Tidligere i år var vi i Broom på plass i Cape Town for å teste Porsche Panamera Hybrid. Denne gangen har vi fått hendene på toppmodellen – Hybrid Turbo S – og kan endelig teste den på norske veier.
Jeg skal ikke legge skjul på at dette er en bil jeg har ventet lenge på å få kjøre.
Første generasjon av Porsche Panamera var da den ble lansert en særdeles kontroversiell bil. Ikke bare var den et langt steg bort fra sportsbilen 911, den hadde også et design som var sterkt polariserende: Enten digget du det, eller så hatet du det. Og det er neppe en overdrivelse å si at det var mange i den siste gruppen.
Men tross alt, en bil som vekker følelser, enten positive eller negative, er uansett bedre enn biler man er likegyldige til.
Panamera hadde helt klart livets rett. Det har historien vist. I fjor lanserte de andre generasjon. Også denne vekker følelser, men her er designjuryen langt mer samstemt: Den har blitt lekker!
I Norge er det dessuten ekstra interessant at du får den i TO versjoner som ladbar hybrid. Ekstra-ekstra interessant er det at den ene av disse er fullstendig galematias – med 680 hestekrefter!
Hvordan er den å kjøre?
Under testingen av den "vanlige" hybriden i Cape Town, var det merkbar overgang mellom ren elektrisk kjøring til hybrid. Bremsen nølte også litt innimellom. Den gangen fikk vi beskjed om at det var fordi vi kjørte preproduksjonsmodeller, og at dette vil bli fikset på kundebilene.
Heldigvis har testbilen vi har nå, ingen spor av rykkingen vi merket den gangen.
Komfortsetene i testbilen er ganske enkelt noe av det bedre du kan få tak i. De klemmer på alle de riktige stedene. Og massasje er selvsagt bare et tastetrykk unna. Det samme er varme og kjøling, om du skulle trenge det.
Startbryteren er tradisjonen tro på ”feil” side av rattet. Og i 2017 er det ikke noe nøkkelhull, lenger. I stedet er det en stor bryter som ligner på en nøkkel.
Når du vrir den, kommer det ikke bulder og brak, slik du gjerne forventer av en Turbo-modell fra Porsche. Du hører ingenting.
Skal du ha lyd, må du vri menyhjulet på rattet over på S, for Sport. Da vekkes den illsinte bensinmotoren.
På veien er det nesten bisart hvor flatt denne bilen ligger gjennom svingene. Den krymper rundt deg når du legger inn Sport eller Sport +. Men som en 911 er det ikke. Panamera er tross alt en diger bil – med en egenvekt på drøyt 2,4 tonn. Det er rundt 500 kilo mer enn en Panamera Turbo.
Alt dette tatt i betraktning, er det imponerende at de klarer å gjøre bilen så smidig som den er. Mye av grunnen til det er et helt nydelig adaptivt understell, differensialsperren som sikrer et episk fraspark ut av svingene – og keramisk bremser som lugger så det kjennes ut som magen skal knuse ribbeina. Dessuten har testbilen firehjulsstyring. Sistnevnte gjør en betydelig forskjell – og koster 18.800 kroner ...
Hvordan er plassen?
Panamera er en stor bil. Hybrid Turbo S er utstyrt med bare to bakseter. Men de som sitter der, har det til gjengjeld veldig, veldig komfortabelt. Det er god plass til bena. Takhøyden er det som eventuelt kan by på litt utfordringer for noen, men da snakker vi de av oss som er 190 cm eller mer.
Hvis du mot formodning skulle synes plassen er snau, kan du jo gå for Executive-utgaven, med forlenget akselavstand. Da må du imidlertid punge ut rundt 67.000 kroner ekstra ...
Bagasjerommet er på 405 liter. Her er det batteripakken som krever plass. En vanlig Panamera har nemlig 495 liter til rådighet.
Når ryggen på baksetene legges ned, øker volumet til 1.245 liter, men lastekanten er rimelig høy.
Strengt tatt kunne en naturligvis forventet mer plass i en bil på over 5 meter, men akkurat dette er jo heller ikke førsteprioritet hos Porsche...
Finest utenpå eller inni?
