TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2014 Suzuki SX4 S-Cross 1,6 GLX Sport Utility Vehicle Bensin

Test: Suzuki SX4 S-Cross: Så bra er den nye folke-SUVen

Vi pakket den full av folk og bagasje og dro av gårde ...

Suzuki er godt kjent for sine folkelige, billige firehjulstrekkere. Modeller som SX4, Baleno og Vitara har alle hatt suksess i Norge.

Mye takket være firehjulstrekk, lav pris og god driftssikkerhet.

I fjor høst slapp de det som etter alt å dømme blir nok en suksess her hjemme. Nemlig SX4 S-Cross som den offisielt heter. I alle fall ifølge emblemet på bakluka.

Den har imidlertid fint lite med den forrige SX4 å gjøre, da den nye er betydelig større. S-Cross – som den nok vil bli kalt – er en kompakt SUV / crossover på lik linje med Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai og Skoda Yeti.

Les vår test av Suzuki Grand Vitara her: 

 

Men duger den som fullverdig familiebil?

For å finne ut av nettopp det stappet vi bilen full av bagasje og folk og dro av gårde til Danmark.

Bilen vi disponerte er den importøren tror blir bestselgeren her hjemme. Nemlig med 1,6-liters bensinmotor på 120 hk og trinnløst CVT-automatgir i den velutstyrte GLX-utgaven. Altså topputgaven og prisen lyder allikevel ikke på mer enn akseptable 324.900 kroner.

Dette er SUV-ene med minst feil og problemer:

 

Bil: Suzuki Modell: S-Cross GLX Motor: 1,6-liter bensin Effekt: 120 hk / 156 Nm 0–100 km/t: 13,5 sek. Toppfart: 165 km/t Forbruk: 0,57 l/mil ved blandet kjøring. Bagasjerom: 430 liter. Bakkeklaring 17 cm. Vekt: 1250 kg. Pris fra: 289 900,- Pris testbil: 324 900,-

 

Prøv også:

Subaru XV var en kjempehit da den kom for et par år siden. Så bremset det opp.

Mitsubishi ASX var Norges mest solgte firehjulstrekker da den var ny, Mye bil for pengene. 

Nye Nissan Qashqai får mye skryt i de første testene:

3 Kjøreglede

S-Cross oppleves som både lettkjørt og komfortabel. Styringen er lett og ganske presis Retningsstabiliteten god selv i høye hastigheter. Bensinmotoren sørger for et behagelig lavt lydnivå om bord.

Kombinasjonen firehjulstrekk og automatgir er en slager her hjemme.

Men den trinnløse CVT-kassa kan oppleves som litt stressende og vil innimellom holde turtallet unødvendig høyt. Dette kan imidlertid overstyres med girskift-hendler bak rattet.

Bilen oppleves heller ikke som spesielt rask, da girkassen ofte har en litt "slurende" og støyende tilnærming til akselerasjon. Denne girkassa krever litt tilvenning og du får den med manuelt gir også.

På plussiden så er disse CVT-girkassene gode med tanke på forbruk og utslipp.

Det rause utstyrsnivået hjelper også på kjøregleden, men uten at man får pemiumbil-følelsen.

Seteputen oppleves også som litt i korteste laget for oss langbeinte, men dette til tross – flere timer i strekk bak rattet gikk fint. Passasjeren foran – med sine litt kortere bein – opplevde setene som veldig gode.

5 Interiør/plass

Den er "bare" 4,3-meter lang – og veldig lik Mitsubishi ASX i fysisk størrelse. Likevel oppleves S-Cross som rimelig romslig.

Bagasjerommet svelger unna 430 liter og er med det blant de aller største i denne klassen. Men du skal allikevel pakke veldig minimalistisk for å få med all feriebagasje til fem stykker. Eller kjøpe takboks.

Også kupeen oppleves romslig og luftig. Panorama-glasstaket hjelper nok også på den følelsen. Plassen i forsetene er veldig god og både seter og ratt har gode justeringsmuligheter. Men forsetet måtte allikevel tas fram et hakk for at Charlotte skulle få plass bak meg.

De tre i baksetet sliter litt mer enn oss to foran, men ikke verre enn at de sover de uskyldiges søvn når transportetappen blir lang ...

– Hadde ønsket meg 3–4 cm ekstra takhøyde sier Kasper på 190 cm som sliter litt med plassen til hodet – takket være glasstaket som stjeler nettopp disse få men verdifulle centimeterne.

