Peugeot 207 fås i mange ulike versjoner. Du får alt fra den hissige tredørs RC-utgaven for den single og kjøreglade, til stasjonsvogn for dem med litt større plassbehov. SW Outdoor skiller seg fra vanlig stasjonsvognutgave ved at den har litt annen styling, en liten heving, delskinn og elektriske vinduer bak som standard.
Hvis du er av typen som setter kjøreglede synonymt med kvikke og sportslige egenskaper, er ikke 207 SW bilen for deg. Om du derimot synes toppen av lykke er en lettkjørt bil som frakter deg fra A til B på en behagelig måte, er det lite å utsette.
Dieselmotoren er sterk og girspaken sitter der den skal - det er en god oppskrift for avslappende kjøring. Det skader heller ikke at kupeen er bedre lydisolert enn mange av konkurrentene og at fjæringskomforten er god. Du har god sidestøtte i setene, men sitteputa kunne godt vært en smule lengre. Fra førersetet har du god oversikt til alle kanter.
Peugeot 207 SW Outdoor fås bare som forhjulstrekker, og den er bare hevet med to cm. Terrengegenskapene er derfor ingenting å skryte av.
Førsteinntrykket er viktig. Det spørs om du får jobben hvis du stiller opp på intervju med ugredd hår og en garderobe fra OL på Lillehammer. Du mestrer kanskje alle arbeidsoppgavene på en mesterlig måte, men først må du bli ansatt. 207 SW har noen av de samme problemene.
Interiøret etterlater et billig inntrykk.
Peugeot har vært rause med plasten, og finishen er langt fra best i klassen. Spesielt midtkonsollen og lokket over askebegeret slår oss som trist. Likevel, den fungerer helt greit som en liten familiebil. Panoramataket og instrumentene er elementer som trekker opp.
De to ytterste baksetene er gode, og med god plass til hodeplagg. Beinplassen i baksetet er ikke enorm, men så snakker vi tross alt om en relativ kort bil. Midtsetet er derimot kun for nødstilfeller.
Bagasjerommet er strengt tatt ikke så veldig stort; Skoda Fabia stasjonsvogn er for eksempel en del større. Likevel synes vi ikke det skal stoppe deg fra å vurdere bilen. Ta en titt på bilder fra 60-tallet, da vil du se at både Fiat 600 og Bobla duger i massevis som familiebil.
Dessuten er det todelte baksetet veldig lett å slå ned og gulvet blir paddeflatt. Peugeot har også fått plass til flere praktiske løsninger. Du finner bagasjekroker, et lite rom under bagasjeromsgulvet, hattehylla kan brettes for bedre tilgang, og bagasjeluka er todelt.
Franskmennene har lykkes med å lage en fin dieselmotor. Knatringen holdes på et lavt nivå og på mange måter minner karakteristikken om en bensinmotor. Bunndraget er ikke enormt, men fra 1500 o/min drar den jevnt hele veien opp til rødlinja. Vi ønsker oss bare sjettegiret som du finner i Peugeot 308 med samme motor.
Vi ser ikke bort fra at sjefdesigneren har en stor drøm om å dykke med blåhval, eller kanskje har de bare tenkt litt ekstra på fotgjengersikkerheten? Tør du gå ut i veien når det kommer et digert glefs seilende mot deg?
Bruken av plastpaneler kler bilen. Det gir et inntrykk av å være en mini-crossover. Dessverre kunne finishen vært noen hakk bedre. Hvorfor er ikke passformen på plastlista bedre rundt de bakre hjulbuene?
Et CO2-utslipp på 136 g/km er lavt. Det er samme utslipp som du får med 90-hesters utgaven av samme motor med partikkelfilter. Et lavt utslipp samsvarer med et lavt forbruk. Du blir ikke ruinert ved dieselpumpene når bilen bruker 0,52 liter på mila ved blandet kjøring.
Utstyrspakken på 207 SW Outdoor er god, så du trenger ikke å legge ut særlig mer enn startprisen på 270 800 kroner. Utover metallic lakk er testbilen utstyrt med fint lite ekstrautstyr.
Når minstemann er på plass, er det lite som står over ønsket om å ta vare på den lille tassen. 207 SW Outdoor er en trygg bil for småfamilien med blant annet høy score hos EuroNCAP, Isofix-fester, ESP og seks kollisjonsputer.
Her er det også særpreget design, lyst interiør og et lite knippe praktiske løsninger. Den er heller ikke lenger enn at den er enkel å lukeparkere. Men er du fortsatt singel, finnes det mer spennende biler til 270 000 kroner.
Du alltid har ønsket deg en bil som minner deg om første gang du så «Haisommer».
Du ønsker å imponere rånerne på din lokale stripe.
207 SW kler Outdoor-stylingen, og du får mye utstyr med på kjøpet når du velger denne utgaven fremfor SW Trendy med 1,4-liters dieselmotor. Prismessig skiller det rundt 60 000 kroner, som jo er mye penger. Likevel ville vi gått for Outdoor med 1,6 HDI med partikkelfilter og 109 hestekrefter. Det er en bedre bil å leve med, med lavere forbruk og forhåpentligvis mindre verditap.