TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2009 Opel Zafira 1,7 CDTi

Test: Opel Zafira 1,7 CDTi: Gammel revolusjon

Opel Zafira kom i 1999 og var en liten revolusjon - både i sin enkelthet og i sin fleksibilitet. Men der Zafira overrasket mest for ti år siden, er det der den skuffer mest nå…

Dette var bilen som fikk andre syvseteres MPV-er til å se ut som de var konstruert rett etter første verdenskrig. Den revolusjonerende bakseteløsningen (Flex7) som gjemte de to bakre setene nede i gulvet, var det ingen andre som var i nærheten av. Enkelt og greit. Ti år har gått, og vi synes det er på tide å sjekke hva som har skjedd med Opel Zafira siden sist.

4 Kjøreglede

Understellet har et ganske stramt oppsett som jeg personlig liker. Men jeg tror samtidig de fleste som velger en syvseters MPV, ville satt pris på litt mer komfort.
Testbilen har en 1,7-liters dieselmotor på 110 hk, og har (som de fleste Opeler med diesel) skuffende dårlig moment på lave turtall. Bilen trenger noe mer turtall enn du er vant til, men når turtellernåla bikker 2000 o/min, oppleves den som både kvikk og rask nok. Kjører du mye med full last, er nok en litt motorsterkere versjon å foretrekke. Du får Opel Zafira med dieselmotor på både 120 og 150 hk.

4 Interiør/plass

Førermiljøet rådes av stram, tysk grundighet, og er i første rekke funksjonell og med bra materialkvalitet. Detaljer med blank pianolakk gir en litt eksklusiv touch, men det samme kan ikke sies om navigasjonsskjermen. Den ser stusselig og gammeldags ut.

I førersetet finner vi oss vel til rette. Plassen er raus alle veier, ikke minst i høyden. Opel Zafira har god ergonomi og oversikten over brytere, knapper og instrumenter er svært god. Også i baksetet er plassen god til både hode og bein. Sitteputen er fast og fin og har en fornuftig vinkel som gjør at du får bra lårstøtte. De to bakerste setene er ikke beregnet for voksne, men barna har grei nok sitteplass her. Bagasjeplassen er med setene oppslått så å si borte.

Det er nettopp de to baksetene som var en revolusjon for ti år siden, som nå er ett av få ankepunkter mot bilen. For å få slått dem opp må først forsetene skyves fram. Det samme må du gjøre med baksetet, som er en hel benk og ikke kan forskyves hver for seg. Så kan de bakre setene slås opp - før samme runden med å flytte alt bakover igjen gjøres.
Det som var kjempesmart den gang, oppleves nå som lite fleksibelt og tungvint.

4 Motor

Opel Zafira kommer med mange forskjellige motoralternativer som går på både bensin og diesel. Vår testbil er utstyrt med en 1,7-liters diesel på 110 hk og 260 Nm ved 2300 o/min. Dette gjør at 0 til 100 km/t tar 13,4 sekunder. Girkassa er sekstrinns og sammen utgjør motor og gir et bra team. Du behøver sannsynligvis ikke mer motor enn dette, med mindre du skal kjøre mye med full oppakning. Dieselforbruket ligger på 0,57 l/mil ved blandet kjøring, og er verken best eller verst i klassen.

5 Design

Til tross for at det er innsiden som er viktigst for Opel Zafira, er den faktisk ganske fin på utsiden også. Med den sorte fargen vi hadde på testbilen, moderne lamper, krom dekor og litt store hjul, ser den elegant og tidsriktig ut. Innvendig føles den helt oppdatert, rent designmessig.

4 Miljø/økonomi

Prisen på vår testbil, en Cosmo-utgave, er 352 000 kr. Det inkluderer ekstrautstyr for drøyt 42 000 kr, som blant annet består av navigasjonsanlegg, bi-xenon lykter, regnsensor og parkeringshjelp foran og bak. Nettopp at den er godt utstyrt vil helt klart påvirke annenhåndsverdien.

Opel Zafira har til nå vært ganske etterspurt på bruktmarkedet. Familiene som kjøper disse bilene har ofte mer enn nok med å betale for både bleiepakker, barnehageutgifter og SFO hver måned, og velger derfor ofte en pent brukt framfor en ny.

Service- og vedlikeholdskostnadene er ikke skremmende, og etter hvert har bilen også fått bedre kvalitet (på de første årsmodellene var det så som så med den saken). Dieselmotoren er både driftssikker og rimelig i forbruk. CO2-utslippet er på 152 g/km, noe som ikke er best i klassen. De fleste konkurrentene ligger ca 10 g/km under dette.

Konklusjon

Du blir neppe møtt av verken hornmusikk eller trampeklapp av rånegjengen når du kommer til den lokale bensinstasjon med din nye Zafira. Men bilen er et fornuftig, praktisk og velkjørende valg som fyller de fleste barnefamiliers behov. Og for andre som har behov for plassen, for den saks skyld. Med dieselmotor mellom skjermene sprenger du heller ingen drivstoffbudsjetter.

Totalt: 4/6

For deg

Du har full kontroll på modellutvalget til Pampers og Libero.

Ikke for deg

Du liker ikke å skyve seter fram og tilbake mange ganger i løpet av en dag…

Vårt førstevalg

Vår testbil er et fornuftig valg. Brukbart med utstyr og en fornuftig dieselmotor. Det er vel neppe for å spinne rundt gatehjørne du kjøper en slik bil, uansett.

Prøv også

På Broom-forsiden nå