Barn er ikke noe problem – og de færreste kjøper Micra for å bruke som familiebil.
Når det gjelder forsetene så er de på typisk småbilvis, med kort sittepute, dårlig med lårstøtte for de langbeinte og ikke all verdens sidestøtte, men de er faste og fine i stoppen.
Nakkestøtter er på plass på alle fem sitteplassene og det er tre trepunktsseler bak.
Bagasjerommet er på 265 liter, ørlite mindre enn Toyota Yaris med 272 liter og også mindre enn Ford Fiesta med 295 liter. Jeg kan allikevel bekrefte at alle posene fra helgehandelen på Meny glatt ble slukt av bagasjerommet på Micra-en.
Finest utenpå eller inni?
Det som er litt interessant designmessig, er at Nissan med fjerde generasjon Micra har gått mer tilbake til andre generasjon – og videreutviklet det runde designet som den bilen hadde. Designet på tredje generasjon var kanskje litt for utagerende og spesielt – selv om det finnes noen ganske få elementer fra denne også.
Uansett – spesielt macho er den ikke utvendig. "Søt og snill” er kanskje dekkende ord. Det er nok utvilsomt flest damer som kjøper denne også – så da er det vel slik det skal være? Denne kommer du nok ikke til å se mange menn i!
Jeg synes den er finest innvendig. Som allerede nevnt har nok utstyrsgraden mye å si her, men selv om det er enkelt så er den funksjonell, pen, intuitiv, moderne og litt lekent. En ganske klar hjemmeseier til interiører fra meg.
Bilen i linken under derimot, hadde jeg ikke sansen for ...
Mitsuoka Micra: Her er det vel noe som ikke stemmer helt. ?
Går den bra?
Mellom forskjermene finner vi en 3-sylindret 1,2-liters motor på 98 hk / 142 Nm. Det er nok til å sende den 985 kilo tunge bilen fra 0–100 km/t på 11,3 sekunder. Toppfarten er på 180 km/t – så ja, den går faktisk ganske bra til å være en bil i dette segmentet.
Det som også er hyggelig er forbrukstallene. 0,43 l/mil ved blandet kjøring er svært pent. Det samme er CO2-utslippet, som Nissan på denne modellen har klart å presse ned i 99 g/km.
... og hva er konklusjonen?
Nissan Micra har kommet litt i bakleksa de siste årene. Konkurransen i småbilsegmentet er tøff. Men med denne bilen har Nissan alle muligheter til å gjøre et comeback. Dette er rett og slett en innmari fin liten tass ...
Pluss: Utstyrsnivå og forbrukstall
Minus: Litt anonymt design
Bil: Nissan Micra Modell: 1,2 Tekna DIG-S Motor: 1,2-liter bensin 3-sylindret Effekt: 98 hk / 142 Nm. 0–100 km/t: 11,3 sekunder Forbruk: 0,43 l/mil ved blandet kjøring Pris fra: 169 900,- Pris testbil: 207 500,- |
Les også testen av: Nissan Juke – den styggraske andungen