Her hjemme har Renaults store flerbruker, Espace, aldri klart å få noe grep på markedet, men lenger ned i Europa er dette favoritten til mange barnefamilier. Sju seter, høy komfortgrad og mange smarte løsninger kjennetegner Espace.
Dette er fjerde generasjon og bilen finnes i to utgaver: Espace og Grand Espace. Vår testbil er den sistnevnte, som er 20 cm lengre enn vanlig Espace. Plassutvidelsen gir litt mer rom til bagasje, selv når alle sju setene er i bruk.
Grand Espace appellerer til dem som enten har mange unger (gjerne dine og mine), eller som har behov for femseter med ekstremt stort bagasjerom. Dessuten er dette en bil som går rett hjem hos dem som liker litt sære og individuelle løsninger. Renault-designerne har fått boltre seg skikkelig i interiøret. Dette er både futuristisk og spesielt - på godt og vondt.
Er du en av dem som drømte om å bli bussjåfør, men som endte opp som noe helt annet? Da kan du leve ut den gamle drømmen din bak rattet på Grand Espace. Her er det nemlig en ikke ubetydelig bussfaktor. Du sitter høyt og luftig, rattet er flatt vinklet og tar du en titt i bakspeilet, ser det ut som rad på rad med seter bakover.
Oppfører den seg som en buss også? Nei, ikke riktig så ille. Du er aldri i tvil om at dette er en diger bil, men lettkjørt er den. Renault har ikke overraskende satset mye på komfort. Nydelig på fine landeveier der du nesten svever av gårde. Ikke like morsomt på svingete og dårlige vinterveier. Da krenger det, og dessuten er ikke understellet så begeistret for skarpe humper. De kjennes godt.
Styringen er lett og temmelig følelsesløs. Du kan i hele tatt glemme å ha de store kjøreopplevelsene bak rattet i Grand Espace, men det er da heller ikke poenget med denne bilen.
I forhold til konkurrentene: Adskillig mer personbil enn de store varebil-baserte flerbruksbilene som VW Caravelle og Mercedes V-klasse - litt mer buss enn Ford Galaxy og Citroën Grand Picasso.
Med areal omtrent som en toromsleilighet, kan du i alle fall ikke klage på plassen i Grand Espace. Her er det sju fullvoksne seter, de fem bakerste kan alle skyves i lengderetningen og kan tas ut hvis du ønsker det. Grand Espace avslører imidlertid kjapt at den ikke er en helt ny bil.
De beste konkurrentene byr på langt mer fleksibilitet. Blant annet er det en stor fordel å kunne felle setene ned i gulvet, i stedet for å måtte ta dem helt ut. Selve operasjonen er temmelig kronglete, og hvor i all verden skal du gjøre av setene når de ikke er i bilen?
Foran sitter du høyt og luftig, med utsikt til et dashbord med høy romskipfaktor. Alle instrumentene er samlet i en stripe oppunder frontruta og samtlige er digitale. Navi-skjermen er også langt der framme; det gir en ganske stilig effekt. Bilen har ikke mindre enn fem varianter av «hanskerom», hvorav ett også fungerer som kjølerom. Det er massevis av smarte oppbevaringsrom, men en ting trekker ned: mangelen på gode koppholdere.
Styringen av klimaanlegget sitter høyt oppe på venstre dør, passasjeren foran regulerer temperaturen selv på sin dør. Navi-anlegget styres fra en i-Drive-lignende sak i midtkonsollen. Rattet har også flere funksjoner. Funksjonelt og greit når du har blitt vant til det, men alt er ikke like intuitivt.
Sittekomforten i første bakseterad skuffer litt. Setet er lavt og gulvet høyt, dermed blir voksne sittende med knærne litt under haka. De to bakerste setene har begrenset takhøyde i vår bil med digert glasstak. Her bør du ikke være over 1,75 cm høy for å sitte godt.
