Fransk bilindustri har ikke akkurat jubeldager i Norge om dagen. Egentlig er det litt rart. For det er ingen tvil om at både Peugeot, Citroën og Renault etterhvert har mye bra å by på. Ikke minst på designsiden.
Peugeot er midt oppe i lanseringen av det som blir deres viktigste modell på en stund, nemlig Golf-konkurrenten og oppfølgeren til 308 - nemlig ... 308!
Jepp, det stemmer, navnet er det samme, rett og slett fordi Peugeot slapp opp for tilgjengelig "nummer". 309, som etter logikken skulle vært det nye navnet, er nemlig brukt allerede.
Men bilen er helt splitter ny den altså. Og hvis du gir den ikke én, men to sjanser, så kan det fort være at du lar seg sjamere.
Her får du masse nyttig informasjon om brukt Peugeot
Krymper
Pegueot er ikke redde for å gå litt utradisjonelle veier. Og mens de fleste andre biler vokser seg større og større, har Peugeot gjort 308 mindre.
Den har for eksempel blitt tre centimeter kortere enn utgående modell - og måler 4,25 meter.
Og dette er bare et av flere eksempler på at Peugeot går sine egne veier. På godt og vondt.
Bli med på test - og se hva vi fant ut etter en uke bak rattet med både dieselmotoren på 115 hk og bensinmotoren på 125 hk.
Lest testen vår av Peugeot 3008 her
Prøv også:
VW Golf:
Svært vellaget - høy kvalitetsfølelse og mye utstyr
Volvo V40
Populær og litt annerledes svenske
Bil: Peugeot 308 Type: 1.6 e-HDI / 1,6 THP Motor: Diesel Effekt: 115 hk/270 nm 0-100 km/t: 10,2 sek. Forbruk: 0,37 l/mil Bagasjerom: 420 liter Pris: Fra 277.000 kroner Pris testbil: 321.700 kroner |
Bil: Peugeot 308 Type: 1,6 THP Motor: bensin Effekt: 125 hk 0-100 km/t: 8,9 sek. Forbruk: 0,56 l/mil Bagasjerom: 420 liter Pris: Fra 271.000 kroner Pris testbil: 323.800 kroner |
Er dette den perfekte Norges-bilen?
Ettersom bilen er mindre, er det kanskje ikke overraskende at den også er lettere. 140 kilo vekttap er en formidabel slankekur. Lavere vekt kan blant annet bidra til bedre kjøreegenskaper.
Peugeot 308 ligger ikke spyttet på veien. Men den byr på en god blanding av komfort og sportslighet - med mest vekt på komfort, slik de fleste ønsker det.
Bilen går både stille og behagelig. Sportssetene er også gode - og gir fin stidestøtte og stabilitet. Særlig har vi sansen for de som har alcantara i midten. I disse sitter vi enda mer stødig, og i tillegg er det ikke like kaldt på vinteren.
Vi merker oss imildertid noen litt uvanlig høye smell nå vi forserer skarpe humper, her gjelder det å være beredt.
Interiøret er kanskje den biten av bilen som setter flest på en prøve. Og dette er også bakgrunnen for at vi sier at bilen gjerne trenger to sjanser. For det er noen litt uvante løsninger her, som i starten kan være litt irriterende.
Peugeot bygger videre på det vi alt har fått se i lillebror 208. Instrumentene er plassert høyt opp på dashbordet, for å være mest mulig i synsfeltet til sjåføren. Det er også et veldig lite ratt, nesten som i en gocart.
Men, som med 208, kan det være litt vrient å få stilt inn ratt og sete slik at du får med deg alt av informasjonen i instrumentpanelet.
Når du har fått justert og finstilt alt, så går det som regel greit. Det er bare en litt uvant løsning - som krever tilvenning.
Ellers er det en stor 9,7" touchskjerm som styrer alt alt - fra stereoanlegg og klima til kjørecomputer og navigasjon. Siden den tar seg av alle disse funksjonene, er det omtrent ikke nødvendig med andre knapper på dashbordet. Dermed ser det ryddig ut rent ut.
Forresten liker vi den adaptive cruise controlen - men igjen, å bruke den krever en hel del tilvenning. Styringen av denne er lagt til en fjernkontroll som er skjult bak rattet, med masse knapper og brytere. Ikke så intuitiv og oversiktlig som mange andre gjør det.
I tillegg til å være kortere, er den nye modellen hele seks centimeter lavere enn utgående modell.
