Å markedsføre en helt ny bilmodell, er sjelden noen enkel sak. Og i alle fall ikke når du kommer med et innovativt produkt som skiller seg fra det aller meste annet på markedet – og det du selv har solgt av biler tidligere.
Da gjelder det å spisse budskapet og være tydelig: Få tak i målgruppa – og nå ut så bredt som overhodet mulig.
Da Opel Norge lanserte sin Ampera, trodde jeg ærlig talt det var en slags merkelig spøk da jeg så de første annonsene.
For hva gjorde de? Jo, de hyret inn Tone Amli Aaberge som frontfigur og "miljøambassadør" for bilen!
En jente/dame som er kjent for å synge bra og være pen og generelt være flink til å eksponere seg selv i media. Men hva i alle dager var linken mellom henne og en høyteknologisk bilmodell som Ampera? Den tror jeg ikke mange så – og der tror jeg også Opel rotet bort en masse penger – og samtidig rotet til merkevaren Ampera.
Bilen har i alle fall solgt elendig, og er knapt synlig på registreringsstatistikkene.
LES OGSÅ: Se hvilken bil Tone skal fronte
Men nå gjør Opel her hjemme et nytt forsøk på å få fart på salget av den futuristiske ladbar-hybriden.
De har kuttet prisen kraftig. Ned fra 409.000 til 349.900 kroner. Da har den i alle fall et langt bedre utgangspunkt enn før – spørsmålet er om det holder til å skape ny blest rundt en modell som forsvant ut av de flestes bevissthet nesten bemerkelsesverdig fort.
Til topps i oktober – Leaf er Norges mest solgte bil
Hvordan er den å kjøre?
Jeg tar den lange veien hjem etter å ha hentet Amperaen, og det blir en morsom tur på svingete skogsveier. Bilen er rett og slett underholdende å kjøre!
Kompakte mål, kombinert med lav tyngdepunkt gjør at den virkelig kan kjøres aktivt. Samtidig gjør vekten (over 1700 kilo) at den får en tung og solid kjørefølelse.
Motoren er sterk og gir et herlig skyv på maks gasspådrag. Understellet er komfortabelt, uten å bli myk på amerikansk måte. Den kunne tålt hakket strammere demping, men der er vi over på smak og behag. Slik det er nå, snakker vi et godt kompromiss.
Pluss også for god støydemping, Det er bare når du jager motoren at støyen kan bli litt slitsom.
Halvor kjørte over 140 mil for å feire Saab
Hvordan er plassen?
Ampera er nesten nøyaktig 4,5 meter lang, dermed plasserer den seg litt mellom bilklassene. Mindre enn biler som Insignia og Passat – hakket over Astra og Golf. Samtidig er det tydelig at maksimal innvendig plass ikke har vært topp prioritet da bilen ble utviklet. Foran sitter to voksne godt og har god plass i alle retninger. Baksetene lider under litt dårlig takhøyde, men beinplassen er god.
Når jeg skriver baksetene, er det fordi Ampera er en 2+2, med to separate seter bak. Disse har koppholdere og oppbevaringsboks mellom seg.
Bagasjerommet er på 300 liter. Heller ikke det er imponerende i forhold til bilstørrelsen. Men bakluka åpner stort og langt framover, bare en høy lasteterskel trekker litt ned. Baksetene kan også legges ned når det er nødvendig. I praksis er det lett å utnytte plassen, og i forhold til volumet får du med deg mye.
LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp
Finest utenpå eller inni?
-Oi, det var en tøff Opel, utbryter fireåringen min når han kommer hjem fra barnehagen og ser Amperaen for første gang.
– Du, verden så flotte disse nye bilene har blitt, sier en 82-åring venninne av familien når vi kommer i bursdagsbesøk. Og når jeg parkerer litt i overkant friskt utenfor en butikk (skulle bare ordne noe kjapt), blir jeg møtt av en bilinteressert kar bak disken som har følgende kommentar:
– Er det en helt ny Opel? Den har jeg ikke sett før, ser veldig stilig ut!
Med andre ord: Her har Opel truffet noe – bare folk får mulighet til å se bilen. Designet underbygger at dette er en teknologisk avansert bil, den ser kompakt, sporty og moderne ut.
Også innvendig er det fokus på løsninger som skal vise at dette ikke er en hvilken som helst dusinbil. Dashbordet og særlig midtkonsollen er på kanten til å være overlesset.
Det tar rett og slett litt tid å finne ut av alt, og brukervennligheten er ikke helt på topp. Materialkvaliteten er grei, men gir ikke noe eksklusivt inntrykk, akkurat.
