TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2018 Opel Insignia Grand Tourer

Opel Insignia: Denne slår de fleste på pris, design og utstyr

Familiebil som folk snur seg etter.

Aldri før har Opel vært mer i vinden i Norge, enn de er akkurat nå. Mye av det skyldes elbilen Ampera-e. Men i rettferdighetens navn skal det sies at oppturen startet en god stund før den kom på markedet.

Opel viser til interne grep ute hos forhandlerne som mye av forklaringen på gode resultater, samtidig som modellrekken er blitt betydelig fornyet de siste årene.

Siste skudd på stammen er den nye Insignia. Selve flaggskipet i Opel-familien.

Den går rett inn i et knalltøft segment, der bestselgere som VW Passat, Ford Mondeo og Mazda 6 har tatt mange av kundene. Første generasjon av Insignia fikk aldri skikkelig fotfeste der.

Med generasjon to vil Opel friste med mer premiumfølelse, stilig design og bøtter og spann med utstyr. Dessuten starter prisene under 400.000 kroner med 165 hk, og den legger seg med det under de sammenlignbare modellene i segmentet.

Les hvorfor vi mener denne fortjener å bli vurdert, før du velger noe annet:


Hvordan er den å kjøre?

For det første: Opels AGR-seter er virkelig gode. Det er en rekke justeringsmuligheter og solid støtte på alle kanter – samt forlengbar lårstøtte. Lavere plasserte forseter enn før, og en høy midtkonsoll, gjør at du får en intim og god sittestilling.

Vi har testet Insignia med både standardunderstell og det justerbare FlexiRide-systemet. Det siste lar deg velge mellom ulike kjøreprogrammer, og regulerer blant annet understell og styring.

FlexiRide gir en økt mulighet til å tilpasse bilen etter humøret og målet for turen. Den takler da også bedre aktiv kjøring, særlig styringen er godt vektet, men Insignia oppleves likevel mer komfortabel enn sportslig.

Testbilen med det justerbare understellet har også firehjulsdrift, noe som bidrar ytterligere til å gjøre kjøreopplevelsen trygg og behagelig.

På motorveien opplever vi imidlertid at vindstøy blir noe mer påtrengende enn vi hadde ventet.

På flere andre områder begynner denne bilen virkelig å snuse på premiumkonkurrenter, så det er litt synd at ikke dette er helt på nivå med resten.


Hvordan er plassen?

Insignia er blitt en stor og romslig bil, med sine 490 cm i lengderetningen. Riktignok er takhøyden 2,9 cm lavere enn før. Men forsetene er senket 3 cm siden sist, mens baksetene er 2,3 cm lavere. Dermed blir ikke opplevd forskjell inne i bilen særlig stor.

I kombiutgaven er det noe snau plass til hodet for de mest høyreiste, og takprofilen hindrer litt av utsynet.

Men for de fleste under 190 cm går det fint å sitte i baksetet – også på lengre turer.

Det du dessuten vil sette pris på, er at beinplassen er økt. Det er blant annet takket være lengre avstand mellom akslingene.

I bagasjerommet er det også mye plass. 490 liter er fasit i testbilen. Det øker til 1.450 hvis du legger ned ryggen på baksetene.

Stasjonsvogna, Sport Tourer, er forøvrig både mer romslig i bagasjerommet (560 liter) og har bedre takhøyde i baksetet.


Finest utenpå eller inni?

På innsiden merker du godt hva Opel mener når de hevder å ha de best utstyrte bilene i klassen. I Norge får du kun topp utstyrsnivå, nemlig Premium.

Listen over utstyr som følger med her er lang som et vondt år. Men la oss nevne noen høydepunkter: Head up display, sportsseter med varme (ventilasjon og massasje i førersetet må du betale ekstra for), skinninteriør, Opel On-Star (kan hjelpe deg med alt fra hjelp ved en ulykke, til å bestille hotellrom), LED-lys, induksjonslader til mobilen, navigasjon med 8" skjerm, adaptiv fartsholder, skiltgjenkjenning og ryggekamera med surroundview, pluss en lang rekke sikkerhetsutstyr.

Og med alt dette utstyret blir også interiøret tiltalende. Det er elegant og brukervennlig, samtidig som du får en økt følelse av premium i forhold til tidligere.

Likevel liker vi best eksteriøret. Der finner vi rett og slett veldig lite å være misfornøyd med. Design er naturligvis en smakssak. Men responsen vi fikk under testperioden, tilsier at de aller fleste er enige med oss i at dette er en linjelekker bil. Ikke minst kombiutgaven. Den mest talende var kanskje følgende sitat:

– Eh, hæ? Er det der en Opel?

Den ser passelig sporty ut, samtidig som den ikke er prangende. Proporsjonene, dette er en lang-, lav- og bred bil, gir den også god hjelp i framtoningen.


Går den bra?

Vi har kjørt Insignia med både 260 hk bensinmotor og den mer folkelige 165 hk-varianten. Det sier seg selv at den første er betydelig sterkere og raskere. Her går for eksempel 0-100 km/t unna på 7,3 sekunder, mot 9,4 i den mindre utgaven.

Men toppmodellen koster såpass mye mer, at vi ikke synes den er verdt prisforskjellen. Denne starter nemlig på 619.900 kroner. Dessuten er den ikke rask nok til å føles som en ulv i fåreklær. Da venter vi heller på en skikkelig OPC-utgave ...

Forbruket i 1,5-literen er 0,61 l/mil med seks trinns automatgirkassen. Det er isolert sett en god forbedring fra tidligere generasjon. Men samtidig er det høyere enn Mazda 6 med 165 hk og automat. Sistnevnte en modell som har vært på markedet en stund.

Forbruk og ytelser var litt av problemet med den forrige generasjonen. Derfor ble det kuttet mye vekt og man fornyet både motorene og girkassene. Likevel er det fortsatt et lite stykke opp til de beste i klassen. For eksempel er Passat stasjonsvogn raskere (8,9 sek.) og har et lavere forbruk (0,58 l/mil) med sin 150 hk TSI-motor i kombinasjon med DSG automatgir.


Konklusjon:

Opel fortjener oppmerksomhet for mer enn sin brennhete elbil. De har rett og slett en rekke interessante modeller i sortimentet sitt. Mange av dem er helt nye.

Insignia er et godt eksempel. Og i kjent Opel-stil lar man seg ikke pirke på nesen når det kommer til standardutstyr. Her er de ganske enkelt best.

Når man i tillegg får en såpass lekker og romslig bil som Insignia er, kan man huke av for både fornuft og følelser. Joda, det er ting å pirke på. Men når du ser på prislappen, bør det meste kunne oversees...

Men som vanlig i disse dager, vi skulle naturligvis gjerne sett den med ladbar drivlinje. Og 4x4 burde vært tilgjenglig med de mindre motorene også, ikke bare de store.

PS: Vi koster på oss å nevne at det også kommer en litt høyreist offroad-utgave av Insignia senere i høst.

 

 

Motor: 1,5 liter, bensin

Effekt: 165 hk / 250 Nm

Forbruk: 0,61 l/mil

0-100 km/t: 9,4 sek.

Toppfart: 218 km/t

Bagasjerom: 490 / 1.450 liter

Lengde x bredde x høyde: 490 x 186 x 145 cm

Egenvekt: 1.397 kg

Pris: Fra 395.900 kroner

Pris testbil: 439.100 kroner
 

På Broom-forsiden nå