Hva er dette?
Med plattformen fra storselgeren Nissan Qashqai som utgangspunkt, har Renault laget sin egen kompakt-SUV. Den nye modellen heter Kadjar, og skal åpne noen nye dører for Renault.
Det franske merket er i medvind om dagen, med elbilen Zoe som lokomotivet her i Norge. Men også nye Megane, i C-segmentet, er en interessant ny modell.
Det er rett og slett flere nye kunder på vei inn dørene hos norske Renault-forhandlere. Og med Kadjar, bør det være mulig å friste flere av dem til å gå ut igjen med nøklene til en ny bil i hånda.
LES OGSÅ: Denne kommer sent – men godt
Hvordan er den å kjøre?
Vel på plass bak rattet, er førsteinntrykket at vi kjører en større bil enn vi egentlig gjør. Panseret ruver litt, takket være profilene som buler opp på hver side. Samtidig sitter du ganske høyt, og har god oversikt.
I praksis er bilen smidig og lett å hanskes med, også i trange parkeringshus og bygater. Men det er viktig med ryggekamera.
Setene er komfortable, og støynivået akseptabelt.
Kadjar er helt klart satt opp mer mot komfort enn dynamikk. Det er fornuftig. I dette segmentet handler mye om praktisk nytte og en behagelig kjøretur, snarere enn å kunne rase gjennom svingene raskest mulig.
Slik sett er det rett og slett lite å utsette på Kadjar ute på veien. Den gjør det den skal på en overbevisende, om enn ikke spennende, måte.
Testbilen er for øvrig forhjulsdrevet. Det merker vi heller ikke noe særlig til. Det er for lite krefter til at det blir noen problem å få planter dem i bakken, og vi legger ikke på tur i så ulendt terreng at vi trenger ekstra framkommelighet. Her er det nok først og fremst på vinteren at du eventuelt vil savne 4x4 ...
LES OGSÅ: Dette bilmerket øker mest i Norge
Hvordan er plassen?
Selv om det deles plattform med Qashqai, er det større bagasjerom i Kadjar. Her er volumet på 472 liter, mot 430 i slektningen med Nissan-logo i grillen.
Legger du ned baksetene øker det til 1.478, og gulvet blir flatt. Det er imidlertid ikke skiluke, og setene kan ikke legges ned individuelt eller justeres i lengderetningen.
Lastekanten er litt høy, men det er den også på de fleste konkurrentene i klassen.
I baksetet er det god plass, bra takhøyde og god plass til beina.
De som sitter foran har heller ikke noe å klage på. Og det er bra med lagringsplass til ting og tang. Men koppholderne er ikke ideelle, og halvlitersflasker står ikke helt stødig.
LES OGSÅ: Nybilen du kan levere tilbake etter 30 dager
Finest utenpå eller inni?
Vi synes Kadjar bringer noe nytt til klassen når det kommer til design. Renault har knekt koden, etter noen år der vi synes de famlet litt.
Nå legger de lista som de andre må strekke seg etter – så lekker synes vi denne bilen er.
Linjene er myke og flytende, og fronten som domineres av grillen og den digre logoen midt på, gir et moderne inntrykk. Knekken i vinduslinja over hofta bidrar til å bryte opp, og skaper liv i profilen.
Bakfra har den også særpreg. LED-lyktene og utformingen på bakfangeren skiller den ut fra de andre.
Innvendig er det rent og elegant. Men det blir litt vel mye sort hardplast. Og infotainmentsystemet føles brått veldig gammelt, nå som vi har fått se og prøve Renaults nye, med stående skjerm.
Det er bra med utstyr, og toppmodellen (Bose) har også alt fra adaptiv cruisekontroll, til aktiv parkeringsassistent. Vi liker best eksteriøret.
LES OGSÅ: Her snakker vi sjelden bruktbil
Går den bra?
Vi tester utgaven med 110 hk dieselmotor. Det er ingen sprinter. Den bruker 11,9 sekunder fra 0-100 km/t, og det merkes at du ikke sitter på en masse ekstra hestekrefter.
Det funker likevel helt greit, også med automatgir, om du ikke lesser bilen alt for full av bagasje og har fulle baksetet med passasjerer. Her dras det nytte av turbodieselmotoren, som klarer å hente fram krefter fra lavt turtall.
Men med bare 20 hk mer, blir den vesentlig piggere. Da gjør den 0-100 km/t på 10,5 sekunder, og får dessuten 4x4. Men med denne motoren blir også startprisen en annen: 350.000 kroner.
Forbruket er i alle fall meget hyggelig. Den klarer seg nemlig med bare 0,38 l/mil ved blandet kjøring. Det er sterkt for en såpass stor og høy bil.
… og konklusjonen er?
Det er flere tunge argumenter for at Renault skal lykkes med Kadjar. Den er fin å se på, det er god plass – og prisen er gunstig.
Men det er mange om beinet i denne klassen. En annen interessant nykommer er for eksempel Hyundai Tucson.
Den største utfordringen til Renault akkurat her, er at de ikke har historikk å bygge på. De må derfor overbevise nye kunder, og det er ikke alltid lett.
De som gir Kadjar en sjanse, vil nok like det de opplever.
Vårt største ankepunkt, er at den ikke leveres med det nye infotainmentsystemet som vi har blitt kjent med i nye Megane. Her bør det skje noe ganske raskt.
Motor: 1,6-liter, dieselEffekt: 110 hk / 250 NmForbruk: 0,38 l/mil0-100 km/t: 11,9 sek.Toppfart: 182 km/tBagasjerom: 472 / 1478 literLengde x Bredde x Høyde: 444 x 183 x 161 cmStartpris: 271.000 kronerPris testbil: 335.000 kroner