TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 Skoda Citigo 1,0 60hk GreenTec Active Combi-Coupè Bensin

Test: Skoda Citigo 1,0 GreenTec: Så enkelt kan det gjøres

Minimalistisk og billig funker det også – til sitt formål.

Hva er dette?


Citigo er Skodas versjon av VW Up. Det er ikke mye forskjell å spore på disse bilene, verken på utseende eller i kjøreopplevelsen.
 
Men i kjent Skoda-stil får du som vanlig mye for pengene – ettersom prisen er lavere enn Up. Og i kjent Skoda-stil må du også ofre noe på finish og kvalitet.

Citigo er som navnet indikerer en bil som er tilpasset det urbane liv. Og i et pulserende byliv, i små gater og i trange parkeringshus, trives den utmerket.

Men vi tok den også med utenfor det som må ansees å være komfortsonen – nemlig til motorveien...

 

Hvordan er den å kjøre?

Småbiler som dette er sjelden en stor opplevelse å kjøre. Citigo er intet unntak. Men heldigvis er den i alle fall ikke spesielt slitsom å kjøre. Støynivået er helt klart lavere enn vi hadde fryktet – og den kjører stabilt og fint også opp til 100 km/t.

Det er ingen knirking, vibrasjoner eller annet som gjør at du blir enten irritert eller, enda verre, livredd for om bilen skal klare å holde seg sammen.
 
Kupestøyen er også begrenset til å være godkjent.

Setene er dessuten gode å sitte i. Det er ingen form for sportsseter med sidestøtte både her og der, men de er akkurat passer harde og gir nok støtte under lårene til at de fungerer helt fint så lenge du ikke skal sitte der i timevis.

Forbruket er for øvrig 0,53 l/mil – det er naturligvis lite. Men kanskje ikke så lite som vi hadde forventet...

 

Finest utenpå eller inni?
 

Tja, vi liker nok best eksteriøret. På innsiden blir det fort litt gammeldags – med hardplast og utdaterte kontroller.

Med rette fargen, mørke ruter og noen litt livlige felger blir faktisk Citigo en ganske småtøff bybil.
 
Har du i tillegg Sport Design dekorsett får du fartsstriper over panser og tak og langs sidene.

Du har muligheten til å velge litt mer individuelt interiør også. En rekke ulike farger – men like høy kvalitetsfølelse som i Up blir det aldri. Og like mye utstyr som i tvillingbroren kan du heller ikke velge.
 


Hvordan er plassen?
 

For å si det kort: Det er nøyaktig like mye plass som i VW Up! Det betyr at du har overraskende god plass både i for- og bakseter.

Særlig imponerende er det at du helt fint kan plassere to voksne bak – uten at takhøyde eller plassen til knærne blir et problem. I alle fall ikke for småturer. Og du legger nok sånn i utgangspunktet ikke ut på langtur i biler i denne klassen...
 
Bagasjerommet er også helt greit. Det bærer imidlertid preg av at bakseteplassen er såpass høyt prioritert.

Men så lenge du ikke skal handle inn for hele familien i forbindelse med en langhelg på hytta, får du i alle fall med deg handleposene hjem igjen.

 

Går den bra?

He, he, svaret er et klinkende klart "nei". 60 hk er så vidt nok til at du klarer å holde følge med resten av trafikken på motorveien.

Selv der det er flere felt må eventuelle forbikjøringer planlegges ganske godt. Men forbikjøringer er for øvrig noe du raskt lar være i denne bilen. I alle fall med innstegsmotoren.
 
Det kan tidvis være litt motløst å hive inn et lavere gir for å få det ekstra skyvet, bare for å oppdage at du må gire opp igjen med en gang, fordi turtelleren er like ved rødmerkingen.

Men igjen, med planlegging så unngår du å rive av deg altfor mye av håret.

Fra stillestående til 100 km/t tar Citigo seg god tid. Den bruker 14,4 sekunder – og det kjennes nesten som en liten evighet hvis du først begynner å tenke på det. Og bestiller du med automatgir tar det 15,3 sekunder!

Dette er imidlertid ikke en øvelse du gjør mer enn en gang – etterpå bruker du bilen til det den er skapt for. Dermed gleder du deg heller over hvor smidig og nett den er, enn å irritere deg over manglende krefter.
 


Pluss:

Mye bil for pengene

Minus:

Kjedelig å kjøre

 

Og hva er konklusjonen?


I denne klassen har det etter hvert blitt ganske trangt om plassen – rett og slett fordi mange nå blander seg inn. Det er gode nyheter for kunden.

Kjøreglede kan du stort sett se langt etter uansett hvilken modell du velger – for det som betyr noe her er plass, pris og praktiske egenskaper. Her har Citigo mye å slå i bordet med.

Startprisen på 116.000 kroner er rett og slett svært gunstig.

Fornuften tilsier altså at en del kunder bør velge denne. Men så var det følelsene da...
 

Bil: Skoda Citigo Type: 1,0 GreenTec Motor: 1-liter, bensin Effekt: 60 hk 0–100 km/t: 15,3 sek. Forbruk: 0,53 l/mil Bagasjerom: 251 liter Pris: Fra 116.000 kroner
 

Lenker

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå