TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2011 Peugeot RCZ 1,6 THP 156 hk Coupè Bensin

Test: Peugeot RCZ 1,6 THP

En helt uvanlig coupé - og den er slående lik en gammel klassiker!

 Da jeg var med Henning Solberg til Rally Sverige i 2004 - og han debuterte i Peugeot 206 WRC med en sjetteplass - så var det én ting som overrasket meg stort. Ikke Hennings framfart - jeg visste at han kan kjøre bil - men mekanikernes framfart i lunsjen. De drakk nemlig vin!

Jeg vet ikke hvor mange ganger du har vært rallymekaniker, men vi kan vel for ordens skyld repetere at det krever et visst fokus. Et fokus man ikke åpenbart assosierer med å ta et par velfylte rødvinsglass til en utvidet lunsj med både forrett, middag, ost og dessert.

Men allikevel var mekanikerne i Bozian-teamet som driftet bilen til Henning ansett for å være de beste og raskeste i VM. Og med vinen og den gode maten - de som nøt de desidert beste lunsjene.

Det er litt sånn jeg tenker med Peugeot RCZ. Det må ha vært et veldig hyggelig lunjsmøte. Kanskje skulle de diskutere nok en praktisk familiebil til en god pris, men så kom maten og vinen på bordet!

Inspirasjonen tok den ene etter den andre, og snart ble den praktiske bilen kastet ut til fordel for en sportscoupé - og hvorfor ikke hive inn en hyllest til designlegenden Zagato i samme slengen!?!

Det må ha vært sånn det foregikk - det finnes nemlig ingen logisk grunn til at Peugeot lager denne bilen, men vi er veldig glade for at de gjør det. Les hvorfor:

 

Sikkerhet/EuroNCAP:
Ved tidspunktet for testen var Peugeot RCZ fortsatt ikke testet av EuroNCAP, men Peugeot hevder seg som regel godt i disse testene - og det er all grunn til å tro at også RCZ skal få et godkjent resultat.

5 Kjøreglede

Det er morsommere å kjøre en treg bil fort - enn en rask bil tregt, er det noe som heter. Peugeot RCZ havner litt mellom to stoler.

Bilen har en forholdsvis hverdagslig plattform, men på kjent fransk måte har chassiset blitt tunet til stilmessige toppoeng.

Denne bilen er rett og slett mer kompetent enn det den har lov til å være.

Vi testet den med en 1,6-liters turbomotor på 156 hester. Denne motoren er langt fra nok til å skremme eller utfordre chassiset på denne bilen. Sant og si hadde den klart både 100 og 200 hester mer.

Men allikevel kan du finne nytelse bak rattet i RCZ. Chassiset er bra, og opplevelsen av at du kjører en helt spesiell bil drar opp helhetsinntrykket der du stirrer ut gjennom den lave frontruta. Men vi kunne ønsket oss en enda mer involverende kjøreopplevelse. Og vi tror løsningen faktisk blant annet kunne vært å bestykke den med litt smalere dekk.

4 Interiør/plass

Bakseter i en bil som denne er for nødseter å regne, så de skal få lov til å by på dårlig beinplass selv for personer med ben amputert fra kneet og ned.

Hele interiøret får en spesiell følelse av den lave frontruta. Som i en Mini blir omverden innrammet på en mer definert måte enn i mange andre biler - og det liker vi.

Vi kunne allikevel tenkt oss et enda mer særpreget interiør - slik at det stod mer i stil med eksteriøret.

Vi skjønner at det koster penger å ta fram helt egne støpeformer til knapper, dashbord også videre. Men vi skulle allikevel gjerne sett noe enda mer individuelt, og tror at et mindre, og mer sportslig ratt kunne vært et bra sted å begynne.

To små minus skal interiøret få. Sikten blir ganske hemmet hvis man har informasjonsdisplayet i åpen stilling, og klokka i midtkonsollen som skal ligne en kronograf virker billig. Men alt i alt er dette et bra sted å være på biltur.

4 Motor

Denne motoren finner vi i flere forskjellige biler, fra flere forskjellige merker - og den pleier å imponere.

Men i 156-hesters-versjon i RCZ så blir den litt for pinglete.

Dette er en sportscoupé med meget gode chassisegenskaper, så både effekt og moment blir i minste laget. Det kan man løse ved å gå for en annen versjon. Dieselen på 163 hester og med 340 Nm har fått mye skryt.

Men er det utseendet som er viktigst, så er prisen med denne motoren veldig bra, så det blir ettersom hvordan man prioriterer.

5 Design

Ser du det? Hvilken bil denne ligner på? Audi TT? Nei! Nå får du gi deg - den blir for enkel!

Joda, Peugeot RCZ har definitivt litt TT over seg, men det er en annen tysk bil den ligner mye mer på - en gammel klassiker.

Ser man på den lange hekken, de markerte humpene over bakhjulene, proporsjonene med den lille coupeen, den avrundede fronten. Vi i Broom er faktisk litt overrasket over at det ikke er et Volkswagen-emblem i fronten.

I tillegg til å ha noen markante opphøyninger på taket, som tidligere var et kjennetegn på biler designet og produsert ved den italienske karosserifabrikken Zagato, så tar RCZ opp noen gamle linjer og noen gamle proporsjoner fra kult-bilen Karmann Ghia. Og det er selvfølgelig den den ligner på!

Spesielt med prisen i tankene får du virkelig en bil som skiller seg ut. Og med Zagato-humper og Karmann Ghia-design så er det ingen tvil om at Peugeot prøver hardt. Hadde man tatt det ned 10 prosent så kunne det blitt perfekt!

5 Miljø/økonomi

Med en pris på 370.000 kroner vil vi i Broom våge å påstå at Peugeot RCZ er mye bil for pengene. Den nærmeste konkurrenten blir kanskje Audi TT, og den starter på 417 000 kroner.

Med dette utseendet så bør også andrehåndsverdien være bra. Peugeot kan være veldig opp og ned når det gjelder priser på brukt, men ettertraktede modeller holder seg høyt, og denne kan bli en slik. Vi i Broom tipper nemlig at RCZ skal vekke ha-begjær i mange år fremover.

Når det gjelder miljø så ligger utslippet på 155 gram per kilometer på den testede modellen. Det er ikke direkte Bellona-grønt, men heller ikke BP-svart, så vi ender på "godkjent."

Konklusjon

En kjempetøff coupé til en god pris med ok ytelser - slik kan man oppsummere Peugeot RCZ.

Og hvis det er slik jeg sier at det er vin på et lunsjmøte som har ført til at denne glade bilen har nådd produksjon, så bør det være fast takst på lunsjmøtene framover!

Totalt: 5/6

Prøv også

På Broom-forsiden nå