Han kan også prise seg lykkelig for at han sitter bak passasjeren og ikke den langbeinte sjåføren. Da hadde vi nemlig slitt begge to ...

GLX-utgaven har som nevnt også mye utstyr som standard. Vi nevner kjapt: Sorte skinnseter med lyse kontrastsømmer, DAB+ radio og navigasjonsanlegg, 2-sone klimaanlegg, bluetooth, AUX og USB-tilkoblinger, Cruise control, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak, autolys, og mørke ruter fra B-stolplen og bakover.

Designet er moderne, pent og intuitivt inne i bilen. Materialkvaliteten kunne vært bedre, men den er heller ikke noe dårligere enn konkurrentene i denne prisklassen –snarere tvert imot. Det er lett å trives ombord i S-Cross.

4 Motor

Her har Suzuki gjort det enkelt. S-Cross leveres med to motorer. Begge er på 1,6 liter og begge er på 120 hk. Den ene bensin – slik som i testbilen. Den andre er en diesel.

Bensinmotoren leveres med femtrinns girkasse manuell eller CVT-trinnløs automatgirkasse. Sammen med dieselmotoren er en sekstrinns manuell girkasse eneste alternativ.

Testbilen har altså bensinmotor og CVT-kasse.

0–100 km/t tar 13,5 sekunder og toppfarten er 165 km/t. Momentet i bensinmotoren er på 156 Nm (mot 320 Nm i dieselmotoren ...) Det er med andre ord ikke noen racerbil vi snakker om her. Det merkes også under kjøring, men til alminnelig kjøring og norske forhold duger det helt greit.

Men når veiene i Danmark har 130 km/t som fartsgrense, blir den litt for kortbeint. Både turtall og dermed lydnivå ligger da tett opp mot det som er behagelig over tid.

Den allerede omtalte girkassa må ta mye av skylden her. Velger du manuell er den både raskere og har høyere toppfart.

For litt tunge tak – slik som mye kjøring med tilhenger etc. så er nok dieselversjonen uten tvil det beste valget.

4 Design

Fronten har et litt typisk Østen-drag, mens bakenden er litt mer europeisk og lettere å like.

Hele bilen er forresten både utviklet og designet spesielt med tanke på det europeiske markedet. Den bygges også i Europa, nemlig ved det nye Magyar Suzuki anlegget i Ungarn.

Også når det gjelder design er det lagt mer vekt på folkelige enn det snobbete. Du tråkker ingen på tærne med denne – det er helt sikkert ...

Ser man bort fra den litt snåle fronten, er dette en pen og moderne bil.

4 Miljø/økonomi

Verditapet her vil være omtrent på gjennomsnittet, men det at bilen er såpass billig i innkjøp gjør at det blir akseptabelt.

Service og vedlikeholdskostnader er også omtrent på gjennomsnittet. Suzuki er også kjent som driftssikre og gode biler rent teknisk sett.

Bile som selges i Norge har fem års fabrikkgaranti.

Bensinforbruket ligger rett på rett under 0,6 l/mil ved blandet kjøring. Dieselmotoren bruker noe mindre.

Konklusjon

Suzuki har her laget en bil som plasserer seg ganske midt imellom den gamle og mindre SX4 og SUV-en Grand Vitara.

Plassen er helt klart godkjent med tanke på bilens størrelse. Den duger som fullverdig familiebil.

AllGrip firehjulstrekk-systemet sørger for at du har den framkommeligheten du trenger, men hold deg på veien for noe terrenggående kjøretøy er dette ikke.

Ellers imponerer utstyrsnivå og innvendig plass og design mer enn kjøreegenskapene – selv om sistnevnte neppe heller kommer til å skremme bort noen av kundene.

Jeg tar meg selv i at jeg har brukt ordet folkelig mange ganger. Det er ikke uten grunn. Bilen er nemlig akkurat det - og da i positiv forstand.

Her får du nettopp en praktisk, fin og velutstyrt folke-SUV for samme pris som det naboen eller kollegaen betalte bare for ekstrautstyret i sin BMW.


Hvilken utgave skal du velge:
Nye S-Cross leveres i to varianter, GL og GLX.

GLX er den som den norske importøren primært satser på. Det er også den du skal ha. Her får du veldig mye utstyr med på kjøpet i forhold til GL som fort blir litt kjip.

Synes du at clutchpedaler og giring er noe ræl? Da kjøper du bensin og CVT-kasse. Trenger du litt ekstra krefter til å trekke tilhenger etc. så skal du ha diesel og manuell.

Totalt: 4/6

Lenker

På Broom-forsiden nå