Hva er dette?
Vi har fått prøve det som kanskje er Peugeots lekreste modell akkurat nå: CRZ i fornyet utgave.
Coupeen skal være et alternativ til Audi TT – og vise at Peugeot ikke har glemt hvordan de lager en sportslig bil.
Utseendet er, etter vår mening, innertier. Den så bra ut før også – men faceliften har virkelig tatt den et steg videre. Vi har dessuten fortsatt sansen for buene/kuplene på taket. Det gir særpreg – og ser knalltøft ut.
Bilen oser sportslighet – og skiller seg ut i trafikken. Du må tåle noen lange blikk.
TEST: Denne designbomben er mye billigere enn mange tror
Hvordan er den å kjøre?
Akkurat som før tåler RCZ å bli kastet inn i svingene – uten å miste fatningen. Den er fint balansert og lett å kjøre aktivt.
Forhjulstrekk er et lite aber på en slik bil – dette får vi ikke gjort så mye med.
De litt harde setene, med god polstring og støtte på sidene, passer bilen godt. Men kan nok bli i overkant harde på lange turer.
Understellet er justert noe i forhold til dagens modell – uten at vi skal påstå at vi merket voldsomt stor forskjell. Det er imidlertid en bil som absolutt går an å presse litt i svingene.
Som den forrige er det litt mer støy fra dekkene enn vi setter pris på i coupeen. Kanskje skyldes det de store 19" felgene.
En annen lyd vi imidlertid fint kan leve med, er den småfrekke snerringen fra eksosanlegget. Den er faktisk så diskret at vi skulle ønske det var litt mer.
Peugeot har nemlig gjort en ypperlig jobb med å sørge for at lyden ikke er påtrengende ved normal kjøring. Det er bra, for all del. Men selv når du gir motoren litt turtall er det ikke mer godlyd enn det absolutt må være – og hvis du digger litt grov brumming er det litt dumt.
LES OGSÅ: Peugeot RCZ: – Er dette en skikkelig sportsbil?
Finest utenpå eller inni?
Vi liker det designmessige løftet CRZ har fått. Nye, mørkere og sintere lykter foran, mer aggressiv grill og hekk og nye baklykter bidrar til å skille den fra utgående modell.
I tillegg har testbilen tøffe 19" felger, carbontak og såkalt black pakke – som inkluderer både speil, takbuer, bremsekalippere og grill er sorte. Det matcher resten av utseendet meget bra. Ser sint og sporty ut.
Interiøret er også stilig og elegant. Sportsseter, skinntrukket, tykt ratt og aluminiumspedaler understreker det sportslige også på innsiden. Den lave frontruta gir deg følelsen av å kjøre noe litt spesielt – og det er jo alltid hyggelig.
Det sorte interiøret kunne trengt litt mer kontraster og/farger - dette blir litt mørkt og tungt.
Det er litt synd at det ikke er vanlig multifunksjonsratt, men i stedet knapper som er skjult bak rattet. Det krever mer tilvenning – og har ikke alle funksjonene du forventer.
Her burde en gjort det samme som i 208 GTI – med tradisjonelle knapper godt synlig på rattet.
Infotainmentsystemet er heller ikke optimalt. De fleste funksonene er ganske kronglete, selv om dette naturligvis også er en vanesak.
Dette bør du vite om konkurrenten Audi TT
Hvordan er plassen?
Her er det ingen endringer fra sist – og det er egentlig helt greit. Baksetene fungerer riktignok bare for små barn, men utover det er plassen overraskende god.
Bagasjerommet svelger 320 liter – og det er slett ikke verst i en bil med såpass sportslig design.
Foran er det mer enn nok plass å boltre seg på – så lenge du ikke skal ta hensyn til benplassen til de som sitter i baksetet i alle fall.
Mest overraskende er det kanskje at denne bilen, som ser så lav ut, faktisk har svært god takhøyde for de to i forsetene. Selv undertegnede, med sine 190 cm, finner seg fint til rette bak rattet.
Les vår test av RCZ med dieselmotor her
Går den bra?
Nja, egentlig ikke. Jeg kjørte RCZ med dieselmotor for akkurat to år siden, og syntes faktisk at den var litt piggere. Papirene viser imidlertid at den i realiteten går tregere. Bakgrunnen er nok at dieselmotoren har mer å gi på lavt turtall. Det kjennes ut som den har mer krefter i det turtallet du bruker mest.
Dessuten er det ikke sånn at den "nye" bensinmotoren virkelig våkner til liv under litt tøff behandling heller. Jo da, den tåler fint å bli presset litt på turtallet, men det blir mer slitsomt enn moro. Dessverre.
Her vil nok motoren på 200 hk gjør en mer underholdende jobb. Den gjør 0–100 km/t på 7,5 sekunder – men så er også startprisen 80.000 kroner høyere. Så denne blir neppe en storselger.
Du kan fortsatt få den med diesel – 163 hk. Denne bruker 8,2 sekunder til 100 km/t – men du har altså mer tilgjengelig kraft i det turtallsområdet du bruker mest ...
Det skal dessuten sies at RCZ også kommer i en verstingversjon også. Nemlig RCZ-R med 260 hk. Og da begynner nok kreftene virkelig å matche utseendet bedre. Men så var det dette med avgifter og slikt tull da... Foreløpig ligger ikke denne inne i prislisten til Peugeot Norge en gang.
Forbruket på testbilen er oppgitt til 0,64 l/mil.
Pluss: Lekkert design
Minus: Litt for treg
Les vår test av Peugeot 407 Coupe her
Og hva er konklusjonen?
Peugeot prøver hardt med RCZ – og på design og utseendemessig utstråling synes vi de treffer. På dette området har også bilen fått et betydelig løft i forbindelse med faceliften.
Kjøreegenskapene er også gode. Så gode at testbilen blir for "veik". Her skulle vi hatt 200, eller ALLER HELST 260 hk. Da hadde den også levd opp til forventningene.
Du kan lure naboen til å tro at du har kjøpt en mye dyrere bil, ettersom RCZ starter på rimelige 369.000 kroner. Men du lurer ikke deg selv – vi garanterer deg mye mer moro i for eksempel splitter nye 208 GTI.
Bil: Peugeot RCZ Motor: 1,6 THP Effekt: 156 hk/240 nm 0–100 km/t: 8 sek. Bagasjerom: 320 liter Forbruk: 0,64 l/mil Pris: Fra 369.000 kroner Pris testbil: 452.200 kroner
|
LES OGSÅ: Denne er både billig og morsom