Hva er dette?
Vi tester Opel Astra Sports Tourer med 1,7-liters dieselmotor på 110 hk. Astra er Opels bidrag i Golf-klassen – en klasse der bilene har lagt på seg betydelig de siste årene. Størst av alle er Astra i stasjonsvogn-utgaven. Den er 4,7 meter lang. Det er bare noen millimeter kortere enn for eksempel Mazda 6!
LES OGSÅ: Golf stasjonsvogn med 4x4: Hverdagshelten
Den er også lengre, bredere og høyere enn Golf stasjonsvogn – men fremdeles mindre enn Golf når det kommer til bagasjeplass med baksetene oppe (Astra: 500 liter Golf: 560 liter).
Siden introduksjonen av den siste generasjonen av Astra, har dessuten Ford Focus kommet med ny stasjonsvogn – som virkelig har truffet blink og selger veldig bra. Her har du 10 liter bagasjerom mindre enn i Astra, men det holder likevel for de fleste.
Spørsmålet er om Astra, Opels mest solgte modell, fremdeles holder mål i det viktige segmentet.
Hvordan er den å kjøre?
Kjøreegenskapene er gode. Vår modell har ikke justerbart understell – men det savner vi heller ikke. Bilen kjører stabilt og fint – og tar svinger med overbevisning også hvis du vil kjøre litt aktivt.
Vi sitter godt i sportssetene testbilen er utstyrt med, og rattet er også tykt og godt å holde i.
Vindstøyen er lav, og vi opplever bilen som komfortabel også når vi kjører på motorvei i høy hastighet. Sporing er heller ikke et tema – men så er det også moderat størrelsen på felgene.
LES OGSÅ: Her er alle de siste Opel-testene til Broom
Hvordan er plassen?
Det er godt med plass – særlig i bagasjerommet. 500 liter i kompaktklassen lar seg så avgjort høre. At det likevel er mindre enn i Golf stasjonsvogn, sier bare noe om hvor store disse bilene er blitt.
Legger du ned baksetene øker plassen til 1590 liter – som faktisk er mer enn Golf kan tilby på sitt meste.
Men om bagasjeplassen begynner å nærme seg større biler, er passasjerene i baksetet tilgodesett med mindre plass enn i klassen over. Det blir litt trangt rundt knærne for voksne.
Med tanke på de fysiske utvendige målene, skulle en tro det var mulig å hente ut enda litt mer plass, både til bein og bagasje.
Finest utenpå eller inni?
Vi har veldig sansen for utseendet til Astra. Den ser sportslig og frisk ut – og i motsetning til Golf stasjonsvogn er ikke designet på hekken fullstendig ofret av praktiske hensyn. I stedet byr den på sporty linjer også her – aberet er at plassen ikke blir så godt utnyttet som en ideelt sett kunne ønske.
Fronten er typisk Opel, og i disse dager er det absolutt et kompliment. Den ser aggressiv og elegant ut på en gang.
I sterke farger gjør designet seg ekstra godt, synes vi. Da skiller den seg ut fra mengden. Men også den blågrå testbilen klarer å friste folk til å kikke litt ekstra.
LES OGSÅ: Vår test av Opel Astra kombicoupé
Interiøret er lekkert. Vi liker midtkonsollen, som gir et veldig sterkt premium-inntrykk. Det er riktignok mange, og til dels små knapper. Men i hovedsak kan du bruke det store og lille menyhjulet til å styre alt fra radio til navigasjon og telefon.
Midtarmlenet er litt for langt bak til at det brukes noe særlig i praksis – og kunne med fordel vært justerbart i lengderetning. Men ellers er alt logisk lagt opp. Du vil trives bak rattet i Astra – særlig om du sitter i sportssetene.
Den er fin både utenpå og inni – men skal vi velge, blir det utvendige designet vinneren.
Går den bra?
Dieselmotoren på 110 hk oppleves en anelse svak for den store og relativt tunge bilen. Det skjer ikke så veldig mye når du bruker gasspedalen, og du må gire ofte for å holde momentet.
I tillegg blir det litt for mye motorstøy når turtelleren går over 2.5000 o/m.
Men i normal gangfart og så lenge du ikke har dårlig tid, så fungerer dette helt fint. 0–100 km/t tar 13 sekunder – og forbruket er 0,46 l/m. Sistnevnte må sies å være svært respektabelt for en så tung bil.
LES OGSÅ: Her er testen av forrige generasjon Opel Astra
Og konklusjonen er?
Astra leverer en langt mer appellerende pakke enn for eksempel Golf stasjonsvogn. Med Astra får du en bil som tør å gå litt mer utenfor de tradisjonelle og trauste linjene som Golf holder seg innenfor.
I tillegg er inngangsprisen på Astra (239.900, 1,4 bensin/100 hk) lavere enn Golf stasjonsvogn (255.700, 1,6 liter diesel/90 hk).
Derfor heller vi mer i retning Astra om det sto mellom disse to.
Men klassens virkelige ener akkurat nå er nok Ford Focus. Her forenes både stilig design, konkurransedyktige priser, praktiske løsninger og gode motorer – slik at kompromisser ikke er nødvendig. Og Focus er også klart morsommere å kjøre.
Bil: Opel Astra Modell: Sports Tourer (stasjonsvogn) Motor: 1,7-liter diesel Effekt: 110 hk 0-100 km/t: 13 sek. Forbruk: 0,46 l/m blandet kjøring Pris: Fra 239.900 kroner |
LES OGSÅ: Vår test av Ford Focus