Peugeot var i ferd med å gli lenger og lenger ut i periferien for norske bilkjøpere, da de slo til med den nye utgaven av 3008.
Den kompakte SUV-en vekket til live kjøpslysten til norske kunder.
I høst kom oppfølgeren: 5008. Modellnavnet kjenner vi fra før. Men fra å være en litt sær flerbruksbil, er det nå en stilig SUV som gjelder.
Med ekstra bakkeklaring, romslig bagasjerom og 7 seter som standard, skal den friste familier på jakt etter noe annet enn en vanlig stasjonsvogn.
Et par ting vil imidlertid bremse noe på salgssuksessen.
Hva er nytt?
Denne gangen har vi testet 5008 med den største bensinmotoren – 1,6-literen som yter 165 hk. Den er faktisk en god del hvassere enn utgaven med 130 hk, hentet fra en tresylindret 1,2-liter.
0-100 km/t tar for eksempel 9,2 sekunder med testbilen, mens innstegsmodellen med bensinmotor trenger 10,4 sekunder.
Samtidig er oppgitt forbruk på 1,6-literen bare 0,06 l/mil høyere enn 1,2-literen: 0,58 l/mil vs 0,52 l/mil.
Hva er styrker og svakheter her?
En såpass stor bil, har godt av å få litt mer krefter. Men selv med 165 hk oppleves den ikke som spesielt kvikk. Det er egentlig bare såpass det bør være.
Koblet mot automatgirkassen jobber den imidlertid stille og effektivt i bakgrunnen.
Bagasjeplassen er gedigen, selv om de to bakerste setene stjeler noe plass. Her har du 780 liter til rådighet!
Andre seterad kan justeres i lengderetningen, noe som kommer godt med når de to bakerste setene skal brukes. Du kan også justere vinkelen på baksetene – og det er tre fullverdige seter i andre seterad. Alle disse setene kan justeres uavhengig av hverandre.
Store og gode klappbord kan felles ned foran de som sitter i baksetet – og det er en rekke smarte oppbevaringsplasser.
En av svært få svakheter er at den ikke er tilgjengelig med firehjulsdrift.
En annen er at den ikke er tilgjengelig med ladbar drivlinje.
Hva koster den?
5008 med dieselmotoren på 100 hk og manuell girkasse starter på 329.900 kroner.
Med 165 hk bensinmotor koster den fra 423.900 kroner. Testbilen har GT-line utstyrsnivå, som betyr mest utstyr. I tillegg har den en del ekstrautstyr, slik at det står 492.200 kroner på prislappen.
Om du gir beng i dieselhysteriet, kan du få den med 180 hk BlueHDI-motor. Den passer bilen veldig bra, med sitt lave forbruk og høye dreiemoment.
Hvem er konkurrentene?
Det er ikke så mange folkelig prisede modeller med sju seter. Skoda Kodiaq er imidlertid nærliggende å nevne. Den koster mer, men har til gjengjeld mulighet for firehjulsdrift.
Nissan X-Trail og Mitsubishi Outlander er også tilgjengelig med firehjulsdrift og syv seter.
Vil naboen bli imponert?
Nja, vi fikk en god del blikk etter den hvite testbilen med takboks. Designet er ganske likt som på 3008 – men med litt mindre særpreg over hekkpartiet.
På 5008 er det praktiske prioritert høyest.
Broom mener:
For en familiebil dette er! Joda, vi skulle gjerne hatt den ladbar, og helst med firehjulsdrift. Men skal du ha sju seter, masse plass og praktiske løsninger – og dessuten et stilig interiør med nær premium-følelse, er 5008 et godt alternativ til en gunstig pris.
Hvor ofte trenger du egentlig firehjulsdrift?
Hva mener eierne?
Vi har 277 vurderinger fra norske Peugeot-eiere i Brooms bilguide. Men foreløpig ingen om nykommeren 5008. I snitt får Peugeot-modellene 8,1 poeng av 10 av sine egne eiere.
Visste du at:
– Lillebror 3008 blir ladbar og får firehjulstrekk i 2018! Det er imidlertid ikke planer om å gi samme drivlinje til 5008 ...
– 5008 med 1,6-liters dieselmotor på 120 hk klarer seg med bare 0,42 l/mil
– Lanseringen av 5008 ble forsinket fordi interessen for 3008 var så stor
Motor: 1,6-liter, bensin Effekt: 165 hk / 240 Nm Forbruk: 0,58 l/mil 0-100 km/t: 9,2 sek. Toppfart: 206 km/t Bagasjerom: 780 liter / 2.150 liter Lengde x bredde x høyde: 464 x 190 x 164 cm Vekt:1.365 kg Pris: 492.200 kroner (165 hk GT-line)