Likevel er plassen bedre. Faktisk imponerende mye bedre. For eksempel er bagasjerommet nå kapabelt til å svelge unna vesentlig mer enn forgjengeren! Det rommer nå hele 420 liter.
Ikke bare er det en stor forbedring - det er også nesten 40 liter mer enn nye VW Golf!
Baksetet er ikke et sted voksne vil sitte veldig lenge om gangen, i alle fall ikke om du er litt høyreist. Her er takhøyden nemlig overraskende lav - kanskje skyldes dette glasstaket. Uansett, undertegnede med sine 190 cm kunne ikke vært baksetepassasjer lenge i denne bilen ...
Vi har altså kjørt bilen både med diesel og bensinmotor. Begge fungerer fint. Bensinmotoren er kjappest - med sine 125 hk.
Den fikser 0-100 km/t på 8,9 sekunder. Det er raskere enn tilsvarende motorisert Golf - som trenger 9,3 sekunder på samme øvelse.
Du har bra med moment og motoren går stille og behagelig.
Dieselen er svakere og tregere - det viser tallene på papiret - men den kjennes faktisk vel så pigg ut i det virkelige liv. I alle fall ved vanlig småkjøring.
Først når du kommer på motorveihastigheter, eller forsøker deg på en forbikjøring, merker du at den slipper opp for krefter raskere enn bensinmotoren.
0-100 km/t tar 10,2 sekunder. Men det er likevel et halv sekund kjappere enn tilsvarende priset Golf. Slett ikke verst!
Dieselen er vår favoritt - også fordi den er imponerende effektiv. Med et CO2-utslipp på bare 95 g/km - og blandet forbuk på 0,37 l/mil er den bedre enn konkurrentene også her.
Her synes vi Peugeot har lykkes veldig godt. Særlig er bilen pen i perlemot hvit metallic-lakk. Det tas ingen veldig vågale eller kontroversielle grep. Her er det trygt, tradisjonelt og til tider tøft.
Det er ikke flust av små lekre detaljer eller kreative krumspring - men pent, ryddig og elegant.
Hekken ser kompakt og sportslig ut, og de nye LED-lysene både foran og bak er både moderne og stilige.
Innvendig liker vi det minimalistiske interiøret. Det er ryddig og oversiktlig. Men skulle ønske at infotainment-skjermen var enda lettere å bruke og bli kjent med. Noen vil nok la seg skremme/irritere av at du må ta en del tastetrykk for hver ting du skal gjøre.
Det store glasstaket som er i begge testbilene gjør cupeen lys og trivelig.
Vekttapet bidrar til at en kan vise til et klasseledende CO2-utslipp på bare 95 gram/km. Og dieselmodelllen vi prøvde, med 115 hk, er rett og slett supereffektiv. Den klarer seg med bare 0,37 l/mil - og det er faktisk mindre enn VW Golf har med sin 1,6 TDI med 105 hk. Altså: Større motor og bedre ytelser hos Peugeot, men likevel lavere forbruk!
Med bensinmotor er ikke forskjellene like fordelaktig sammenlignet med Golf. Forbruket er 0,44, som såvidt er over 1,4-liters Golfen på 122 hk.
Prisene er gunstige uansett - både dieselen og bensin er billigere enn sammenlignbare modeller signert bestselgeren til VW.
Peugeot byr dessuten på en hel del utstyr i Allure-versjonen - som intelligent cruise control som justerer farten etter bilen foran, keyless go, DAB, bluetooht og 9,7 toms skjerm, sportsseter, regn og lyssensor.
Du får ganske enkelt mye bil for pengene.
Peugeot har laget en bil som bør friste mange. Utfordringen er at enkelte ting vil kreve litt tilvenning. Nordmenn er ofte vanedyr, og litt skeptiske til de som tenker litt annerledes. Og Peugeot tenker litt annerledes - ikke nødvendigvis dårligere.
Prisene er veldig konkurransedyktige - og da særlig med dieselmotoren på 115 hk. den er både billigere enn Golf, et halv sekunder raskere til 100 km/t, har bedre plass og lavere forbruk.
Det største problemet er kanskje at noen ikke velger å gi den nok sjanser - slik at bilen får tid til å vise seg fram på en ordentlig måte ...
Du vil ha alt ved det "samme gamle", liker å tenke nytt og vil ha mye for pengene
Du vil ha alt ved det "samme gamle"