Vel, ny og ny, fru Blom. Både Legacy, Outback og Forester har hatt den etter hvert mye omtalte boxerdieselen mellom skjermene en stund. Subarus higen etter rallybragder rundt om i verden sitter nok litt dypt i meg; jeg tenker i hvert fall rallybil så fort jeg er bak rattet. Tøffe sportsstoler og det faktum at du stirrer rett i et digert luftinntak på panseret, får sammen med Petter Solberg ta litt av ”skylden” for det.
Etter å ha trykket på den klønete startknappen på venstre side av rattet og boxerdieselen har raklet i gang, legger vi i vei, Imprezaen og jeg. Boxermotorkonstruksjonen gir et veldig lavt tyngdepunkt, og helt symmetrisk drivlinje gir god stabilitet og firehjulstrekkveigrep i særklasse. Dette i sum gir veldig trygge og forutsigbare, men samtidig morsomme og lekne, kjøreegenskaper.
Du får rett og slett lyst til å klemme på litt og se bulen på pansret heve seg, kjenne presset mot stolryggen, og høre hvinet fra motoren. Selv om motoren er både sterk og seig, mangler den siste lille snerten som skiller den fra OK til wow. Alt i alt er det imidlertid trivelig å være sjåfør her.
Dashbordet med det litt snodige designet, er hentet rett over fra Forester. Det ser helt greit ut i Foresteren, men helt på grensen til rart i Impreza. Innslaget av plastikk - type tynn og hard - trekker også inntrykket noe ned. Det kan da umulig koste mye å lage noe som ser, og føles, litt bedre ut? Med unntak av nevnte startknapp, er resten av hendler, brytere, knapper og navigasjon logisk plassert og lettbetjent.
Du sitter lavt i Impreza. Forstolene er gode med bra sidestøtte, men som vanlig skulle jeg, med mine lange ben, hatt bedre støtte under lårene. Også i baksetet er plassen god. Spesielt takhøyden imponerer. Bagasjeplassen er det som har blitt lidende under den rause innvendige plassen. Det er noe mindre enn i for eksempel VW Golf (301 liter kontra 350 liter). Grunnen er at firehjulstrekksystemet tar plass. Om du velger Golf med firehjulstrekk, er bagasjerommet på bare 275 liter.
Subaru har fått mye skryt for dieselmotoren sin, og med rette. 150 hk og 350 Nm gjør den sterk som en okse. Girkassa er sekstrinns og passer motoren fint. 0 til 100 km/t gjøres unna på 9 sekunder og toppfarten er så vidt over 200 km/t
Lyden er litt spesiell, og du hører motoren uten at det på noen måte er plagsomt. Motoren er både sterk og seig, men for at det virkelig skulle vært artig bak rattet, burde det vært litt mer boost når du tråkker til.
Boxermotorer er kjent for å være tørste, men her har Subaru gjort en imponerende jobb. Denne nøyer seg med 0,56 l/mil på blandet kjøring. Ikke helt best i klassen, isolert sett, men med tanke på både firehjulstrekk og boxermotor, er det knallbra!
Jeg blir litt ambivalent i forhold til utseendet. Er dette gammeldags, pent, nyskapende eller stygt? Jeg er faktisk ikke helt sikker. Litt av alt, kanskje? Jeg tror jeg lander på at den er tøff. I alle fall sportsutgaven med kanalskjørt, diffuser bak, litt dypere spoiler foran og 17-tommers hjul.
Scoopet på panseret bidrar også positivt til det tøffe imaget. Frontlampene og grillen er utrolig konservative. Lexus-lignende baklampene med liksom-dioder har gått ut på dato, og er bare harry. Ser nesten ut som de prøvde å jazze opp bakenden fordi fronten ble så kjedelig.
330 000 kr koster vår testbil, og det er vel omtrent der den skal ligge. Subaru holder seg godt i pris. Svært god driftsikkerhet og det faktum at kundene hører med helt i toppen av hvem som er mest fornøyd med bilene sine, bør også telle i positiv retning om du vurderer å bli Subaru-eier.
Service og øvrige vedlikeholdskostnader er omtrent som hos konkurrentene.
Dieselforbruket ligger på 0,56 l/mil ved blandet kjøring. Det er slett ikke dårlig med tanke på firehjulstrekksystem og den kraftige motoren. CO2-utslippet er på 155 g/km. Også det er godkjent.
Impreza Diesel Sport er en bil som er lett å like. Den inviterer til sporty og leken, men også trygg, kjøring. Subarus firehjulstrekk-system er genialt, selv om det stjeler bagasjeplass. Dette er en drømmebil på norsk vinterføre. God totaløkonomi og suveren driftsikkerhet trekker også opp. Litt kjipt interiør trekker ned.
For meg blir imidlertid profilen noe utydelig. Hvem skal kjøpe den? Er det 25-åringen som har våte drømmer om å bli en ny Petter Solberg, eller er det tante Ruth på 74 år som bor øverst i lia, der brøytebilen så vidt kommer frem? 25-åringen vil fort savne enda mer power – og tante Ruth med gikt, isjias og nyoperert hofte sitter altfor lavt. Kanskje er det noe for dem midt i mellom? De i etableringsfasen med barnevogn og unger? Neppe, da blir den for liten. De kjøper enten Legacy, Forester - eller en brukt Audi A6 med quattro…
Du er både fornuftig og leken.
Du er litt redd for å bli stemplet som gubbe.