Porsche har nå børstet støv av en gammel nyhet: Nemlig 911 Targa
En klassisk takløsning som de kom med første gang helt tilbake i 1965, bare to år etter at de lanserte den legendariske 911-modellen.
Det som kjennetegner en Targa er en løs takplate som kan fjernes på godværsdager, når man vil ha vind i håret og sol i ansiktet.
Den blir ikke like åpen som en cabriolet, for man har fortsatt bakruta på plass. For Porsches del sammen med en solid Targa-bøyle tvers over taket, der B-stolpen normalt er.
Hva er dette?
Dette er den første "ekte" Porsche 911 Targa siden 1996. Siden den gang og fram til nå har Targa-modellene hatt panorama-glasstak.
Den bygger naturligvis på den nyeste 991-modellen av legendariske Porsche 911.
Den finnes i to utgaver. Targa 4 og Targa 4S. Førstnevnte med 3,4-liters motor og 350 hk, mens 4S-en byr på 400 hk fra en 3,8-liters motor. Begge leveres kun med firehjulstrekk.
Prisene starter på 1.483.000, Vår testbil er en 4S med PDK (Dobbeltclutch-girkasse) og har en prislapp på drøyt 1,7 millioner kroner.
Hvordan er den å kjøre?
Med et tjuetall varmegrader, sol fra skyfri himmel og svingete italiensk landevei foran deg så skjønner man at kjøreturen blir fin.
Med ett trykk på en knapp har man 19 sekunder senere en så godt som åpen bil. Bak i bilen befinner det seg – som seg hør og bør en – boksersekser – på 3,8-liter som velvillig vrir ut 400 hestekrefter i ren fryd og vellyd.
Bilen sender deg fra 0–100 km/t på bare 4,6 sekunder, mens toppfarten er på 296 km/t. Det går med andre ord skikkelig unna ...
Styringen er ultrapresis, understellet stramt og man kan velge forskjellige kjøremodus tilpasset både underlag, veistandard, humør og dagsform.
Til tross for bilens svært kompetente prestasjoner, er den både lettkjørt og oversiktlig. Dette er en man fint kan bruke til både jobb, butikk og trening – samtidig som du kan ha det gøy på banekjøring i helgene.
Hvordan er plassen?
Bilen er fortsatt en 2 + 2, men la det bare være sagt med en gang: Baksetene er en vits. I alle fall så lenge de som sitter foran er lange i beina. Da er det ikke en gang plass til små barn baki. Denne er faktisk enda trangere i baksetene enn coupémodellen. Takkonstruksjonen må ta skylden for det.
De to baksetene rommer i praksis en handlepose hver, men på en slik bil så er det faktisk helt greit.
Skal du ha Porsche med plass, kjøper du Panamera eller Cayenne. Slik er det med den saken.
Bagasjerommet foran rommer det som to trenger for en hyggelig weekendtur, i alle fall så lenge du lar golfkøllene stå igjen hjemme. Skal dere være borte i en uke – så tar dere plassen i nevnte bakseter til hjelp.
Hedersplassen – altså forsetene – er ikke bare pene. De er i tillegg svært gode å sitte i også og du har den plassen du trenger og mer til.
Finest utenpå eller inni?
Porsche 911 i den seneste tapningen er rett og slett lekker innvendig. Den er elegant, sober, velutstyrt med svært god materialkvalitet og dertil finish. Alt med en sporty innpakning.
Det er lite eller ikke noe å sette fingeren på her. Selv om enkelte av hardcore sportsbilfoket kanskje vil påstå et det er FOR mye luksus, utstyr og unødvendig fjas – og for lite back to basics. De savner det helt enkle og rå.
Alle andre vil trives som plommen i egget om bord i den nye 911 Targa.
Superlativene til tross. Det er eksteriørdesignen som imponerer aller mest.
Tenk at en bil med så klare retrotrekk til den minst pene 911-modellen gjennom tidene faktisk kan bli så utrolig vakker!
Her har Porsche klart å bake inn de klassiske retroelementene på forbilledlig vis. Nye 911 Targa kombinerer det klassiske og moderne på en måte ingen har sett tidligere. Det er bare å ta av seg hatten.
... og hva er konklusjonen?
Selv om vi skriver 2014 i kalenderen, er det ikke slik at en bil uten tak har blitt helt støyfri. Når hastigheten økes, er det naturlig nok noe vindsus. Slik er det bare.
Begynner farten å nærme seg 100 km/t, er det mest behagelig om bord med taket på plass.
Selv om dette ikke er noen full-cabriolet så får du definitivt følelsen av å kjøre åpen bil i 911 Targa.
Alt fra fuglekvitter, pollenstøv og gjødsellukt finner veien inn i coupen. sammen med sol, vær og vind. Deilig! Husk caps solkrem og solbriller, hvis ikke kan du fort bli veldig rød i panna ...
911 Targa leveres kun i "wide body"- karosseri det vi si utgaven med de småsexy svulmende skjermene. For å fylle hjulhusene på en estetisk måte, monterer Porsche 20-tommers hjul.
Fett å se på, men ikke nødvendigvis veldig komfortabelt om du cruiser over brustein og trikkeskinner eller kjører på dårlig vei. Da settes kjøremodus på mest mulig komfortabel innstilling og man håper at tannlegen gjorde en god jobb med de siste fyllingene ...
Det er nok ikke til å komme fra at 911 Targa – rå prestasjoner til tross – føles noe mer som cruiser enn coupémodellen – som tross alt oppleves som en mer renskåren sportsbil.
Om man ser bort fra taket, er bilene like mekanisk sett, så det handler i stor grad om følelser og hvordan vi mennesker "programmerer" hjernen vår når vi entrer en åpen bil kontra en coupe.
Konklusjonen blir ganske enkel. Dette er nok en fulltreffer fra Porsche