TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2014 Nissan Note 1,2 Acenta Bensin

Test: Nissan Note 2014: Denne bilen lurer deg

Ny Nissan er ikke helt det den gir seg ut for å være.

Nissan Note hilste vi på for første gang i 2005. En forholdsvis lavmælt og beskjeden skapning som ikke gjorde så mye av seg. Selv om den var smart nok, solgte den ikke veldig mye her hjemme. Kanskje var det rett og slett en litt undervurdert bil?

Nå står jeg og se på den helt nye som nettopp har inntatt landets Nissan- forhandlere. 

Friskere, med lavere takprofil, brattere frontrutevinkel, uthevede hjulbuer og med den nye, karakteristiske Nissan-grillen og de nye moderne frontlyktene. Nye Note har en skarpere silhuett og ser langt mer innbydende og rett og slett litt frekkere ut enn sin noe beskjedne forgjenger.

Det er med biler som med mennesker. De som roper høyest, får gjerne mest oppmerksomhet.

Beskjeden er forresten også prisen. Fra 172.900 kan du bli eier av nye Nissan Note.

Datsun: Snart er det 30 år siden de forsvant

 

Bil: Nissan Modell: Note Acenta Motor: Tresylindret 1,2-liter bensin Effekt: 80 hk / 110 Nm 0–100 km/t: 13,7 sekunder Toppfart: 170 km/t Forbruk: 0,47 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 295–411 liter Pris fra: 172 300 kroner (Acenta fra 186 800 kroner) Pris testbil: ca. 200 000 kroner

 

Nissan Leaf: Nå er dette Norges mest solgte bil

 
Prøv også:

Toyota Verso S: Dette nok den aller nærmeste konkurrenten til Note.

Nissan Juke når du vil ha noe som ser litt annerledes ut

Kia Carens, hvis du har behov for sjuseter? Sjekk ut denne:

 

Les også: Slik blir nye Nissan X-Trail

 

 

3 Kjøreglede

Topputgaven jeg har blitt utstyrt med koster derimot noe mer – uten at det bør skremme bort en eneste kunde. Snarere tvert imot. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må bli bestselgeren. Vi snakker noe rett over 200.000 kroner med en helt grei, men ikke altfor frisk bensinmotor på 1,2 liter og 80 hestekrefter.

Friske kjøreegenskaper er neppe det aller viktigste for kundene i dette segmentet heller. Komforten er imidlertid upåklagelig. Dels på grunn av det lave støynivået og dels på grunn av det rause utstyrsnivået.

Styringen kunne godt ha vært noe mer presis, men alt i alt er dette en helt grei liten tass både i byen og på landeveien. Men den helt store appellen til følelsene til de av oss som elsker å kjøre bil byr den ikke på.

5 Interiør/plass

Apropos det med en liten tass. Det er bare utenpå. Når vi åpner dørene her og setter oss inn, virker det nesten som å gå fra en bil til en annen. Plassen er overraskende stor – de utvendige målene tatt i betraktning.

Man blir regelrett lurt av det ytre. Her har interiørdesignerne hos Nissan hatt en svært god dag på jobben. I praksis duger Note for en familie.

For dem som virkelig trenger plassen, er det også greit å vite at baksetet kan skyves i lengderetningen. Det burde nesten vært påbudt i denne klassen. Da kan man velge mellom god plass i baksetet når det trengs – eller maksimalt stort bagasjerom når det er nødvendig. Enkelt – og smart.

Nissan oppgir selv bagasjeromsvolumet fra 295 til 411 liter. Det siste hører jo også i praksis hjemme en bilklasse klasse over, så også her både imponerer og overrasker nye Nissan Note.

3 Motor

Som nevnt er motoren en 1,2-liter. Nærmere bestemt en tresylindret sak med 12 ventiler på 80 hk / 110 Nm. Det høres ikke mye ut. Det er det heller ikke, men den passer allikevel bilen fint. Et behagelig drivstofforbruk blir resultatet. Vi snakker 0,47 l/mil ved blandet kjøring.

Vil du har litt mer "power" kommer den også med kompressor ganske snart (rundt årsskiftet). Da skremmes ytelsen opp til 98 hk. Forbruket her er på lave 0,43 l/mil.

Foretrekker du diesel - da fikser Nissan det også. En 1,5-liter utviklet sammen med Renault på 90 hk. Denne er også nøysom og skal klare seg med bare 0,36 l/mil ved blandet kjøring.

Alle motorene er skikkelige gjerrigknarker med andre ord.

Begge bensinvariantene kan leveres med trinnløs CVT-automatgirkasse. På diesel må du gire selv.

4 Design

Note bygger på Nissans nye og lette V-plattform og kombinerer lang akselavstand med et hjul i hvert hjørne. Det er godt for plassen og også bra for kjørekomforten og stabiliteten i høyere hastigheter.

Utvendig har Note blitt både mer sporty og moden, samtidig som den faktisk også oppleves som friskere i designet..

Innvendig skinner det litt gjennom at vi ikke har med en veldig eksklusiv bil å gjøre. Men elementer med pianolakk, moderne men intuitivt design – og utstyrsnivået gjør den absolutt til en trivelig bil innvendig også. Særlig når vi tar prisen i betraktning.

Apropos utstyrsnivå: Også her byr Note på overraskelser. Som aller første bil i B-segmentet har den fått en del utstyr som vi først og fremst forbinder med biler som koster både det tre- og firedoble.

Vi snakker om blindsone-varsling og filskiftvarsler, altså et system som "gir beskjed" når man passerer en veistripe uten å bruke blinklys.

Den har også noe som kalles for Safety Shield. Et system som overvåker bilen 360 grader og som gjør deg oppmerksom på eventuelle hindringer.

Som en liten kuriositet kan det også nevnes at vidvinkel ryggekameraet er utstyrt både med vasker og tørker.

5 Miljø/økonomi

Det er en del ting som griper inn i hverandre og gjør dette til et fornuftig kjøp også økonomisk sett.

Nissan har er viden kjent for sin gode og stabile driftssikkerhet og nye Note er neppe bilen som byr på de store overraskelsene de første årene – selv etter at nybilgarantien på fem år har gått ut.

Service- og vedlikeholdskostnader er omtrent på gjennomsnittet.

Lavt forbruk sørger også for at drivstoffregningene er behagelig lave. Forbruket gjenspeiler et av de aller laveste CO2-utslippene i klassen.

Som en par-tre år gammel bruktbil vil den også være genial, men vi tror allikevel – basert på tidlige Note-tradisjoner – at den kan være litt mer tungsolgt enn gjennomsnittsbilen og at verditapet dermed lider litt under dette.

Men summa summarum så er dette et veldig smart kjøp – også med tanke på økonomi.

Konklusjon

Du skal virkelig slite seriøst med å finne en bil som byr på mer plass, lavere forbruk, mer utstyr og samtidig gir deg er så forutsigbart og enkelt bilhold som Nissan Note – for de samme pengene.

Den kommer til å gjøre jobben den er satt til på en enkel grei og grei måte uten protester eller bråk av noe slag. Lenge.

Den er både tøffere og frekkere enn forgjengeren. Men om denne vil kunne rope høyere enn både suksessmodellene Leaf, Qashqai og kanskje Juke tviler jeg egentlig litt på.

Jeg tviler også på at noen forstår hvor mye plass den kompakte bilen byr på uten å selv prøve den. Den rett og slett lurer deg!

Totalt: 4/6

Lenker

På Broom-forsiden nå