TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2018 Porsche Panamera E-Hybrid

Porsche Panamera E-Hybrid: Aldri har du fått mer Porsche for pengene

Nordmenn står i kø for millionbilen.

Sjelden har Porsche skapt så mye furore blant egne fans, som da de fortalte at de skulle på markedet med en kombi. En kombi!

Det var en uhørt tanke, for mange Porsche-entusiaster. Omtrent som om flyprodusenten Boing plutselig skulle begynne å lage rosa småkaker.

Hylekoret ble ikke akkurat stilnet da første generasjon av Panamera kom på markedet. Designet var mildt sagt kontroversielt. Og da særlig hekken. Slik sett kan en si at bilen fikk en trang fødsel.

Men, det skulle vise seg å være et smart trekk likevel. Rent økonomisk, i alle fall. Salget ble nemlig veldig bra. Og plutselig var Porsche godt plassert i direktørbil-segmentet med begge bena.

I høst slapp de generasjon to. Og DEN får selv de mest innbitte kritikerne til å stilne. For på andre forsøk har nemlig Porsche laget en svært linjelekker bil.

Egentlig er ikke endringene så store, men de er viktige. Det aller viktigste er den nye hekken.

Fra å være bilens ankepunt, har den gått til å bli selve prikken over i-en. Den har med seg mye fra nye 911.

Så langt alt vel. Men i Norge er det som kjent ladbart som gjelder om dagen. Derfor er det en svært interessant modell vi drar til selveste Cape Town for å teste. Panamera E-Hybrid.
 

Like før det smeller

Testkjøringen er imidlertid litt mer utfordrende enn jeg hadde forestilt meg. Det viser seg nemlig at de kjører på venstre side av veien her. Akkurat som i Storbritannia. I utgangspunktet går sånt greit. Jeg har kjørt i England før.

Men bilene er tyske, så rattet sitter på "riktig" side. Og veistrukturen i Cape Town kan tidvis være kronglete.

To ganger glemmer jeg meg. Plutselig står jeg med to felt med biler mot meg i krysset.

Panikk!

Jeg forventer blinkende lys, viftende armer, tuting og det som verre er. Hva slags tulling er det som kjører slik? Men neida, her tar folk det med knusende ro. Dette har de ganske sikkert opplevd før.

Så mens jeg vrir meg på plass til riktig side, skjer det absolutt ingenting. Ikke en lyd. Jeg vinker beklagende, og får et nikk og et smil tilbake.

Etter hvert roer pulsen seg og jeg kan begynne å tenke mer på bilen enn på trafikken.
 

Utsolgt

Panamera E-Hybrid er allerede utsolgt i Norge – og det før den har kommet i produksjon. Kjøperne som har signert kontrakten verdt rundt 1,5 millioner kroner, inkludert en god porsjon ekstrautstyr, har altså ikke fått kjørt den selv.

Og det er liten tvil om at den ladbare modellen er den som er mest spennende, med tanke på norske avgifter.

Jeg skal finne ut om de som har bestilt denne har grunn til å være bekymret, mens de sitter og venter på å få bilen overlevert.

Så hvis du er en av de som har bestilt, hold pusten og les videre!
 

Kjøreegenskaper: 5/6

Oppskriften på en direktørbil er gammel og velkjent. De skal være store, luksuriøse og nedlesset av utstyr. Dessuten skal de være komfortable. Til det ekstreme. Porsche henger seg på mye av dette. Men velger å prioritere litt annerledes enn konkurrentene likevel.

For eksempel dette med komfort. Ingen skal påstå at Panamera er ukomfortabel. Likevel er den ikke på nivå med S-klasse, og ikke 7-serie heller. Du kjenner humpene i veien i Panamera. Ikke mye, men mer enn de to andre. Porsche har dessuten ikke noe knapp merket ”Comfort”. Det passer jo ikke inn i deres ”filosofi”. De har imidlertid Sport og Sport + (i tillegg til Hybrid og et program du kan stille inn som du selv vil).

Om de andre mesker seg i komfort, når de ikke Panamera til knærne på sportslighet. Hvordan Porsche klarer å få en så stor og tung bil til å bli så smidig er mer enn jeg kan forklare. Egenvekten er tross alt rundt 2,2 tonn. Mest sannsynlig snakker vi om ren og skjær magi.

Styrefølelsen er presis, understellet kompetent til å takle selv den mest halsbrekkende S-kombinasjon og med firehjulsdrift har du et nært uendelig grep. Bilen kan leveres både som 4x4, og bare med bakhjulsdrift.

Det vi ikke liker, er at bremsene kjennes nervøse, særlig i lav hastighet. Den tar liksom i to omganger. Det har noe med regenereringen å gjøre, blir vi fortalt. Gassen er på samme måte. Her er det samarbeidet mellom el- og forbrenningsmotor som ikke er optimalt.

Vi tar opp dette med ansvarlig for de hybride drivlinjene til Porsche, Daniel Semmler. Han forklarte at dette er noe de er klar over, og at det skal fikses innen bilen går i produksjon. De bilene vi kjører er nemlig preproduksjonsmodeller. Så da får vi bare vente og se. Men herr Semmler virker helt klart som en mann holder det han lover …
 

Interiør/plass: 5/6

Den største revolusjonen i Panamera har utvilsomt skjedd på innsiden. Fra å ligge et godt stykke bak konkurrentene, har en nå spilt seg selv inn på banen igjen. Den nye, store skjermen til infotainmentsystemet er av ypperlig kvalitet, både med tanke på oppløsning og i forhold til å reagere raskt på berøring.

Siden det ikke er menyhjul og hurtigknapper, som jo er best, er det i alle fall viktig at skjermen reagerer raskt og som forventet. Det gjør den her. Den har også en stilig og praktisk split screen-mulighet.

