Finn biler og biltester

2010 Peugeot 407 1,6 HDI PDF ST Sport SW Stasjonsvogn Diesel

Test: Peugeot 407 1,6 HDi SW: Behagelig franskmann

Stasjonsvognutgaven av Peugeot 407 bryter lange og stolte tradisjoner – på godt og vondt. Vi har testet Peugeot 407 SW Sport 1,6 HDi.

403, 404, 504, 505 og 406. Nei da, denne lange rekken med tall er ikke begynnelsen på en ligning med ukjent X og Y. Det er tidligere Peugeot-modeller hvor stasjonsvogner med kjempeplass var en svært viktig del av merkets identitet. Disse bilene var imidlertid sjelden noen estetisk nytelse. Med 407 ville Peugeot snu på dette, og prioriterte sprekt design framfor stor plass. 407 er også modellen som for første gang skulle vise vei med helt nytt formspråk, og dermed identiteten for løvefamilien de kommende årene. Den framtredende haikjeften er selve symbolet på nye Peugeot.

4 Kjøreglede

Det første som slår meg når jeg entrer kupeen er at dette ikke er en ny bil. Kanskje ikke så rart, for vi så den første gang i 2004. Men aldrende layout behøver ikke bety at bilen er dårlig. Setene i delskinn er kjempegode, plassen er raus og med elektrisk justering er det ikke noe problem å finne en god sittestilling. Sidestøtten er også bra, særlig for ryggen.

Kjøreegenskapene kombinerer det sportslige og komfortable på en bra måte. Styringen er imidlertid ikke helt på nivå med kjøreegenskapene ellers (til det er den litt for ullen), uten at det er noe stort problem.

Motoren i testbilen er en 1,6-liters diesel på 109 hk. Det høres ikke mye ut, men den passer bilen – og ikke minst norske avgifter – godt. Når du først har kommet opp i landeveisfart, har den drag nok til at du stort sett kan la girspaken være i fred.

3 Interiør/plass

Plassen i forsetene er allerede beskrevet som god. Bakseteplassen er derimot langt fra overdådig, men akseptabel. Bagasjerommet er heller ikke klassens største, og er faktisk 100 liter mindre enn i forgjengeren 406. Til og med Peugeot-lillebror 308 har vesentlig større bagasjeplass enn 407. Innlastingshøyden er relativt lav, sideveggene rette og det er god bredde i bagasjerommet – slik at plassen lett kan utnyttes effektivt.

407 SW er heller ikke spesielt god på fleksibilitet. Det er en litt gammeldags løsning, hvor seteputene må opp og fram før du kan legge ned bakseteryggen. Bakluka er todelt og du kan åpne bare vinduet når det er behov for det. Surrekroker og praktiske smårom finnes ikke. Et praktisk 12 volt uttak til kjølebag osv. er imidlertid på plass.
Baklukeåpningen går et stykke inn på taket og vanskeliggjør montering av skiboks.

4 Motor

Motoren er en drivstoffgjerrig 1,6-liter diesel på 109 hk/240 Nm. Den er ganske treg på 0 til 100-sprinten – som tar 13,7 sekunder. Når du har kommet opp i fart, oppleves den imidlertid sterk og fleksibel nok. Det går greit å hente seg opp igjen fra 1250 o/min på femte gir. Kort glødetid ved kaldstart og myk, stille og vibrasjonsfri gange uansett turtall er også pluss på motorsiden. Og den nøyer seg med et dieselforbruk på 0,56 l/mil ved blandet kjøring, noe som er bra.
Girkassa er manuell og har fem trinn. Den passer motoren svært godt og bidrar i høy grad til at den – tross alt – beskjedne kraftpakka kan utnyttes godt.

5 Design

Peugeot 407 er rett og slett litt annerledes. De særeste kjennetegnene er haikjeften og det massive overhenget foran, samt den panoramaliknede bakruta/bakre sideruten. Det er fortsatt en pen bil med elegant linjeføring. Frontruta er stor og sterkt skrånende, og sammen med glasstaket som testbilen er utstyrt med, blir det mye lys og dermed stor romfølelse.

Bilen er delikat innvendig. God finish og bra materialkvalitet, samt pent avstemte farger bidrar til det. Instrumenter med hvit bakgrunn og plastdeksler på dørtrekk og dashbord med noe som ser ut som kloning av aluminium og kevlar, understreker det litt sporty uttrykket. Et enkelt og billig triks som fortsatt funker.

4 Miljø/økonomi

Peugeot har aldri vært merket med høyest annenhåndsverdi. Men en godt utstyrt stasjonsvogn med dieselmotor vil nok være en rimelig og kurant bil, også som brukt.

Drivstoffkostnadene er lave og servicekostnadene er omtrent på gjennomsnittet. Peugeot 407 har aldri toppet noen «minst feil-statistikk», og på de første årgangene var kvaliteten ujevn.

Lavt dieselforbruk gir også hyggelige utslippstall. CO2-utslippet er på 140 g/km og gjør denne bilen til et av de mest utslippsvennlige alternativene i denne klassen. Partikkelfilter er standard i 407 med dieselmotor.

Konklusjon

Det merkes at 407 har fått noen år på baken, men den har fortsatt mye å by på – dersom plass og fleksible løsninger ikke står øverst på prioriteringslista. 407 er forholdsvis miljøvennlig og med fleksibel motor. Sammen med god kjørekomfort og gode seter, er dette dens sterkeste kort. Du får selvfølgelig også med deg brukbart med bagasje. Designmessig henger den fortsatt med, så vidt. Motoren gjør at prisen blir såpass lav at det absolutt er en bil du bør vurdere i dette segmentet – hvis du da ikke MÅ ha siste nytt innen design og tekniske nyvinninger.

Totalt: 4/6

For deg

Design og komfort er minst like viktig som stor plass og praktiske løsninger.

Ikke for deg

Du liker å briefe med siste nytt på bilfronten.

Vårt førstevalg

1,6 HDi er slett ikke et dårlig valg. Motoren duger 99 prosent av tiden. Gå for en SW (som betyr stasjonsvogn på Peugeot-språket), gjerne i ST Sport-utgave og med glasstak. Da får du utstyret som setter prikken over i-en og som gjør bilen til en velkledd, elegant og sjarmerende franskmann.

Prøv også

På Broom-forsiden nå

Antall visninger