Interiøret er der du merker den største endringen fra forrige generasjon. Midtkonsollen er riktignok bygd opp på samme måte, høy og bred. Men antall fysiske knapper er sterkt redusert. Dashbordet domineres av en skjerm hvor det er lagt stor vekt på å gjøre alt så ryddig og pent som mulig. Og det har en lykkes med! Ja, vi skulle helst hatt menyhjul/knapper i stedet for touchskjerm, men dette fungerer også godt.
Visuelt skiller Turbo-modellen seg blant annet ut ved å ha tidenes spoiler på bakluka. Den er tredelt, og ser ut som noe hentet rett fra ut fra Transformers! Ikke elegant, men en herlig følelse å se den utfolde seg når du kjører!
Utover det er designendringene svært diskret. Litt modifiserte fangere og fire enderør gjør at kjennere vil vite hva det er snakk om.
Instrumentene er en blanding av digitale og analoge. Vi liker at Porsche holder fast på en tradisjonell turteller i midten. I vinduene rundt kan du i stor grad tilpasse innholdet. Vinduet til venstre kan for eksempel vise kart, kjørecomputer, g-kraftmåler og nattsyn-kamera.
I baksetet på testbilen er det intet mindre enn TRE skjermer. der to store underholdningsskjermer festet til baksetene inkluderer internett (32.900 kroner). YouTube var en stor suksess for gutta i baksetet da vi ble stående i kø i nesten to timer.
Går den bra?
Herre, min skaper, ja! Elmotoren alene byr på 136 hk, og kobles sammen med en 4-liters V8er med to turboer. Totalt er den såkalte systemeffekten 680 hk / 770 Nm. Skulle holde det ... Kraften er dessuten tilgjengelig helt fra bunnen av, takket være elmotoren.
Porsche har naturligvis launch control. Her får du firehjulsspinn på tørr asfalt – selv med 21" felger og 325-bredde på dekkene bak! Snakk om partytricks. Voksne hyler av skrekkblandet fryd – barn hyler av glede. Dette går kort og godt fælt! 0-100 km/t: 3,5 sekunder.
Sportseksosanlegget bidrar til å gjøre opplevelsen enda mer mektig. Den ekstra fyldige lyden koster imidlertid 35.500 kroner, bare så det er sagt.
Slippes alle tøyler er denne god for fart nord for 300 km/t …
Selv om du bare kjører på elmodus, har du faktisk et pent lite fraspark. Den elektriske rekkevidden er forresten mer enn godkjent. Offisielle tall er 52 kilometer. Norsk høst, med et par minusgrader, tillot oss opp mot 40 kilometer uten utslipp. Det er meget bra.
Fullt batteri tar fire timer på vanlig 230V/16A-kontakt.
På langkjøring skjer det raskt noe med forbruket. Men selv etter 100 kilometer, var forbruket høyst respektable 0,67 l/mil.
Hva du ender på avhenger naturligvis av bruksmønster. For å si det sånn. En rask sjekk av kjørecomputeren avslørte langtidsforbruk på godt over literen. Noe sier oss imidlertid at kjøpere av denne bilen bryr seg katta om hvor mye suppe den trenger ...
Konklusjon:
Denne bilen har alt, bortsett fra boblebad og helikopterlanding.
Porsche har dessuten beholdt tiltrekningskraften, noe vi fikk dokumentert på old boys-trening. Da jeg fristet med å plukke opp de andre i en Porsche det stod Turbo S på, ble det rekordbra oppmøte – og samtidig god anledning til å teste bilen med voksne i baksetet.
Så skal det sies at til den prisen, så BØR den saktens levere alt, også. Vår bil nærmer seg fort en prislapp på 2,5 millioner kroner, takket være ekstrautstyr til over 460.000 kroner!
Skal vi sette fingeren på noe, må det være at den hadde vært enda litt mer praktisk som stasjonsvogn. Porsche har naturligvis løsningen på det også. Den har det klingende navnet Panamera Sport Turismo Hybrid Turbo S.
Motor: El + V8 bensin
Effekt: 680 hk / 770 Nm
0-100 km/t: 3,5 sek.
Toppfart: 310 km/t
Forbruk: 0,29 l/mil
Bagasjerom: 405 / 1.245 liter
Vekt: 2.410 kg
Lengde x bredde x høyde: 519 x 193 x 143 cm
Pris: Fra 2.002.000 kroner
Pris testbil: 2.469.000 kroner