Opel Kadett. Folkebilen fra Opel som solgte som varmt hvetebrød gjennom 60-, 70- og 80-tallet. Litt traust kan hende, men allikevel… Så kom Astra og ting gikk litt i ball… Nå prøver de igjen. Vil de lykkes?
Selve kjørefølelsen har aldri vært Opels sterkeste side. Her får jeg min første overraskelse i helt nye Astra. Den er faktisk svært god å kjøre! Den går stille, er komfortabel - samtidig som den ivaretar det litt sporty på en fin måte.
Det er lett å trives bak rattet her, mye takket være Flex-ride chassiset med tre forskjellige kjøreprogrammer: Sport, tour og standard. Dette er tilleggsutstyr (+ 6 900 kr) men er verdt hver krone, spør du meg. Styrefølelsen får fortsatt ikke helt toppkarakter, men også her er det en gledelig og godt merkbar forbedring fra forgjengeren. Bilen kjører rett og slett bra!
Vår testbil var som vanlig god utstyrt. Et godt førsteinntrykk trekkes ikke akkurat ned av det. Og totalt sett vil jeg si at det etter hvert så mye brukte begrepet ”opplevd kvalitet” overrasker meg i denne bilen.
Opel har tydeligvis både sett på sine konkurrenter lengre opp i segmentet og lært seg hvordan dette skal gjøres. Faktum er at nye Astra er blant de ledende i klassen på dette akkurat nå. Astra har også massevis av praktiske smårom for oppbevaring av ymse slag. Det er et lite hanskerom på førersiden, romslig skuff under setet, og flere rom i midtkonsollen. Digg for en som vil ha det ryddig i bilen sin.
Dashbord og midtkonsoll er både moderne og pent, og slektskapet til storebror Insignia skinner igjennom. Sittestilling, justeringsmuligheter, plass og komfort i forsetene er veldig god. Bakseteplassen er helt grei, men ikke rørende stor. Bagasjerommet er på 370 liter. Det sier deg kanskje ikke så mye, men det betyr for eksempel at det er 20 liter større enn i erkerival VW Golf.
Vår testbil er utstyrt med det som trolig blir ”Norgesmotoren” nemlig 1,7-liter CDTi-dieselen på 110 hk. Noen voldsom kraftpakke er det ikke. Men den er sterk, fleksibel og seig - i tillegg er den både støysvak og vibrasjonsfri. 6-trinns girkassa fungerer prikkfritt sammen med denne motoren. Opel har hatt suksess med sine dieselmotorer de siste årene, og det er ikke uten grunn. Dette er bra motorer.
Dieselforbruket er oppgitt til 0,47 l/mil ved blandet kjøring, mens CO2-utslippet er 124 g/km. 0 – 100 km/t tar ikke altfor kjappe 12,6 sekunder mens toppfarten er oppgitt til 181 km/t.
Det finnes – som vanlig fra Opel – et bredt spekt med motorer å velge i, som går både i bensin- og dieselvarianter.
Bilen har et elegant design og heller ikke her er det vanskelig å finne designelementer fra storebror Insignia, som slett ikke er noe dårlig målestokk i så måte. Og i forhold til foregående modeller er denne etter min mening den klart fineste så langt. Der forgjengerne har vært helt på grensen til enkle, utstråler den nye mye mer eksklusivitet og eleganse. Den er preget av buede former og linjer, skapt på en nennsom måte. Og akkurat det samme kan sies om interiørdesignet som blir nesten som et ekko av karosseriet – det skaper helhet mellom ute og inne. Og alt fører og passasjerer berører føles godt å ta på.
Skal jeg sette fingeren på noe, så er det at de bakre sidestolpene er svært brede og at de bakre siderutene er ørsmå, og utsikten skrått bakover er rett og slett skikkelig dårlig. Blindsonen blir unødig stor, og det å rygge og svinge samtidig blir et lite C-moment. Man må lide for skjønnheten… Og med det samme vi er i det negative hjørnet: Grillen ser for meg litt ”Hyundai-aktig” ut. Ikke det at Hyundai er dårlige biler, men eksklusiv – slik som Astra prøver å være – er den i alle fall ikke.
Du får Opel Astra fra rett over 200 000 kroner. Men da får du en kjip bil. Vår svært velutstyrte testbil koster 292 200 kroner og ligger nok noe over hva folk flest kommer til å velge. Importøren tipper på at gjennomsnittsprisen vil ligge på ca 250 000, og da får man fin og godt utstyrt bil.
Annenhåndsverdien på Opel har aldri vært helt på høyde med de beste i klassen. Kanskje kan nykommerne Astra og Insignia snu litt på dette? Potensialet er der – uten tvil. Men inntil det er bevist så må vi forholde oss til at verditapet fortsatt er noe over gjennomsnittet.
Ting som forsikring og servicekostnader derimot er noe billigere enn hos de fleste andre. Drivstoff forbruket på 0,47 l/mil ved blandet kjøring, og CO2-utslippet på 124 er helt klart godkjent.
Det høres kanskje litt rart ut, men jeg føler at Astra krever litt tilvenning. Jeg opplever den nærmest som ”grei nok ” men litt kjønnsløs til å begynne med. Og den måtte ”modnes litt” før jeg ble skikkelig glad i den. Men det ble jeg. Det er slutt på den tiden da Opel var for gråhårede menn med hatt, og med en tilhenger med en sekk ved på bakpå bilen.
Nye Astra kjører bra, den ser bra ut, motoriseringen i vår testbil er ”riktig”, og skulle den ikke være riktig for deg finnes det massevis andre varianter å velge i. Du finner garantert en som passer for deg og dine.
Opel har tatt et kvantesprang med denne bilen, og den er absolutt en verdig utfordrer i klassen – og akkurat det er en stund siden sist. Så bilen er absolutt god nok, om de lykkes er opp til importør og forhandlere.
Du fortsatt tror at Opel er for pensjonister med grått hår og hatt
Du MÅ være være den tøffeste i gata.
Det kommer jo litt an på hvor mye penger du vil bruke. Jeg mener at en noenlunde velutstyrt 1,7-liter 110 hk diesel – som vår testbil - er et fornuftig valg. Flex-ride chassiset ( + 6 900,-) og Premiumpakke ( + 12 900,-) er etter min mening helt klart verdt pengene. Da får du ikke bare en fornuftig, men faktisk en veldig fin bil med masse fornuftig utstyr. Og du tar et stort steg i retning premium-bil.
Stasjonsvogn? Jo da – det kommer på slutten av året. En eventuell coupe og/ eller cabriolet vil se dagens lys etter dette. Men det skulle faktisk ikke forundre meg om femdørs kombien vil selge bedre enn stasjonsvogna, slik som hos for eksempel VW Golf.