Renault Kangoo, Peugeot Partner og Citroën Berlingo er tre biler som beviser at det er fullt mulig å få vanvittig mye plass for lite penger. Tar du ut setene, kan du parkere en europeisk familiebil fra 60-tallet i bagasjerommet. Spørsmålet er egentlig bare om du trenger å ha med deg så mye på tur. Selv om dette er en helt grei bil å kjøre fra A til B, blir det aldri spesielt moro. Og vi mistenker at vi kommer til å se de aller fleste med grønne skilt og rød lakk.
Om du ønsker deg spreke kjøreegenskaper, er det ingen god idé å kjøpe en kassebil. Riktignok er nye Kangoo mye bedre å kjøre enn forgjengeren, men det skulle egentlig bare mangle. Bilen er uansett beregnet for transportetapper, så får heller noen andre ta seg av fartsetappene.
Komfortnivået er helt greit. Du har god oversikt til alle kanter, fjæringen tar seg av de verste ujevnhetene, og en litt klønete plassert cruise control finner du til venstre for det høydejusterbare rattet. Dessverre må du leve med en infernalsk susing på vinterstid. Ikke fordi bilen er dårlig støyisolert, men fordi klimaanlegget sliter tungt med å varme opp den store kupeen. En annen ting som kunne vært bedre, er sidestøtten. I svingene må du holde deg godt fast i rattet for ikke å ramle ut av setet.
ESP er ikke standard. Renault, gå og skam dere! Når det bare koster 4500 kroner som ekstrautstyr burde det vært innbakt i prisen. Kryss av på utstyrslista!
Budbilsjåfører vil nok oppleve det annerledes, men vi slapper av bak rattet i Kangoo. Motoren er sterk nok til at du kan kjøre forbi traktorer og tyske bobiler. Utover det er det bare å følge trafikkflyten og kose seg med en runde skiltbingo med familien.
Skal du ha med deg syv barn, labradoren Guri, svigerforeldre, et Steinway-flygel og norgesleksikon i papirform bør du vurdere å ta busslappen. Hvis ikke klarer du deg fint med en Kangoo. Den store plassen er det beste argumentet for å velge en slik bil, og Renault kunne fint fått plass til to ekstra seter.
Det er imidlertid to gode grunner til at du ikke vil ha de setene. Den første er sikkerhet. Krasjsikkerheten er ikke på langt nær like god bakfra som forfra og på siden, og når du er klint opptil bakruta, sitter du veldig utsatt til. Den andre grunnen er at du slipper å få rollen som fast henter på fotballtreninga.
Materialvalget har for det meste falt på billig plast, men det føles ikke feil i en bil som er laget for å brukes. Det virker som det har vært mer fokus på at det skal være robust enn luksuriøst. Fornuftige valg i en bil som er midt i blinken for budbilsjåfører og nyetablerte barnefamilier. På hvite skilt har Kangoo store oppbevaringsrom foran og bak, og baksetepassasjerene har et hav av beinplass. Er du glad i hodeplagg, er Kangoo perfekt. Takhøyden er så enorm at du trygt kan ha på deg pikkelhjelm.
1,5-liters dieselmotor er et bra valg til denne biltypen. Prisen holdes nede takket være lavt utslipp og lite hestekrefter, men likevel har den mer enn nok kraft til vanlig kjøring. Dieselmotorer har som kjent mye moment, og da kan du pakke bilen full uten at det går nevneverdig utover prestasjonene. Det er egentlig alt du trenger å vite om motoren; den tar deg fra A til B uten å få akutt astma.
Små og store smiler når du vinker til dem. Fronten minner oss om et veldig vennlig ansikt, og den lyse blåfargen gjør bilen så harmløs som overhodet mulig. Du får nesten lyst til å sette ut en matskål og dekke den til med et lite pledd der den står i garasjen og venter på deg.
Det var enda mer markant i forrige generasjon, men vi synes fortsatt Kangoo er den av det franske trekløveret som har mest karakter. Vi er rett og slett imponert, for når vi tross alt snakker om en rullende kasse, kunne utseendet vært så utrolig mye kjedeligere.
Startprisen er veldig gunstig, så det er begrenset hvor stort verditap du kan få. Dessverre er Renault et merke som er kjent for stort verditap, så litt må du regne med. På plussiden er det få biler som er mer egnet for en barnefamilie med trang økonomi, så dette er en bil som alltid vil ha en stor potensiell kjøpergruppe.
Men det er viktig at du setter noen kryss i utstyrslista. ESP er viktig i en tunglastet bil og du ønsker barna dine alle airbagene som er mulig. Heldigvis går det ikke an å kjøpe ekstrautstyr for mer enn 36 000 kroner. Drivstofforbruket er veldig lavt, så da blir også utslippet lavt. 140 gram CO2 er absolutt godkjent.
Strengt tatt burde annenhver bil vært en Renault Kangoo, Peugeot Partner eller Citroën Berlingo. Alle er i bunn og grunn samme bil - og mer gunstig familiebil er det vanskelig å finne. Du har flott oversikt i en lettkjørt bil, du blir ikke hysterisk hver gang barna har skitne sko og du kan ta med deg mye mer enn du trenger på helgetur.
Men du kommer ikke unna at hjertet er veldig viktig for valg av bil. Vi liker Renault Kangoo og synes det fremstår som en veldig bra bil, men vi kommer aldri til å snu oss etter en. Den er for fornuftig til å fenge.
Du har to og et halvt barn.
Du dater Celina Midelfart
Valget er veldig enkelt hvis du ønsker fem seter. Da finnes det bare én utgave. Er du ute etter en varebil, skal du holde deg unna 70-hestersutgaven av dieselmotoren. Med den får du nemlig ikke ESP.