Skoda er i vinden om dagen. Flere nye modeller er på vei ut på markedet - og det er ambisiøse salgsmål.
Men størst er kanskje forventningene knyttet til tredje generasjon av Ocatvia. Den er tilgjengelig som 5-dørs kombi - men kommer også som stasjonsvogn om ikke lenge.
Vår test av nye Ocatvia overrasker på noen områder og innfrir på de fleste.
Snart kommer nye Octavia også som stasjonsvogn
Ny verden
Historien avslører at Ocatvia-navnet stammer helt tilbake til 1959. Den ble produsert i ulike karosserivaianter, inkludert cabriolet, fram til 1971.
Men så ble det et langt opphold, fram til Octavia-navnet igjen fikk nytt liv i 1996. Da var verden en helt annen - den tsjekkiske bilprodusenten hadde de fått tyske eiere. Nemlig VW.
Og den største satsningen som ble lansert etter oppkjøpet, var nettopp Octavia.
SE VIDEO: Denne Skodaen lurer deg trill rundt
Mer plass - lavere pris
Det som i dag gjerne omtales som første generasjon Octavia bygget på samme plattform som Golf 4 - og resepten den gang, som nå, var å gi ekstrem plass til lav pris.
Suksessen var et faktum - og det ble starten på en revitalisering av Skoda-navnet.
Nå er altså tredje generasjon på plass. Og med det både den største, mest tekniske og beste varianten så langt.
Men er den god nok til å kunne ta Skoda enda et steg oppover på salgstallene? Les testen og finn ut hva vi tror:
Les testen av forrige generasjon Octavia her
Prøv også:
VW Passat - Like stor, litt dyrere
Skoda Superb - Mer plass og litt høyere pris
VW Golf - Mindre plass, bedre kjøreegenskaper
Les vår bruktbilguide på forrige generasjon Octavia her
Bil: Skoda Octavia Type: Kombi Motor: 2,0 TDI Effekt: 150 hk / 320 nm 0-100 km/t: 8,6 sek. Forbruk: 0,45 l/mil Bagasjerom: 590 liter Pris: Fra 228.000 kroner Pris testbil: 321.500 kroner |
LES OGSÅ: Skoda Superb: Norges-favoritt blir ny
Octavia deler, akkurat som den gjorde i starten, plattform med VW Golf. Men Octavia er likevel en betydelig større bil enn Golfen. Den er 4659 mm lang, mot Golfens 4255 mm. Den er også høyere.
Dette og et oppsett på understellet rettet mot komfort snarere enn sport er mye av forklaringen på at kjøreegenskapene ikke er fullt så skarpe som på Golfen.
Selv om vi har en 2-liters TDI-motor på 150 spreke hestekrefter, blir det ikke noe kjøreglede å snakke om. Til det håndterer den svingene litt for mykt. Den vil ikke helt være med leken, for å si det litt enkelt.
Men komforten er der i rikt monn, og du får få overraskelser.
Det er ingen tvil om at det har skjedd mye på innsiden. I en del Skodaer kan en fort merke og kjenner hvor pengene er blitt spart. Men på nye Octavia er det mange som vil slite med å merke noen forskjell sammenlignet med Golf og Passat. Så bra er den blitt.
Det er ikke billigplast som knirker eller er hardt å ta på, rattet er tykt og godt å holde i, de innvendige listene er både stilige og virker solide, infotainmentsystemet helt ypperlig og grafikken på skjermen upåklagelig.
Dessuten får du en egen påminnelse om å ikke glemme mobilen! Det er ikke dumt, i disse blue tooth-tider ...
Det skal legges til at vi har en velutstyrt utgave, men likevel er det ingen tvil om at det har skjedd en markant utvikling på dette området. Dessuten har du gjerne råd til å bruke litt mer penger på utstyr, om du velger Skoda...
Og interiøret er viktig - det er tross alt her vi oppholder oss.
Hva så med plassen? På dette punktet sprenger Octavia skalaen. Det er nemlig dypt imponerende å se hvor mye plass Skoda har klart å gjøre tilgjengelig med utgangspunkt i samme plattform som Audi A3 og VW Golf.