Som sagt kan alle baksetene skyves i lengderetningen. Med full bil kan du dermed skreddersy plassen etter hvor store passasjerene er. Med mindre alle seks er over 1,90 m er det dermed ikke noe problem å sørge for at alle sitter greit. Med de to bakre setene i bakerste posisjon er det bare litt plass igjen til bagasje, men de skal ikke mye framover før det begynner å bli brukbar bagasjeplass.
2-liters dCi på 150 hk er største dieselmotor i Grand Espace. Og såpass bør det absolutt være på en bil som har egenvekt på 1870 kilo. Motoren jobber hardt og får ikke noe gratis fra automatkassa. Det er akkurat som den nøler og holder igjen litt når du forventer at girskiftene skal komme.
Med full bil blir det enda verre og da går automatkassa i skytteltrafikk mellom girene. Litt større motorvolum hadde absolutt gjort seg, men da hadde selvfølgelig også prisen økt. 0 til 100 km/t på 12,4 sekunder høres ikke så ille ut, men da snakker vi én person i bilen og gjerne litt medvind. Med fullt lass innabords blir tallet et helt annet.
Du er forresten aldri i tvil om at dette er diesel. Motoren knurrer mye når den er kald og den høres også ved vanlig gasspådrag. Litt bedre støydemping hadde vært prikken over i-en på komfortsiden.
Espace har vært en av de mest særpregete flerbruksbilene på markedet i mange år. Der flere av konkurrentene har ment at biler som dette helst skal se ut som en brødboks med et liten panser foran, har Renault satset på myke linjer. Dagens modell følger opp det, selv om den ikke er like harmonisk som Espace for to generasjoner siden.
Sideprofilen med den skrå sideruta bakerst er mest karakteristisk. Bak er det høyt monterte lys og den rene bakluka er med på å bygge opp inntrykket av at dette er en bred bil. A-stolpe i sort underbygger følelsen av et massivt glassareal.
Testbilen starter på 571 900 kroner. I forhold til de aller fleste konkurrentene er det i overkant. Renault liker selv å se på Grand Espace som det eksklusive valget i flerbruksklassen. Strengt tatt sliter den litt med å leve opp til dette. Renault har generelt høyt verditap, og her må du regne med å tape mye penger de første årene.
En så stor bil som dette bruker også en del drivstoff. Renaults eget tall for snittforbruket er på 0,82 liter/mil. På småkjøring er det høyere, og skal du kjøre langt med full bil, må du også regne med at motoren jobber såpass mye og hardt at dieselen renner kjapt gjennom.
Miljø? 217 gram CO2 pr. kilometer er ikke helt krise, men plasserer Grand Espace godt opp på lista over verstingene i denne klassen. Det forteller ganske mye om at denne dieselmotoren ikke akkurat er siste nytt.
Super komfort, god plass til sju og et spennende og futuristisk interiør. Det er plussiden av Grand Espace. På minussiden noterer vi gammeldags seteløsninger, litt slapp motorisering og for høy pris.
I mange år var denne bilen nesten alene i sin nisje. Nå er konkurransen beinhard og du kan spare mye penger på å velge en bil som er bare litt mindre. Derfor bør du absolutt ha behov for sju fullverdige sitteplasser hvis du skal lande på Grand Espace.
Du er frankofil og har skaffet deg en haug med unger.
Du ikke helt har glemt drømmen om sporty bil, selv om familien har blitt stor.
Grand Espace er en dyr bil med høyt verditap. Du har lagt fornuftsargumentene litt på hylla allerede i utgangspunktet når du velger denne. Derfor er det bare å dra på og kjøpe en bil som gir deg maksimal bruksglede.
Det betyr enten 150-hesters diesel som i vår testbil - eller 2-liters turbobensin på 170 hk. Prisforskjellen er liten. Dessuten bør du koste på deg en del utstyr, hvis ikke forsvinner luksusfaktoren fort. Dermed er du raskt over 600 000 kroner for ferdig spekket bil.