TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2011 Peugeot 3008 1,6 Premium HDi EMG 112hk Combi-Coupè Diesel

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Ikke en ordentlig flerbruksbil, ikke en ekte SUV, men fortjener denne allikevel en plass i din garasje?

 Glem svære amerikanske firehjulstrekkere som bruker åtte liter på mila og kan kjøre opp Trollveggen med ti personer i baksetet samtidig som de trekker verdens største campingvogn. SUV er ikke hva det en gang var.

Bilen på bildene heter Peugeot 3008, og selv om Peugeot betegner den som en crossover, da mellom en MPV (flerbruksbil) og en SUV, så er den mest det siste.

Ikke fleksibel nok eller helt praktisk nok til å kvalifisere som en MPV? Ikke terrengbil nok til å kalle seg SUV?

Nå er det vår jobb å finne ut om dette crossover-kompromisset har noe i garasjen din å gjøre.

Testbilen er en Peugeot 3008 med en 1,6-liters HDi-motor og en elektrisk manuell girkasse. Bilen er utstyrt med Premium Pack utstyrspakke, og koster 315 100 kroner. Og nå skal du få møte den!

5 Kjøreglede

Nei, dette er ikke bilen du kjøper deg hvis du trenger et kjøretøy til ensomme utflukter grytidlige helgemorgener for bare å nyte den perfekte kombinasjonen mellom kjøretur og kjøreegenskaper. Da kjøper du deg en Mini Cooper S, eller en Ariel Atom.

Men med en kombinasjon av et fransk chassis som lett svelger unna alle de dumper og ujevnheter som blir kastet mot den av det norske veinettet, uten å krenge som en topptung seilbåt, så er dette oppsettet nærmest optimalt for en bil i denne klassen.

Den lille 1,6-liters dieselen på 109 hester har gått sin seiersgang i motorpressen, og den fortsetter å imponere ved å levere en kraft og et register som hører hjemme i høyere vektklasser. Det gir Peugeot 3008 det lille ekstra når det gjelder kjørbarhet.

Styrefølelsen er også god, bortsett fra én ting. Ved kjøring i sving på ujevn vei (les: vaskebrett) så slår det i rattet. Akkurat som det er slark et sted mellom rattet og forhjulene. Dette fenomenet finner vi på flere av Peugeots siste modeller, og DET MÅ RETTES OPPI! Det virker alt annet enn solid.

Testbilen er utstyrt med en EMG-girkasse. Det står for elektrisk manuell girkasse. Dette er hverken en dobbeltklutsj-girkasse som vi blant annet finner hos Volkswagen i form av deres DSG-girkasser, eller en ren automat som vi finner stort sett over alt i bilverden.

Her snakker vi en helt vanlig manuell girkasse, men som gires elektronisk ved at du beveger en hendel bak rattet.

BMW har et helt likt system de kaller SMG. Men forskjellen mellom BMWs SMG-system og Peugeot sitt EMG-system er at hos BMW så har de stokket om på rekkefølgen girene ligger i girkassen, for å sikre optimalt raske giringer. Giringene i Peugeot sine EMG-girkasser er alt annet enn optimalt raske.

EMG-girkassen har også en automat-funksjon der den tar seg av hele giringsprosessen. Men det er langt fra komforten en automatkasse kan by på.

Så vi ender opp med en manuell girkasse der du slipper å clutche, og som du kan sette i automatfunksjon når du ikke gidder å gire. Denne girkassen koster ikke mer enn rundt 6000 kroner ekstra, så jeg ville definitivt hatt den med på min bestillingsliste. Men prøv den først, og se om den faller i smak.

Uansett girkasse, Peugeot 3008 kommer til å gi deg mer kjøreglede enn det du forventer av en slik bil.

5 Interiør/plass

Peugeot 3008 er ikke helt ulogisk bygget på plattformen til Peugeot 308. Forskjellen er at hele karosseriet er høyere, som gir de med flosshatt enda bedre plass i vertikal retning, dessuten er karosseriet 13 centimeter lengre, som gjør at barna dine i baksetet kan vokse fem år mer i beinlengde i en 3008 kontra en 308. Men selv om baksetet kan skyves på i lengderetningen, så er det ikke overdrevent god plass til de nedre kroppsdeler.

Foran er plassen god og førerposisjonen meget god. Du sitter et sted mellom en vanlig personbil og en SUV. Med litt ekstra overblikk grunnet høyere sitteposisjon, men allikevel såpass lavt at du føler at du sitter i bilen og ikke oppå den.