Sammenlignet med utgående Octavia er akselavstanden forlenget med 10,8 centimeter. Og det gir utslag!
I baksetet er det kjempeplass - nesten som i limoklassen. Ja, selv de som kjører Superb vil bli imponert.
Bagasjerommet på kombiversjonen, som tross alt er mer praktisk å utnytte enn en vanlig sedan, er på hele 590 liter. Det er mer enn VW Passat sedan - og over 200 liter mer enn i VW Golf.
I tillegg til at det er romslig er det praktiske løsninger med tanke på masse små lommer til å oppbevare ting, kroker til poser og vendbar gulvmatte i bagasjerommet.
Testbilen er utstyrt med 2-liters dieselen vi kjenner fra nye Golf. Det er så absolutt et hyggelig bekjentskap, også i Octavia. Og selv om Skodaen er større enn Golfen, er ytelsene mer eller mindre identiske.
0-100 km/t er unnagjort på 8,6 sekunder på begge biler, og det oppleves absolutt friskt og sprekt nok.
Koblet mot den nærmest sømløse 6-trinns DSG-kassen er dette trolig den ideelle motoren for Octavia.
Bilen svarer raskt og kontakt ved gasspådrag, og girkassen jobber uanstrengt og komfortabelt.
Forbruket er også imponerende. Bare 0,45 l/mil ved blandet kjøring er bare 2 prosent mer enn Golfen. CO2-utslippet er også bra til å være en såpass stor og sprek bil, 119 g/km.
Det skjer sjelden de helt store krumspringene med Skoda. Det er trygge, tradisjonelle linjer som går igjen. Og slik er det også med Octavia.
Det er ikke vanskelig å se hva som er opphavet - og selv om det kanskje ikke er negativt, så kan det bli litt kjedelig. Særlig i sort, som effektivt fjerner de få linjene som er på bilen.
Men nye LED-markeringslys og en røffere og sportslig grill løfter utseendet forfra, mens knekken i vinduet på bakdøra gjør at den får et visst særpreg.
Hekken er mer kantene - med skarpere profiler. Baklyktene minner litt om forrige generasjon Audi A6 - og mye om nye Superb.
På sedvanlig Skoda-vis byr Octavia på enorm plass med tanke på hva bilen faktisk koster. Det er vanskelig å komme unna at denne bilen på mange måter er (minst) én klasse større enn VW Golf, og likevel koster mindre.
Octavia er dessuten blitt en velkjent merkevare i Norge - så med riktig utstyrsnivå bør den holde seg bra i pris.
Men vi ville nok valgt stasjonsvogn for å være sikker. Forskjellen er uansett under 10.000 kroner, og stasjonsvogna er tilgjengelig fra juni.
Startprisen for kombiversjonen er 228.000 kroner. Det gir deg en 1,2-liters TSI-motor på 105 hk. Totalt er det tre bensin (105,140 og 180 hk) og to dieselmotorer (105,150 hk) å velge mellom. Den dyreste, 1,8 TSI med 180 hk, starter på 326.500 kroner - og da får du ikke bare mye plass, men en spreking som gjør 0-100 km/t på bare 7,1 sekunder!
Miljøsiden er vel ivaretatt gjennom å bruke motorer fra VW-systemet. Dette er gjerne kraftkilder som setter standarden når det kommer til både forbruk og utslipp.
Vi er villige til å vedde hus og bil på at Octavia forblir en salgsuksess i Norge. Det blir nok ikke kombien som vil stå for volumsalget, men faktum er at også denne duger i massevis for de aller fleste.
Skoda Octavia er kanskje ikke helt på VW-nivå - men forskjellen begynner å bli liten. Det bør få mange til å begynne å tenke seg om.
Overraskende høyt utstyrsnivå er også hyggelig. Igjen dras det nytte av VW-systemet.
Joda, litt lavere materialkvalitet er det, litt mindre av det aller mest tekniske utstyret og noe mer støy i kupeen. Men du må spørre deg selv, forsvarer det prisforskjellen?
For mange vil svaret være nei.
Du leter etter god plass til lav pris
Målet er å imponere naboen