Et lite romskip på hjul – les mer her:
Går den bra?
Ampera drives av en elmotor som yter 150 hestekrefter og 379 NM. Når batteripakken er tomt for strøm, starter den 1,4-liter store bensinmotoren på 83 hestekrefter. Denne driver et aggregat som produseres strøm til elmotoren.
Realistisk rekkevidde som ren elbil, ligger på mellom fire og åtte mil. Og du lader batteriene fra en helt vanlig stikkontakt når bilen står stille.
I praksis er det mye krefter her. Fabrikktallet på 0–100 km/t er oppgitt til 9 sekunder, det føles absolutt slik. I kjent elbil-stil er skyvet der momentant og ute i en svingete testløype er kreftene på over hele registeret.
Litt merkelig er det at toppfarten "bare" er på 161 km/t. Noe råskinn på autobahn er dette derfor ikke.
Forbruket er oppgitt til 0.12 liter/mil. Det har naturligvis veldig mye med kjøremønster å gjøre. Kjøper du denne for å pendle tre mil hver vei til jobben – og kan lade der også – vil den i praksis ikke bruke bensin i det hele tatt. Når vi dropper ladingen og bare bruker bensin, spretter snittforbruket opp i rundt 0.7 liter/mil.
Innovativt fra Mitsubishi – dette er et smart bilkjøp
... og hva er konklusjonen?
– Nå kan jeg kjøre hjem til mor og far uten å være bekymret for å gå tom for strøm. Det gjør denne bilen maksimal for meg, sa Tone Damli Aaberge i den opprinnelige reklamekampanjen for Ampera. Da skjønner du at noen har vridd hodet skikkelig hardt for å komme opp med noen sitater de håper kan fungere ...
Etter en ukes testperiode tenker jeg at Ampera egentlig er ganske maksimal for meg også. Dette er rett og slett en kul bil. Ser lekker ut, er morsom å kjøre – og går i praktisk bruksverdi langt, langt utenpå de fleste elbil-konkurrentene.
Når Toyota selger Prius i store antall, er det nesten utrolig at Ampera er så usynlig på salgsstatistikkene.
Det store problemet er naturligvis at den ikke har noen av elbil-fordelene, selv om de aller fleste som bruker elbil til å pendle med, kunne kjørt denne helelektrisk til og fra jobben. Her er det full betaling i bommen, null bruk av kollektivfeltet. Og den har naturligvis avgifter (riktignok noe redusert) og moms – som alle andre biler. Dette er urettferdig og det er heller ikke smart. Med Ampera vil svært mange klare seg med én bil – i stedet gjør avgiftssystemet for elbil at de i stedet har elbil pluss en "vanlig" bil. Du kan jo tenke deg hvordan det totale miljøregnskapet ser ut da.
Men hvis det ikke kommer noen vesentlige endringer i avgiftssystemet, er løpet sannsynligvis kjørt for Ampera. Det er synd – men det er absolutt ikke bilens skyld!
Pluss: To biler i en, design og kjøreegenskaper
Minus: En glemt bil, ingen plassmester
LES OGSÅ: Flerbruksbil? Disse bør du holde deg unna!
Bil: Opel Ampera Cosmo Motor: Elmotor og bensinmotor Effekt: 150 hk (elmotor), 83 hk (bensinmotor) 0–100 km/t: 9 sekunder Rekkevidde på strøm: 40–80 kilometer. Snittforbruk: 0,12 liter/mil Bagasjerom: 300 liter Pris testbil: Kr 359.900 kroner. |
Prøv også:
Tesla Model S viser blant mange andre ting at det er fullt mulig å selge et innovativt og moderne produkt. Køene hos Tesla-forhandlerne står i solid kontrast til interessen rundt Ampera. Model S har tatt Norge med storm. Rekkevidden er imponerende til å være elbil, men er det tomt – da er det tomt her også.
Toyota Prius plug-in hybrid var tidlig ute, dette er altså Prius-utgaven du også kan lade fra stikkontakt og kjøre bare på strøm, riktignok over svært korte avstander. Akkurat rekkevidden var litt skuffelse da bilen ble lansert. Salgstallene er også langt unna det "vanlig" Prius kan vise til.
Nissan Leaf er bestselgeren blant de "vanlige" elbilene. Langt fra like morsom å kjøre som Ampera, men mer praktisk, med blant annet baksete med plass til tre. Nyter godt av hele batteriet av elbilfordeler og selger imponerende godt i Norge.
Ikke spesielt fornøyd: Mener elbilen er et rent helvete å kjøre