I baksetet har du 432 liter du kan fylle opp med tomgods, og bagasjerommet er delt i to høyder med en plate. Den plata hadde nok blitt stående i garasjen for min del. Det er nemlig utrolig upraktisk å ha kjørt et sted, for så å finne ut at man trenger HELE plassen, for deretter å lure på hvor man skal gjøre av nevnte plate.

Skal vi trekke for noe er det to ting:

1) Franskmenn drikker ikke kaffe i bilen, de nyter den på café. I tillegg er franskmenn et av de mest stae folkeslag på planeten. Disse to faktorene i kombinasjon gjør at Dovrefjell kommer til å falle ned lenge før du finner en optimal koppholder i en Peugeot.

2) I Frankrike kjøper man biler på en helt annen måte enn i Norge. En Peugeot 3008 koster i Frankrike det samme som en sykkel i Norge. Det gjør at det er en langt større bruk-og-kast-mentalitet når det gjelder biler. Det betyr også at opplevd kvalitet ikke er like høyt prioritert, som igjen betyr at de henger litt etter de beste tyske innenfor dette fagområdet.

Bortsett fra dette er interiøret i en Peugeot 3008 langt fra det verste stedet du kan befinne deg, og klinker du til med et panoramatak til kun kr 5900,- så blir det enda hyggeligere.

6 Motor

Dette er en ekstremt bra dieselmotor som kan sloss jevnt med motstandere i langt høyere vektklasser.

Hadde jeg vært formann og sjef i Toll- og Avgiftsdirektoratet, ville jeg tatt med en Peugeot 3008 1,6 HDI på rullende landevei for å få målt at den faktisk kun har 109 hester. Jeg har nemlig en mistanke at det kan gjemme seg enda flere havregamp der inne.

I tillegg til at draget er overraskende bra, så fungerer det over et bredt register. Når forbruket i tillegg er nede på halvliteren, så er det en vinnerkombo!

3 Design

Det er ikke design vi i Broom.no legger mest vekt på når vi konkluderer en biltest.

Men her er en oppsummering av designet på Peugeot 3008:

1) Den ser topptung ut, og hjula står for langt inn under bilen.

2) Hekken gir bilen også et noe baktungt utseende.

3) Den gigantiske Peugeot-kjeften - som de når går bort i fra - ser nesten litt komisk ut. Som en munn med regulering.

Men i fargen Hvit Nacré, eller hvit perlemor som det heter på norsk, og panoramatak så retter du opp mye. Lakken koster 5900 kroner, som heller ikke er så inmari gæli.

4 Miljø/økonomi

Den billigste Peugeot 3008 med bensin starter på 288 800 kroner, men den motoren er en svett sak på 120 hester som trygt kan styre unna. Den billigste dieselvarianten er faktisk 2000 kroner billigere, og er et langt bedre alternativ.

Utstyrspakken Premeium Pack koster 20 laken, så du får handle etter lommeboka. Men skal du krysse av for ekstrautsyr, så anbefaler jeg hvit perlemor lakk, panoramatak og den elektrisk manuelle girkassa. Det kommer deg på 17 700 kroner, og da får du en tøff bil. Skal du ha et enda tøffere utseende slenger du på 5900 kroner til og får med 18 tommers alufelger. Det er en pris selv Sharif skal slite med å slå.

Verditap? Litt vanskelig å spå. Det begynner å bli mange biler i denne klassen, og på bruktmarkdet ønsker nok mange seg firehjulstrekk. Peugeot er heller ikke det som holder seg best, i alle fall hvis du skulle finne på å gjøre noe annet enn å bytte den inn hos en Peugeot-forhandler.

Konklusjon

Første gang jeg så Peugeot 3008 syntes jeg den var litt rar. En høy MPV-lignende farkost som var smalere i bunn enn på toppen, litt sånn båtaktig, og med den gigantiske Peugeot-kjeften jeg aldri har blitt helt fortrolig med. Ikke skjønte jeg konseptet heller. En litt upraktisk MPV, eller en SUV uten SUV-egenskaper?

Men jaggu! Denne bilen har faktisk en velfortjent plass i din garasje, for den er nok akkurat det en del norske familier trenger.

Peugeot 3008 har passe med plass, passe med fleksibilitet, passe med bakkeklaring, passe med komfort, passe med motor, passe forbruk og passe pris. For mange så er nok helt passe helt perfekt!

Totalt: 5/6

Prøv også

På Broom-forsiden nå