Instrumentene er analoge. Men det klassiske Porche-arrangementet, med analog turteller i midten, går aldri av moten.

I instrument-vinduet til høyre kan du få opp alt fra kjørecomputer til kartvisning.

Opplevd kvalitet i denne bilen er skyhøy. Her har ikke Porsche tatt noen snarveier. Skinntrukket dashbord, lyden av døren som lukkes, finish mellom paneler, følelsen av å trykke på knapper – alt stemmer.

Den drøyt 5 meter lange bilen gir dessuten god plass i baksetet til to. Takhøyden er også god. Om du skulle synes det blir litt trangt for knærne, kan du jo bestille Executive-utgaven. Den er forlenget med ca 15 cm.

Bagasjerommet er også rimelig romslig, selv om batteri og hybrid drivlinje krever sitt. Totalt er det 405 liter. I en vanlig Panamera er volumet 495 liter.

Den kombi-aktige bakluka gjør at det er lett å få inn større ting. Men lastekanten er ganske høy.

Legges ryggen på baksetene ned, øker bagasjevolumet til 1.200 liter.
 

Motor: 6/6

Forrige generasjon E-Hybrid var allerede en svært sprek bil. Med en systemeffekt på 416 hk, klarte den 0-100 km/t på 5,5 sekunder. Den nye er imidlertid MYE sprekere.

En V6-motor på 330 hk og med et dreiemoment på 400 Nm, er koblet sammen med elmotoren som byr på 136 hk / 450 Nm.

Totalt snakker vi dermed om hele 462 hk og spinnville 700 Nm. Og kreftene merkes godt! 0-100 km/t er oppgitt til 4,6 sekunder (Sport Chrono-utgaven). Nesten et helt sekund raskere enn forgjengeren! Toppfarten er 278 km/t. Her går utviklingen fort. Bokstavelige talt.

Kreftene kobles til den nye åtte-trinns PDK-automatgirkassen, og mer effektiv giring enn denne kan by på, skal du lete lenge etter.

Mange bilentusiaster savner lyden av motoren i en elbil. Porsche sin ladbare hybrid, derimot, byr på en god porsjon bromming også.
 

Design: 5/6

Vi har vært innom dette punktet allerede. ”Opprydningen” fra første- til andre generasjon har vært akkurat slik kritikerne forlangte. I utgangspunktet veldig lite å sette fingeren på.

Profilen er lekker – og hybridutgaven har irrgrønne bremsekalipre og farger i logoen, som skiller den fra de andre modellene.

Spolieren bak er ikke like ruvende som den på Turbo-utgaven, men blir likevel et blikkfang når den heves.

Panamera skal selvsagt ha felger som fyller hjulbuene, og alt mindre enn 20 tommer vil nok se puslete ut på denne.

Skal vi pirke litt, så kunne en kanskje vært litt mer vågal med fronten. Den blir litt "tam".
 

Økonomi / miljø: 6/6

Panamera E-Hybrid har altså fått en betydelig bedre elektruisk rekkevidde i generasjon to. Nå er den hele 51 kilometer. Med det blir den blant de beste i klassen på dette området. Oppgitt forbruk er dermed superlave 0,25 l/mil. I en Porsche – med 462 hk!

Under testingen fikk vi aldri sjekket rekkevidden. Det må vi komme tilbake til når bilen er i Norge. Men hybrid-sjef Hemmler, tror den klarer rundt 30 kilometer også på vintertid, og at rundt 40 kilometer skal være svært realistisk en vanlig sommerdag.

For å spare vekt har Porsche bestemt seg for å droppe varmepumpe. Det er ganske spesielt, og vil påvirke rekkevidden på vinterstid.

Men på sett og vis skal de har respekt for valget. Det er liksom litt Porsche over det. Lavt vekt og kjøreegenskaper kommer først. Alltid.

Det vi sjekket var at forbruket fint kan komme ned i 0,7 l/mil når du kjører litt forsiktig. Når batteriet tar slutt, og du kjører litt mer aktivt og langt, bikker den fort literen. Men disse tallene skal tas med en klype salt. Det er som kjent ganske forskjellige klima, og landskap i Norge og Sør-Afrika.

Prisen er altså 1,2 millioner kroner. Det er mye penger. Men så får du veldig mye bil også. Det er for eksempel rundt 130.000 kroner mindre enn forrige generasjon Panamera E-Hybrid.

I Norge ender prisen gjerne på 1,5 millioner når en har krysset av for "litt" ekstrautstyr.
 

Konklusjon: 6/6

Godt hjulpet av vridning av bilavgiftene, har Porsche fått en skikkelig bestselger på hendene. I alle fall i Porsche-målestokk. Målet er å lande på rundt 160 biler i 2017. Det er lett å se hvorfor etterspørselen er stor.

Panamera E-Hybrid har god elektrisk rekkevidde, firehjulsdrift, design som jeg mener er det peneste i klassen – og nå er endelig interiøret også helt på nivå med de andre.

Den er kanskje en outsider fortsatt, men Panamera vil treffe godt blant de som gjerne vil kjøre bil, og ikke bare bli kjørt …

PS: Toppkarakteren forutsetter at Semmler holder det han lover, og at det ryddes opp i gassrespons og bremse-nykker.

 

 

Motor: El + V6 bensin

Effekt: 462 hk / 700 Nm

0-100 km/t: 4,6 sek.

Toppfart: 278 km/t

Forbruk: 0,25 l/mil

Bagasjerom: 405 / 1.215 liter

Vekt: 2.170 kg

Lengde x bredde x høyde: 504 x 295 x 142 cm

Pris: Fra 1,2 millioner kroner.
 

På Broom-forsiden nå