Hva er dette?
Renault har virkelig bestemt seg for å hente en god bunke med nye kunder. Det gjør de med å lage biler som skiller seg ut i mengden.
Talisman er det nye flaggskipet. Dette er etter vår mening klassens lekreste doning. Rett og slett fransk design på sitt beste. Sedanutgaven ble dessuten kåret til årets vakreste bil i 2015. Så vi er ikke alene om å beundre det Renault har gjort her.
Men det holder som kjent ikke med bare et bra utseende. Det viktigste er hvordan den fungerer på veien og de praktiske egenskapene.
Derfor har vi fått låne stasonsvognutgaven, Talisman Sport Tourer. I Norge er det som kjent det som gjelder.
Vi er spente på om opplevelsen bak rattet kan matche utseendet.
LES OGSÅ: Rar-Renault kan være et bruktbilkupp
Hvordan er den å kjøre?
Talisman er først og fremst en svært komfortabel bil.
Det finnes riktignok ulike kjøreprogrammer. Om du velger Sport, så strammes demperne elektronisk, styringen blir fastere og responsen på gass og gir skjerpes. Men det er likevel komfort som er bilens paradegren.
Det hele blir understreker av at du får massasje i de svært gode setene når du velger komfortmodus (massasjen kan slås av – men vi anbefaler å ikke gjøre det!)
Testbilen var ikke utstyrt med 4Control firehjulsstyring, noe som vi har god erfaring med fra lillebror Megan. I hastigheter under 80 km/t sørger 4Control for at bakhjulene styrer i motsatt retning av forhjulene for å bidra til å hjelpe gjennom svingen. Kjører du raskere enn 80 km/t svinger bakhjulene i samme retning som forhjulene, og bidrar til bedre stabilitet.
Dette utstyret er det ingen andre i klassen som har, og det bidrar til å gjøre bilen betydelig mer smidig i svingene. Hvordan det oppleves i Talisman må vi altså komme tilbake til.
Støynivået er lavt, og bidrar til å gi en god opplevelse av kvalitet.
Vårt eneste ankepunkt når det gjelder komforten, er at den oppleves noe stump over litt skarpe humper i veien.
LES OGSÅ: Se hvem som kommer med lekker familiebil
Hvordan er plassen?
Dette er en stor bil. Faktisk er den lengre enn VW Passat, ja til og med lengre enn Skoda Superb, med sine 487 cm.
Bagasjerommet er på svært solide 572 liter. Det inkluderer to lasterom under gulvet. Men det må tas med at begge de to nevnte konkurrentene faktisk har enda mer plass – med henholdsvis 650 og 660 liter.
I baksetet er det heller ikke fullt så romslig som Passat, og i alle fall ikke som klasseledende Superb. Men det betyr slett ikke at det er trangt. Tvert imot. Her vil de fleste finne seg tilrette. Det er også bra takhøyde.
Foran sitter du veldig bra, og har rikelig med plass.
Det er også et eget spesiallaget kjølerom for flasker i midtarmlenet. Ganske tøft og praktisk, men litt vanskelig tilgjengelig. For å få tilgang må du både løfte selve midtarmlenet, og deretter fjerne "skuffen" som ligger under.
LES OGSÅ: Denne fortjener å bli lagt merke til
Finest utenpå eller inni?
Noe av grunnen til at Talisman ikke har bedre plass enn de tyske konkurrentene, til tross for at den er fysisk større, er at Renault har prioritert design.
Talisman skal ikke være en bil du går forbi uten å kaste et ekstra blikk på. Og vår erfaring under testingen, er at den får en god del beundrende blikk.
Fronten ser tung, bred og eksklusiv ut, med mange horisontale linjer i grill og fanger, forkrommede luftinntak og de umiskjennelige LED-lysene som strekker seg utenfor selve hovedlyktene. Den massive grillen domineres av en diger Renault-logo, mens skiltet er flyttet langt ned, og bidrar til at bilen ser lav og bred ut.
Fra siden er det også flytende linjer, mens hekken har sæpreg takket være de dominerende LED-baklyktene.
Interiøret oppleves solid og oversiktig. Dashbordet domineres av den stående 8,7" skjermen til infotainmentsystemet. Her kan du både trykke på selve skjermen, og bruke knappene i midtkonsollen. Knappesystemet er langt enklere og mer trafikksikkert å bruke, enn touchskjermen. Men det kreves litt tilvenning.
De digitale instrumentene er dynamiske, men blir litt rotete å forholde seg til. Her er de tyske konkurrentene bedre på å "rydde" opp i all informasjonen.
Innvendig belysning av lister og "downlight" over girspaken er også på plass, for å understreke premiumfølelsen. Her kan en velge mellom flere ulike farger.
Talisman er en lekker bil både innvendig og utvendig, men eksteriøret stikker av med en knepen seier.
LES OGSÅ: Renault kåret til verdens vakreste bil
Går den bra?
Testbilen er utstyrt med disselmotoren på 130 hk – og et solid dreiemoment på hele 320 Nm. Det gjør at det er tilstrekkelig med krefter, men på ingen måte noen overflod.
0-100 km/t tar 11,2 sekunder, som er omtrent på nivå med sammenlignbare konkurrenter.
All den tid dette handler mest om å være en komfortabel familiebil, er ikke savnet etter mer krefter stort. Men vi ville nok anbefale deg denne motoren for en såpass stor bil. Varianten med 110 hk kan fort få litt mye å dra på ...
Forbruket er 0,44 l/mil. Det er slett ikke verst. Men heller ikke blant de beste i klassen.
LES OGSÅ: Trenger du egentlig større stasjonsvogn enn denne?
… og konklusjonen er?
Talisman er klassens lekreste bil, etter vår mening, med Mazda 6 hakk i hæl.
Renault har ikke vært på ballen i dette segmentet på noen år, men nå kan de bli en brysom konkurrent.
Noe av årsaken til det er det gunstige prisnivået. Topputgaven, Intense, kommer på 409.000 kroner. Da får du en lekker bil, med mye utstyr på kjøpet. Dessuten byr den på noe mange av konkurrentene er fullstendig ribbet for: Karisma! Det er rett og slett litt ekstra luksus- og eksklusiv følelse i en klasse der det er ganske uvanlig.
Kort sagt: Dette er en modell som henvender seg til langt flere enn bare tidligere Renault-kunder. Bare synd den ikke leveres med firehjulsdrift eller som hybrid/ladbar hybrid ...
Motor: 1,6 liter, dieselEffekt: 130 hkForbruk: 0,44 l/mil0-100 km/t: 11,2 sek.Toppfart: 200 km/tBagasjerom: 572 literLengde x bredde x høyde:Startpris: 363.900 kroner (110 hk, diesel)Pris testbil: 435.000 kroner